Linfröolja

Sv: Linfröolja

Varför ger man hästarna linfröolja istället för t ex majs- elle rapsolja?
Jag har bara hört att dom behöver olja och har gett min häst majsolja.

mvh Monica

Om man har en eksemhäst så är det omegafetterna som man vill åt, linfröoljan är mycket berikad med omegafetter till skillnad mot rapsoljan.
Rapsoljan har om jag inte missminner mig 12% omegafetter, medan linfröoljan innehåller över 70% omegafetter.

Om man har en eksemhäst så är det omegafetterna som man vill åt, linfröoljan är mycket berikad med omegafetter till skillnad mot rapsoljan.
Rapsoljan har om jag inte missminner mig 12% omegafetter, medan linfröoljan innehåller över 70% omegafetter.

Så om man inte har eksemhäst går det lika bra med raps-majs- eller olivolja ?

Sv: Linfröolja - ÅTERUPPTAGEN, läs sida 3

Jag ska nu beställa linfröolja behöver lite ytterligare hjälp. Jag kan köpa i 10 L dunk med kallpressad Linfröolja eller 10 L dunk med kallpressad linfröolja med extra E-vitamin.
Jag har tappat bort både vitaminboken och kunskaperna i hjärnan så jag kommer inte ihåg vilken funktion som E-vitaminen har på häst. :o Jag läste på en sida att e-vitamin bidrar till tex bättre syreupptagningsförmåga i blodet och gör det då bättre för musklerna m.m. Men är det samma för häst? Och är det vattenlösligt eller fettlösligt? Är det vattenlösligt är det ju en sak eftersom överdoserna då förvinner ut i urinen. Men jag har en känsla av att det inte var det.. Att det alltså var fettlösligt?

Är jag helt ute och cyklar?? Hjälp!

ja, E-vitamin är fettlösligt men är giftigt endast vid mycket höga doser. Rekommendationerna ligger mellan 120-500 mg E-vitamin per 100 kg häst beroende på tillväxt/arbete/dräktighet etc. och max toleransgräns ligger på 3 000. Utfodring med olja och andra omättade fetter gör att behovet ökar.
//marti

ja, E-vitamin är fettlösligt men är giftigt endast vid mycket höga doser. Rekommendationerna ligger mellan 120-500 mg E-vitamin per 100 kg häst beroende på tillväxt/arbete/dräktighet etc. och max toleransgräns ligger på 3 000. Utfodring med olja och andra omättade fetter gör att behovet ökar.
//marti

Jag ringde min kära mor nyss men hon visste inte heller. Hon sa bara att det finns e-vitamin i morötter?
Men vad skulle du rekommendera då? Jag ger högst 30 ml linfröolja/häst. Borde jag ta med extra e-vitamin eller fungerar det utan eftersom dom även får morötter?;) Har även e-vitamin i fodret.

Morötter innehåller betakaroten som är ett förstadium till A-vitamin... Om du redan ger extra E-vitamin så är ju det enda raka att försöka räkna hur mycket det blir totalt i foderstaten innan du tillför mer. Tänk på att i mineralfoder/färdigfoder/lucern etc är oftast vitaminer tillsatta.
//marti

Då beställer jag vanlig linfröolja först och sen så får jag titta lite mer på det övriga.
Jag ger alltså inget tillskott utan jag har färdigfoder som innehåller lite e-vitamin;)
Det är det enda "tillskott" med e-vitamin som sker i sånnafall. alltså genom färdigfodret.

En nyfiken fråga. Har Linfrökaka samma effekt som oljan? Kan det vara ett alternativ?

Hej!
Jag brukar beställa linfrö-olja hos Hööks. De skickar den med posten som vanligt. jag använder den ist f vanlig matolja då linfrö-oljan innehåller mer omega-3 enl reklamen i alla fall! Kanske är jag lurad?!

Jämför literpriset:

64.50 på Börjes
89 kr på Hööks
22.50 kr på Gunnarshögs (225 kr/10 l)
48 kr på Gekås (120:- för 2,5 liter)
52 kr på Eko (129:- för 2,5 liter)

//marti

Jag betalar 52kr liter på Willys. Det är Zetas linfröolja som de har i halvlitrar

En nyfiken fråga. Har Linfrökaka samma effekt som oljan? Kan det vara ett alternativ?

För att få samma effekt med linfrökaka som 1 dl linfröolja, måste man ge väldigt mycket linfrökaka. Antagligen vill hästen inte äta allt, dessutom kommer det sannolikt att bli otroligt dyrt. Linfrökakan är ju en del av den produkt som har blivit vid tillverkning av linfröoljan.

Angående hållbarheten bör man göra av med öppnad förpackning inom en månad enligt tillverkaren. Beror också på hur ofta man öppnar flaskan/dunken eftersom det oxiderar med syret som kommer in, linfröolja med extra E-vitamin är lite känsligare. Jag har köpt en pump som man skruvar fast där korken ska sitta, passar på 5 och 10 l dunkar. Ett tryck ger c:a 30 ml och det kommer inte in så mycket syre varje gång.

Rolle
Islandshästar på lösdrift

Rolle, var hittade du pumpen? Det finns bl a på Granngården, passar de Gunnarshögs 10 l dunk?

Har hällt över till en mindre dunk - har fungerat bra men är lite besvärligt lyfta den stora 10 l dunken i början.

Köpte 2 10-l dunkar sist och de har hållit bra bara man håller dem kallt och inte öppnar kors o tvärs.

Frakten via DHL kostar inte särskilt mycket.

Hej!
Jag brukar beställa linfrö-olja hos Hööks. De skickar den med posten som vanligt. jag använder den ist f vanlig matolja då linfrö-oljan innehåller mer omega-3 enl reklamen i alla fall! Kanske är jag lurad?!

Jag tvivlar på att du är lurad:D fast å andra sidan har jag inga bevis:smirk:

För att få samma effekt med linfrökaka som 1 dl linfröolja, måste man ge väldigt mycket linfrökaka. Antagligen vill hästen inte äta allt, dessutom kommer det sannolikt att bli otroligt dyrt. Linfrökakan är ju en del av den produkt som har blivit vid tillverkning av linfröoljan.
När vi ändå har kommit in på linfrökaka... Hur ser en sådan egentligen ut? Har ingen koll på just linfrökaka alls.
Ser den ut som det låter, en kaka av linfrö? och hur utfodrar man den?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
717
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
510
Senast: CarEr
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 792
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?