Linfröolja

Sv: Linfröolja

När jag beställer olja (20 liter i stöten) från tillverkaren i Hammenhög så levereras det av DHL direkt hem till dörren. Sist beställde jag 25 liter och då kostade frakten 180 kr från Skåne till det fagra Östergyllen.
//marti

20 kg max för postpaket till privatpersoner.
Vet inte vad en liter väger.

olja väger ju mindre än vatten så det borde väl gå att beställa lite mer än 20 L då?.. fast jag kanske inte tar riktigt 20 L på direkten men ändå :smirk:

Det är en fem liters dunk. men det finns säkert mindre också. Hälsokostbutiker finns ju lite här och där.

När jag beställer olja (20 liter i stöten) från tillverkaren i Hammenhög så levereras det av DHL direkt hem till dörren. Sist beställde jag 25 liter och då kostade frakten 180 kr från Skåne till det fagra Östergyllen.
//marti

Hur långt fraktas det för att komma fram till dig då? Jag bor ju väldigt långt ifrån Skåne så för mig borde frakten gå på en del.. eller?

Bor mellan Mjölby och Linköping, utanför Mantorp . Det är 39 mil från Hammenhögs till mig och ca 48 mil mellan Hammenhögs och Örebro så frakten borde inte diffa så mycket tycker jag.

Kollade upp literpriset:
64.50 på Börjes
89 kr på Hööks
22.50 kr på Gunnarshögs (225 kr/10 l)

Om jag räknar med frakten på 180 kr för 25 liter blir det totala literpriset knappt 30 kronor...
//marti

Hej!

Är det någon som vet hur länge oljan håller sig? hur mycket ger ni era hästar och hur ofta??

Mvh Tessan

Jag brukar skicka bud med vänner och bekanta som ska till GeKås i Ullared. De har linfröolja där på hästavdelningen, tror både 1 liters och 2,5 liters. Sist jag var på Eko:- hade de också i 2,5 liters dunken, det var första gången jag lyckades hitta linfröolja där. Den lokala foderleverantören här har också men jag har ingen aning om vad han tar.

Jag fyller på literprislistan
48 kr/liter på Gekås (120:- för 2,5 liter)
52 kr/liter på Eko (129:- för 2,5 liter)

Oj, vilket pris från gunnarshög! Vad smart att du jämför priserna:) Är jättebra att ha som jämförslista:idea:

Hej!

Är det någon som vet hur länge oljan håller sig? hur mycket ger ni era hästar och hur ofta??

Mvh Tessan

Jag vet inte exakt hur länge linfröoljan håller sig men står den i rätt temperatur (rumstemperatur?) så håller den sig länge. det borde stå bäst före-datum på flaskan/dunken också.
Mina hästar får ca 15 ml vanligtvis (nu har jag fått trappa ner så att det ska räcka) och det hjälper min nordsvensk mot sina mjäll, men det är självklart individuellt:smirk:
Hästarna får detta en gång om dagen.

Angående hållbarheten bör man göra av med öppnad förpackning inom en månad enligt tillverkaren. Beror också på hur ofta man öppnar flaskan/dunken eftersom det oxiderar med syret som kommer in, linfröolja med extra E-vitamin är lite känsligare. Jag har köpt en pump som man skruvar fast där korken ska sitta, passar på 5 och 10 l dunkar. Ett tryck ger c:a 30 ml och det kommer inte in så mycket syre varje gång.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

***knapplån***

Tips till alla som är intresserad av "den skånska linfjöoljan":
Jag berättade om den för ägaren till den foderbutik där jag brukar handla. Nu tar de hem stora partier av den, en gång i månaden, och det har blivit stor försäljningssuccé.
Jag betalar 245 kronor för en tiolitersdunk.

Immer

Precis som Rolle säger så beror hållbarheten på hur ofta man öppnar dunken då oljan oxiderar med luften. Pump eller att hälla över i mindre dunk är att rekommendera. Jag öppnar min dunk ca 4 ggr under de 5-6 månader det tar att göra slut på den. Håller sig utan problem, förvarar dock dunken relativt svalt i sadelkammaren. Två av mina pållar får 30 ml var per dag i förebyggande syfte.
//marti

PS på tal om priset så är det bara på Gunnarshögs pris som jag har räknat med frakt. Om man inte bor i närheten av Börjes/Hööks/Gekå/Eko så tillkommer ju frakt även på deras priser...

Varför ger man hästarna linfröolja istället för t ex majs- elle rapsolja?
Jag har bara hört att dom behöver olja och har gett min häst majsolja.

mvh Monica

Jag köper Zetas linfröolja på willys för 26kr halvlitern

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?