Linfrön bra för pälsen?

Sv: Linfrön bra för pälsen?

Nej tyvärr blir det inga föl i magen på min herre:)
och jag förstår att man är noggrann med att de stona inte ska äta det.

Jag får väl fundera på om det är värt risken till min magproblemshäst då...Jag vet inte exakt vilka ämnen i en cigarett som orsakar vilka sjukdomar, men en person som röker i 20 år riskerar ju att drabbas av t ex cancer i högre grad. Det är inget jag känner att jag vill utsätta min häst för...

(Ah, typiskt! Jag som var så glad för att han funkade så bra på linfrön!)

Om hästen mår bra så kan du nog fortsätta med det.

Cyaniden som rökare får i sig med röken har inget med cancer att göra (det är andra ämnen i röken som orsakar lungcancer). Vad som händer när människa eller djur får i sig cyanid är att de röda blodkropparnas hemoglobulin binds till cyaniden i st för till syret. De transporterar runt syret sämre i kroppen. Det kan ha betydelse när man jagar sekunder eller i livets första skälvande minut. HH

Nej, problem med syresättning kan ju i långa loppet leda till andra sjukdomar...men jag får anta att det rör sig om för små mängder här.

Igår stöpte jag fröna dock i dubbelt så mkt vatten som jag sedan hällde av...jag får tillsätta olja i efterhand om jag märker att det behövs.

Men du har ändå planterat tanken i mitt huvud om cyanid som far runt:crazy::):)

Fråga:

Om man bara häller på så mycket vatten att det blir slem
men inget överblivet vatten, vad händer då?

Är det fel? Borde man få det där extra vattnet att hälla ut?
Tänkte på cyaniden..

Svar till flera

Enligt EFSA tolererar en 500 kg häst minst 200 mg vätecyanid (HCN) utan att bli akut förgiftad.
1 kg råa linfrön kan innehålla från 100 mg till över 500 mg vätecyanid. Samma 500 kg häst borde alltså tåla åtm 400 gram linfrön utan att bli akut förgiftad om det skulle råka vara den sort som innehåller mkt cyanid.

Kronisk cyanidpåverkan=sämre syretransport har rimligen bara betydelse vid de tillfällen jag nämnt ovan.

Linfrökaka ska processas så att halten HCN reduceras betydligt. Detta kontrolleras i varje parti som införs till EU. Veterligen kontrolleras inte inhemskt tillverkat.

Linfröolja ger man i så små mängder att det inte kan ha betydelse ur HCNsynpunkt. HH

Du skrev att man inte bör ge högdräktiga ston linfrö pga sämre syreupptagningsförmåga för fölet men hur är det under första delen av dräktigheten? Alltså första månaden/månaderna för embryot/fostret, om det är dålig syretillförsel redan då,kan fostret ta skada redan då? :eek:

oops, det blev visst dubbelt svar, sorry...

Senast ändrad av en moderator:

jag gav min häst linfröolja när jag köpte henne men nu ger jag henne majsolja (som jag köper i en vanlig mataffär) som är dels MKT MKT billigare och har samma effekt som linfröolja

Tvivlar faktiskt på att majsolja har samma effekt som linfröolja, exempelvis vad gäller omega 3.

knapplån för en fråga

läste ett gammalt inlägg från 2004 där någon påstod att hästar inte kunde tillgodogöra sig proteinet i linfrö, stämmer det.
Om man vill ge hästen extra protein ska man då egentligen satsa på gammalt hederligt lusern?

Och har jag förstått det hela rätt i den här tråden att det är mycket bättre att ge linfrön än linfrökaka eller pellets?

Hästar kan visst tillgodogöra sig linets protein. Det innehåller dock något mindre andel av aminosyran lysin än tex havre och soja. Till växande hästar, högdräktiga och mjölkande bör därför inte linfrö vara den den huvudsakliga proteinkällan.

Om man använda lin som fodermedel är det lämpligare med kaka eller pelletts. Det är opraktiskt att ge större mängder frö, de behöver förbehandlas. Fröna brukar användas som tarmreglerande medel.

Lusern är ett grovfoder med bra aminosyrasammansättning. HH

jag gav min häst linfröolja när jag köpte henne men nu ger jag henne majsolja (som jag köper i en vanlig mataffär) som är dels MKT MKT billigare och har samma effekt som linfröolja

Majs innehåller knappt ngn av de nyttiga n-3 fetterna. Linfrö- och fiskolja innehåller mkt. Rapsolja ganska mkt. Den rena energetiska effekten är likartad. HH

Nu har jag lusläst hela den här tråden och fick en fråga besvarad och en ny som jag gärna vill ha svar på.

Jag ger min häst 1dl linfrö i kvällsmaten varje dag. Detta för hans mages skull då han är väldigt känslig (en sån som tex inte alls tål ensilage). Jag har lagt dom i varmvatten och sen hällt allt över maten. Men skulle jag lika gärna kunna strunta i att lägga dom i varmvattnet då och bara ge honom fröna hela och torra? Bildas slemmet i magen då?

Han har även haft sandkolik så han får torra loppfrön varje dag nu också som ska "slemma sig runt sanden/jorden" och ta med denna ut. Men kan jag ge både loppfrön och linfrön torra i krafftfodret? Han får 1dl loppfrön i varje hink (morgon/kväll)

Vad jag har förstått så ska man koka eller stöpa linfröna för att det giftiga ämnet som finns i ska avlägsna sig. Men det verkar som allt annat lite omtvistat. Jag stöper dock alltid mina linfrön och skulle aldrig ge helt obehandlade sådana.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hundhälsa Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen...
Svar
4
· Visningar
1 067
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat