Linjeavel vs inavel

Luna10

Trådstartare
Alltså vad skiljer linjeavel från ren inavel?:confused: Har inte riktigt koll på det där. I båda fallen korsar man ju djur som är mer eller mindre släkt med varandra eller hur?

Och hur räknar man ut inavelsprocenten? Hur många generationer bak går man?

Sv: Linjeavel vs inavel

Linjeavel är bara ett vackrare ord för inavel!

Linjeavel är bara ett vackrare ord för inavel!

Det tycker jag inte riktigt stämmer.

I min värld är inavel ostrukturerad producerande av individer med närliggande gener utan eftertanke på riskerna eller en målsättning, och jag skriver producerande eftersom jag inte anser det vara seriöst nog att ens få kallas avel.

Medans linjeavel genomförs med en målsättning att stärka en viss gen inom stamlinjen som man vill bevara efter noggrant övervägande av riskerna som finns vid korsandet av närbesläktade individer.

Så för mig är det en stor skillnad på det etiska och moraliska aspekterna av dom båda handlingarna.

/Camilla

Håller med den som skrev ovan att linjeavel är ett finare ord för inavel.
Det spelar ingen roll hur mycket man funderar på det innan, resultatet är detsamma. Förlust av genetiskt material och en smal genetisk bredd för avkomman.

Håller med den som skrev ovan att linjeavel är ett finare ord för inavel.
Det spelar ingen roll hur mycket man funderar på det innan, resultatet är detsamma. Förlust av genetiskt material och en smal genetisk bredd för avkomman.

Väl skrivit. Som någon som har pluggat genetik blir jag mörkrädd att höra hur inavel är fortfarande accepterat och till och med uppmuntrat på hästar..

Senast ändrad:

Varför inte linjeavel?

Libero H är linjeavlad på Achill 46 ggr om jag minns rätt o även Emmerton o många andra hingstar.

Man förstärker det man vill komma åt på ett lagomt passande avstånd.

Är det reccesiva genetiska sjukdomar ni är rädda för?

Recessiva sjukdomar är ett bekymmer, ja, men det är bara ett av problemen som kommer. Sen så tänker folk att den här hingsten är linjeavlat och verkar ju inte ha några (synliga) defekter, och det kanske är sant, men man måste titta på stora bilden. Med linjeavel så ökas procenten av hästar med defekter. Det är också en anledning varför vissa defekter är överrepresenterat i en viss ras jämnfort med hela häst populationen.

Sen finns det de andra problemen som orsakas av inavel/linjeavel. Minskad fertilitet. Högre mängd absorberade foster. Högre mängd föl som dör snart efter de födds. Högre mängd sto som får problem vid forlossning. Klena individer och nedsatt immuneforsvar. Immunforsvaret *behöver* genetiskt variation för att funka. Ju mer variation i generna en individ har, desto bättre immunforsvar har de. De blir inte sjuka lika ofta, och har större chans att överleva allvarliga sjukdomar. Sen är det det här med klena individer, som jag tycker är en av de största bekymmer inom hästavel. De kanske inte har några stora defekter eller recessiva sjukdomar som går att identifera, de bara inte tål något. Hästar måste hålla för fysisk arbete och det är verkligen inte kul att äga en häst som inte håller.

Inavel/linjeavel ger många gånger "extrema" individer, antingen i utseendet eller någon annan specifik egenskap. Det kan ge väldigt fina individer, eller individer med extremt stor gång, till exempel. Därfor är det så populart, tyvärr..

Recessiva sjukdomar är ett bekymmer, ja, men det är bara ett av problemen som kommer. Sen så tänker folk att den här hingsten är linjeavlat och verkar ju inte ha några (synliga) defekter, och det kanske är sant, men man måste titta på stora bilden. Med linjeavel så ökas procenten av hästar med defekter. Det är också en anledning varför vissa defekter är överrepresenterat i en viss ras jämnfort med hela häst populationen.

Sen finns det de andra problemen som orsakas av inavel/linjeavel. Minskad fertilitet. Högre mängd absorberade foster. Högre mängd föl som dör snart efter de födds. Högre mängd sto som får problem vid forlossning. Klena individer och nedsatt immuneforsvar. Immunforsvaret *behöver* genetiskt variation för att funka. Ju mer variation i generna en individ har, desto bättre immunforsvar har de. De blir inte sjuka lika ofta, och har större chans att överleva allvarliga sjukdomar. Sen är det det här med klena individer, som jag tycker är en av de största bekymmer inom hästavel. De kanske inte har några stora defekter eller recessiva sjukdomar som går att identifera, de bara inte tål något. Hästar måste hålla för fysisk arbete och det är verkligen inte kul att äga en häst som inte håller.

Inavel/linjeavel ger många gånger "extrema" individer, antingen i utseendet eller någon annan specifik egenskap. Det kan ge väldigt fina individer, eller individer med extremt stor gång, till exempel. Därfor är det så populart, tyvärr..

Fast det är ju just pga riskerna för sjukdomar och annat som man inte ska linjeavla i för stor utsträckning och se till att använda outcross-blod därefter så att man inte begränsar genbasen för mycket. Som sagt det gäller att väga fördelarna mot riskerna med den korsnings som görs.

/Camilla

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
492
Senast: Fetaost
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 365
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 896
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 845
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka