Linfröolja

Sv: Linfröolja

Det är pellets. Iaf den vi har! Men det heter Linfrökaka av någon anledning som någon annan säkert kan svara bättre på.

Granngården går nu in i Svenska Lantmän vilket gör att ett flertal av våra fina leverantörer utgår, som tex. Jacson, Kyra, Globus mfl. De som är kvar är i stort sett bara Rambo och Källquists.

Jag jobbar på Granngården och möter nästan varje dag missnöjda kunder över det nya systemet, det är jättetråkigt att vi måste sluta med så mycket saker men det är "de där uppe" som bestämmer.

Källqusits sortiment är det som kommer att finnas i alla Granngården butiker, det är det som kommer vara hela bassortimentet. Lokala avvikelser förekommer och då och då kommer de in olika erbjudanden från andra leverantörer.

Jag hoppas ändå att du kan hitta Linfröolja på något annat sätt!

Rolle, var hittade du pumpen? Det finns bl a på Granngården, passar de Gunnarshögs 10 l dunk?

Köpte på Stallshopen här hemma och de passade både på 5 och 10 l dunkarna. Är nog ganska mycket standard på dunkarna, men det är ju bara att prova. Ta med en tomdunk till affären och prova ;)

Rolle
Islandshästar på lösdrift

64.50 på Börjes
89 kr på Hööks
22.50 kr på Gunnarshögs (225 kr/10 l)
48 kr på Gekås (120:- för 2,5 liter)
52 kr på Eko (129:- för 2,5 liter)
31,20 på Skabersjö Bygg och Foder (156:- för 5 liter)

Fyller på med en försäljare utanför Malmö

Senast ändrad:

För att få samma effekt med linfrökaka som 1 dl linfröolja, måste man ge väldigt mycket linfrökaka. Antagligen vill hästen inte äta allt, dessutom kommer det sannolikt att bli otroligt dyrt. Linfrökakan är ju en del av den produkt som har blivit vid tillverkning av linfröoljan.

Rekommendationen på givan av linfrökaka är 1-3 dl/häst och dag.
Jag köpte 25 kg för 149 kr, har dock inte räknat ut hur många liter det blir av det:D

Immer

Jag har inte den blekaste aning om hur mycket som krävs, men förmodligen flera liter för att få samma effekt som linfröoljan. Linfrökakan är en biprodukt från framställandet av linfröoljan, så man får anta att det gottaste är utvunnet redan vad gäller själva oljan.

Granngården går nu in i Svenska Lantmän vilket gör att ett flertal av våra fina leverantörer utgår, som tex. Jacson, Kyra, Globus mfl. De som är kvar är i stort sett bara Rambo och Källquists.

Jag jobbar på Granngården och möter nästan varje dag missnöjda kunder över det nya systemet, det är jättetråkigt att vi måste sluta med så mycket saker men det är "de där uppe" som bestämmer.

Källqusits sortiment är det som kommer att finnas i alla Granngården butiker, det är det som kommer vara hela bassortimentet. Lokala avvikelser förekommer och då och då kommer de in olika erbjudanden från andra leverantörer.

Jag hoppas ändå att du kan hitta Linfröolja på något annat sätt!

Vad synd ändå! Men varför får ni inte längre skicka efter från leverantörer "utanför" bassortimentet? regelbundet alltså? kanske du inte får svara på föresten:p När vi frågade på granngården här så blev dom jättebesvärade och snäsiga och svarade aldrig på frågan... :cool: Fast dom å andra sidan är griniga och lata hela bunten (i "min" affär alltså).

Tack vare bukefalos så har jag fått tag på linfröolja på annat håll:D

Det är pellets. Iaf den vi har! Men det heter Linfrökaka av någon anledning som någon annan säkert kan svara bättre på.

vad konstigt:smirk: kan man läsa om linfrökaka någonstans? bara lite ytlig information så man känner sig allmänbildad?:rofl:

Sök efter Hippo Line Cubes.. Det är det märket jag kommer på så på rakt arm. Står säkert en del på Hippos hemsida.

Det är möjligt att den linfrökakan jag har sett ska ha varit i pelletsform, men isåfall hade den tappat formen om man får uttrycka sig så.:rofl:
Eller så finns det två varianter, den jag såg var mest i små smulor med en och annan vad man kunde ana som pellets.:idea:

Vad synd ändå! Men varför får ni inte längre skicka efter från leverantörer "utanför" bassortimentet? regelbundet alltså? kanske du inte får svara på föresten:p När vi frågade på granngården här så blev dom jättebesvärade och snäsiga och svarade aldrig på frågan... :cool: Fast dom å andra sidan är griniga och lata hela bunten (i "min" affär alltså).

Tack vare bukefalos så har jag fått tag på linfröolja på annat håll:D

Självklart får du fråga, om man inte frågar så får man inget veta! :smirk:

I och med att Granngården går med i Svenska Lantmän så byter de allt i stort sett, det som tidigare har varit ägt av sveriges bönder byts nu ut till att ägas av ett företag, dvs ny styrelse som ska bestämma. Därmed har de bestämmt att de ska vara få leverantörer men man ska ha mkt av varje. Tråkigt eftersom att det bara blir "samma saker" som är hemma i affären hela tiden......
Men vi hoppas att så småningom kunna lösa det på något sätt, iallafall hos Granngården i Piteå! =)

Som sagt, tillverkaren rekommenderar 1-3 dl per häst och dag. Inte litervis.

Immer

Nej men nu var jämförelsen ställd mot effekten av 1 dl ren linfröolja, för att få samma effekt som den räcker inte 1-3 dl linfrökaka.

I och med att Granngården går med i Svenska Lantmän så byter de allt i stort sett, det som tidigare har varit ägt av sveriges bönder byts nu ut till att ägas av ett företag, dvs ny styrelse som ska bestämma. Därmed har de bestämmt att de ska vara få leverantörer men man ska ha mkt av varje. Tråkigt eftersom att det bara blir "samma saker" som är hemma i affären hela tiden......
Men vi hoppas att så småningom kunna lösa det på något sätt, iallafall hos Granngården i Piteå! =)

Jag hoppas våran granngård också försöker hitta något annat sätt att få skicka efter från andra leverantörer men det tvivlar jag på..... Det är ju jobbigt!
Ni där uppe i Piteå låter i mina öron 50 ggr bättre än här:cool:

Lite OT; men då hoppas jag de sänker priserna. Granngården ligger ofta överpris i mycket jmf med andra butiker.

Fodersortimentet ändras väl inte, hoppas jag.

marti130 - tack!! Skall inköpas.

nu har jag läst och fått lite information på olika sidor.. tycker det känns ganska bra att veta lite om mycket och inte bara mycket om lite:p Man måste ju vara öppen för förslag:D

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?