B

brosen

Varför smörjer ni in hästarna med Liniment efter hoppning?
Har jag aldrig gjort å hon har då aldrig blivit skadad av de!
:confused:

Sv: liniment?

Tja, en del av svaret kanske handlar om vilken nivå du hoppar på, samt vad du har för träningsintensitet. Alt./också kan du ha en mer hållbar häst än de övriga skribenterna på denna sida.

Liniment är ju tillför att öka blodcirkulationen alt. lugna ner den(om vi pratar kylande). Och så mycket kraft hästkrakarnas leder får stå emot, så kan de kanske ibland må bra av lite liniment. Vilken sort osv är ju upp till var och en. Smaken är ju delad. Det viktigaste anser jag är oavsett om man använder liniment eller inte är att man gör det man tycker fungerar.

Så om det fungerar för dig att inte ha liniment, gör du rätt. Och de som använder liniment och som det fungerar för gör också rätt.
Fantastiskt egentligen när så mycket kan vara så rätt!

LillaDamen

Jag smörjer in med liniment för att hon blir svullen ganska lätt och för att hon blir varm. Men annars skulle jag nog inte göra det. Vet inte:P

jag massaerar in kylgel/kyllera på min hästs ben efter nästan varje ridpass. För att förhindra ev. blödningar och svullnader.
Det är först på denna hästen jag har börjat göra det, men efter att ha haft en skadad häst så gör man nästan allt för att vara på den säkra sidan och allt som kan förhindra ngn ev. skada.

Smörjer ALLTID mina hästar med linement på rygg, frambenen (inkl. knä) Bakknäna + bakhasor och kotor. Detta gör jag endast efter hoppning. Motverkar spänningar och ökar blodcirkulationen.

Smörjer ALLTID mina hästar med linement på rygg, frambenen (inkl. knä) Bakknäna + bakhasor och kotor. Detta gör jag endast efter hoppning. Motverkar spänningar och ökar blodcirkulationen.
jag med... just på samma sätt som den jag citerar.

Även om han gått ett hårt dressyrpass (ex. träning) eller om vi galopperar mycket i skogen (ex. konditionsträning)

Smörjer också in liniment/kylbalsam efter varje hårt pass, för att förhindra svullnader mm.

Jaha okej..Men jag har ridit min häst hårt i ett år nu och har aldrig haft en svullnad lr ngt liknande

Jaha okej..Men jag har ridit min häst hårt i ett år nu och har aldrig haft en svullnad lr ngt liknande

jag har ridit med hjälm under alla år jag ridit men aldrig ramlat av och slagit i huvudet, men den dagen det händer så är jag glad att jag har hjälmen.
Samma sak men linimenten. Min ponny smörjde jag aldrig in med liniment eller ngt efter hårda pass och han fick heller aldrig ngr skador eller så, men en dag kanske det händer.

jag har ridit med hjälm under alla år jag ridit men aldrig ramlat av och slagit i huvudet, men den dagen det händer så är jag glad att jag har hjälmen.
Samma sak men linimenten. Min ponny smörjde jag aldrig in med liniment eller ngt efter hårda pass och han fick heller aldrig ngr skador eller så, men en dag kanske det händer.

Jao..men jag tänker inte stå å köpa en massa liniment, för en liniment flaska kanske räcker 1-2 månader beror ju på, för dom e ju inte direkt billiga! De e ju annat med en hjälm för den kan man ha Länge!!;)

Jao..men jag tänker inte stå å köpa en massa liniment, för en liniment flaska kanske räcker 1-2 månader beror ju på, för dom e ju inte direkt billiga! De e ju annat med en hjälm för den kan man ha Länge!!;)

Å andra sidan, är det en billig försäkring, du kan förebygga att något händer. ;) Men som sagt, det är upp till var och en.

Å andra sidan, är det en billig försäkring, du kan förebygga att något händer. ;) Men som sagt, det är upp till var och en.

Jo det e ju de, men jag har en massa Liniment hemma nu, en som jag känners häst dog så att jag fick en massa Liniment av henne! Typ 2 flaskor flytande, åsså 5 kylbalsma

Jo det e ju de, men jag har en massa Liniment hemma nu, en som jag känners häst dog så att jag fick en massa Liniment av henne! Typ 2 flaskor flytande, åsså 5 kylbalsma

Okej.. Ja, men det var ju bra! Då har du så det räcker ett tag ;) hihi

Smörjer in med sportliniment på benen och "hoppmuskeln" efter varje hoppass, eller träning på stranden.
Tänkte köpa sprayvarianten, för den verkar mkt smidigare.

Japps, spry liniment är mkt bättre, det räcker längre! Tkr jag iAF!!!

mEN NU SÅ SKA JAG STICKA UPP OCH FÅ TAG PÅ HÄSTEN HEHE

Liknande trådar

Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Första urvalet har gjorts för att sålla fram vilka ekipage som kan få representera Sverige vid unghäst-VM i hoppning i belgiska Lanaken...
Svar
0
· Visningar
130
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka