Linfröolja till häst och till människa - skillnad?

Sv: Linfröolja till häst och till människa - skillnad?

Det betyder bara att du får ge mer linfröolja ju lägre halten omega-3 är.

Självklart sant. Men har du räknat på den egentliga skillnaden? Innebär inte skillnaden att jag ska ge 0,56 dl i stället för 0,5 dl (med reservation för att det är tidigt på morgonen och att jag kan ha tänkt fel) för att uppnå samma effekt? I såfall är det ju snarast en löjlig skillnad, för så exakt mäter väl ingen upp sin olja?

Nej, omega 3 halten är jag inte speciellt oroad över. Det är i så fall ev. kemikalierester i varmpressad olja som jag vill komma ifrån, så jag lär väl kika efter alternativ när min mataffär-flaska är slut.

Fast om du köper BiB så är förackningen tillsluten hela tiden och håller därför längre. Jag har själv köpt 10 liters förpackningen och den har varit fin under iaf 3-4 månader. Tyvärr minns jag inte riktigt hur jag doserade, men det var sommartid till ett dräktigt/digivande sto.

Det är mycket möjligt att det står 60% någonstans. De skriver ju annars på ett annat ställe på hemsidan att:

"Fakta
Kallpressad linfröolja innehåller
Fleromättat fett 71%
varav Omega-3 55%
Omega-6 16%"

Men jag undrar ändå fortfarande vad det är för skillnad på 53,5-60% omega 3 i praktiken?

Under produktinfo för linfröolja till häst:

Innehåll: 100 % kallpressad linfröolja.

varav
60 % linolensyra (omega-3)
15 % linolsyra (omega-6)
16 % oleinsyra
9 % mättade fettsyror

Den info du hittade är til "extra fin linfröolja" i människoförpackning :)

Senast ändrad:

Det är nog olika beroende på tillverkare, så länge kunderna betalar dyra pengar så är det klart att de säljer det dyrt... :angel:

Jag betalar 80 kr/liter där jag köper linfröolja - inkl frakt. Jag köper på bag in box, himla smidigt!
Jag skulle inte tro att det är nån skillnad på oljorna dock, jag vill ju att det ska vara livsmedelskvalitet på det jag ger till hästarna (och hundarna) också.

Jag trodde det var 3 liter i boxen men det är ju 5 :o

Alltså 49 kr/liter inkl frakt.

Fast även det är ju på gränsen. Man ska, enligt googling, använda kallpressad linfröolja inom 2 månader (det stod t.o.m. 4-6 veckor på något ställe, såg jag nu). Om jag inte ger mer än 0,5 dl om dagen kommer det att ta mig drygt 3 månader att använda upp 5 liter (om jag inte räknat helt tokigt). Tio liter hade jag haft ståendes i nästan 7 månader, och det är ju inte ens att tänka på... Om nu inte oljan härsknar, så försvinner väl antagligen mycket av det nyttiga som man vill ha ut av att ge oljan om man förvarar den så pass länge?

När jag bodde i mellansverige köpte jag hem 2 10 l dunkar efter ha talat med dem på G. Hade jag dunkarna svalt och pump till den som var öppnad så fungerade det. Hade två hästar. Smakade o luktade på det mot slutet. E-vitamin som finns i hjälper till att bevara oljan.

Fast även det är ju på gränsen. Man ska, enligt googling, använda kallpressad linfröolja inom 2 månader (det stod t.o.m. 4-6 veckor på något ställe, såg jag nu). Om jag inte ger mer än 0,5 dl om dagen kommer det att ta mig drygt 3 månader att använda upp 5 liter (om jag inte räknat helt tokigt). Tio liter hade jag haft ståendes i nästan 7 månader, och det är ju inte ens att tänka på... Om nu inte oljan härsknar, så försvinner väl antagligen mycket av det nyttiga som man vill ha ut av att ge oljan om man förvarar den så pass länge?

Man bör veta lite om bakgrunden till det dom skriver för att välja en bra produkt.

Det som förstör omega-3 fettsyrorna är värme och oxidering. Oxidering sker när luftens syre kommer i kontakt med fettsyrorna. Oxidering är ett större problem än värme. Varje gång man öppnar en flaska linfröolja så kommer luft in i behållaren och en del fettsyror oxideras då och förstörs. Till slut härsknar oljan. Vid daglig användning är 2 månader nog den maximala hållbarheten. Det spelar ingen som helst roll hur linfröoljan har framställts. Extraherad olja häsknar lika fort som kallpressad.

För att förlänga hållbarheten tillsätter man en antioxidant till linfröoljan, t.ex. E-vitamin. Jag skulle tro att alla linfröoljor innehåller någon antioxidant.

Bag-in-box förpackningen är ett utmärkt sätt att förvara linfröoljan genom att den hindrar att luft/syre tränger in i förpackningen varje gång man använder linfröoljan. En 5-liters bag-in–box förpackning har nog längre hållbarhet än en halvliters Zeta-flaska.

ZETA skriver på sin hemsida att deras linfröolja är “raffinerad” vilket betyder att hexan har används som lösningmedel. Hexan är ett mättat, acykliskt kolväte och förekommer i bl.a. bensin. Undersökningar av extraherad linfröolja har påvisat relativt höga rester av hexan:

“SPME analysis of solvent-extracted oil showed a dominant residual hexane content, despite following a standard desolventization protocol”.

Hon får äta upp halvlitersflaskan. Sedan kommer jag att byta till Emin linfröolja som jag hittade på Gekås nu i helgen. 129 kr för 2,5 liter.

*kl

Varför är linfröolja bättre än andra oljor? Har hört det förr men minns inte varför.
Jag har gett olja förr men bara för att väga upp energibalansen i foderstaten men har inte behövt det till min nuvarandra relativt lättfödda häst. Då har jag gett matolja eller raps.

I det senaste numret av The Horse stod det en hel del att läsa om olika typer av oljor och då speciellt dess omega 3 och omega 6 innehåll. När min häst blev rekommenderad en "slurk" olja av veterinären för att (faktiskt!) öka på hullet lite, bestämde jag mig för att slå två flugor i en smäll. Jag väljer linfröolja pga att den också innehåller höga halter av omega 3, och bl.a. har det tydligen (enligt The Horse) visat sig att "omega-3 fatty acid supplementation is reportedly beneficial for a variety of inflammatory conditions, such as osteoarthritis...".

*KL*
Lånar tråden till en fråga om linfröolja och E-vitamin..

Jag gav först Gunnarshögs linfröolja utan tillsatt E-vitamin, och tillsatte då E-vitamin och selen från Granngården (pulver), i foderstaten.
Sen när den BiB var slut så köpte jag Gunnarshögs linfröolja med tillsatt E-vitamin och gav då en liten dos av granngårdens E-vit med selen för att få med selenet och för att hästen var i en "muskeluppbyggnadsfas".

Nu är den dunken slut som jag har nu och jag ska precis beställa ny olja. Hur skulle ni gjort? Köpt med eller utan E-vitamin? (=gett E-vitamin med selen vid sidan om). Jag ger ca 0,5-1 dl olja per dag året om (förebyggande mot eksem bland annat). Hästen blir 5 år i år, stor nordsvensk bruks som kommer tränas en del och fortsätta musklas en hel del i år (sen i utvecklingen som många med den stammen).

Om jag nu har fattat det rätt, någon annan får gärna rätta mig, så är E-vitaminet i linfröoljan mest till för konservering så att omegan inte bryts ned.

Jag hade absolut köpt med E-vitamin. spaderÄss har skrivit inlägg i frågan som du kan söka på.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 916
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama