Linfrön bra för pälsen?

Sv: Linfrön bra för pälsen?

Fast det är när du kokar dem som det bildas. Det är blåsyra (cyanid i linfröna. Jag häller kokhett vatten över mina men kokar inte.

Det där har du fått om bakfoten, det är när man ger dem ostöpta/okokta som blåsyran bildas.

Om nu jag fattat rätt.

Vi har nog fattat helt olika då. Jag har fått höra det av naturterapeuter m fl. Tror för övrigt inte alls att det är farligt att ge ostöpta. Vi människor äter det ju utan att stöpa det. Hettar du upp linfrön får du ju faktiskt linolja vilken är giftig. Du måste använda den kallpressade till hästar.

men konstigt att det då står på förpackningen med linfrö som man köper på GG att man bör stöpa eftersom det annars bildas giftiga ämnen... Företaget, som är stora inom sådana här produkter, borde ju veta. man ska nog passa sig för att jämföra oss människor och hästar alltför mycket, vi är trots allt väldigt olika så vad som funkar för oss, behöver ju absolut inte funka för hästar.. :smirk:

Mvh Tessan

Ok, men vad innebär att stöpa. Innebär det inte att man häller hett vatten över? För vad jag har hört är att man inte ska KOKA det. Hällt hett vatten över har jag alltid gjort annars gör det ju ingen nytta eftersom klibbigheten då inte uppstår.

Vätecyaniden i linfrö bildas när skalet skadas gm tuggning eller gm att det blir blött. Om man blötlägger och äter upp spadet får man i sig all cyaniden. Om man vill reducera cyanidmängden ska man koka fröna och skölja bort vattnet. Små mängder cyanid är dock OK – för en 70 kg människa anses cyaniden i 2 msk obehandlade frön ofarligt. Gissningsvis kan man approximera de värdena till häst.

Linfröolja konsumeras i så små mängder att det inte anses vara några risker för cyanidförgiftning.HH

Är du säker att det upphettade vattnet är farligt?

Mvh Tessan

Ok, då följer en fråga till.Hoppas du är kvar. Jag har alltid gett min gamling hela linfrön, stöpta. Förra veckan hade jag inga kvar utan endast linfrökross. Dessa använde jag som vanlig till hästen, stöpte dem alltså och gav honom smörjan. Efter cirka fyra dagar hade alla fyra benen svullnat på honom. Kan det berott på krosset eller något annat. Jag slutade genast med krosset och nu har svullnaden gått ned. Om det beror på det eller ej vet jag ej. Vad tror du?

Om man kokar länge så det avdunstar så har cyaniden kommit ut i köket i stället! Men om man bara kokar upp den så finns cyaniden i vattnet.

I ett försök ångkokade man linfrön i 100 grader i 4 timmar . Då reducerades cyaniden med 80 %

Men det är rimligt att anta att den cyanid som bildas från 2,5 dl linfrö är ofarligt för häst. Jag skulle dock för säkerhets skull tveka att ge den mängden obehandlade linfrön varje dag till en högdräktig häst.

HH

Där ser man.. hade jag ingen aning om. Jag har det senaste hällt över både linfrövattnet (från vattenkokare) och linfrö i fodret (trodde vattnet var nyttigt) och blandat men då borde jag egentligen hälla av vattnet och enbart blanda i linfröna?

jag ger ca 1 dl/dag, är det rimlig mängd till en stor arab samt en ridtravare?

mvh Tessan

Vet inte. Kanske kan oljan i de krossade fröna ha härsknat? Lössläppta fria radikaler så att säga. Tveksamt dock om det kan bli en sådan mängd att det ger ödem.HH

1 dl linfrön hur de än behandlats eller inte kan inte vara farligt. Det skulle jag t o m våga ge till en högdräktig! Eg är det bara till högdräktiga ston jag har respekt för cyaniden i vissa fodermedel. Det finns en risk att om stoet äter mkt cyanid så kan fölets blodkroppar inte ta upp syre vid födseln. HH

definitivt trådkapning - :o:o - men...

hur är det då med cyanidrisken för en gravid kvinna?? Finns det en reell risk FÖR BARNET om man äter tex 1-2 msk linfrön/dag??

mvh fia n/ngt orolig

Nej. Livsmedelsverkets rek om 2 msk har en stor säkerhetsmarginal. HH

Jag blir lite orolig när jag läser att cyaniden finns kvar i vattnet om man stöper linfrön.:crazy:
Jag trodde att det avdunstade.... Om man istället ska hälla bort det överblivna vattnet från fröna försvinner ju en del av slemmet o oljan, och det är ju det jag är ute efter.

Ponera att du ger en 6oo kg häst 3-4 dl stöpta linfrön som legat i blöt ca 8 timmar varje dag i hästens liv och att du ger hästen allt (frön,slem,vatten, olja); tror ni att det skulle vara farligt?

Om man häller av vattnet mm får man samma effekt i mage/tarm på sin häst?

Doser som ger kronisk symptomgivande förgiftning är svåra att uppskatta. Hur mkt cyanid som finns i varje frö och kvar i blötläggns vätskan beror på så många saker.

Det skulle kunna tänkas att hästen skulle ha en kronisk cyanidpåverkan av samma typ som en rökare har. Rimligt vis utan märkbara symptom.

MEN om hästen skulle bli dräktig (vilket inte är så sannolikt med en vallack förståss) skulle jag tycka att man satte ut linfröt i god tid innan fölning för säkerhets skull. Ingen syrgasmask och inget motgift finns att tillgå i hagen om fölungen inte skulle syrsätta sig i födselögonblicket. Det kan vara sjåpigt men det finns fall beskrivna av földöd pga av dåligt processade linfröfoder. HH

Jag blir ju rädd man läser om linfrö.

Har alltid tänkt att det är ett bra foder medel och ger linfrökaka av praktiska skäl, men då missar man ju som sagt det "bästa" med linfröt om du inte ger en väldigtstor mängd.

Då skulle man ju tycka att kokta linfrön vore bättre, men då har man cyaniden i stället.

ÄR det ren linfröolja som man bör ge, fast hur är det om man ger linfrö för tarmarna och magens skull?

ÄR det bäst att INTE fodra med linfrö alls?
Har för mig att linfrö även är en god proteinkälla.

SEdan har jag hört att krossat linfrö ska vara fri från cyanid, det verkar vara en skröna....

Tack snälla för att du aktivt svarar.:bow:

Jag ger linfrökaka. Men bara sådan som passerat EUs externa kontroll på ett lab på Irland. De är stenhårda och återsänder allt som har för hög halt. Åtm förra året fanns ingen kontroll av cyanid i svensk linfrökaka enl SJV. (Jag bråkade iofs så pass om det så kanske de har börjat?!) Men jag slutar en månad före fölning. HH

Är linfröOlja samma sak? Är det något särskilt man ska tänka på när man ger detta. Har inte läst hela tråden, men några prata om att man Inte skulle blötlägga och att man Skulle blötlägga, om ja fatta rätt..:/
Men det kanske bara gäller hela linfrön?

Gör mig klokare! :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 960
Hundhälsa Gamle hunden (12,5, Beauceron, kastrerad hanne) var till veterinären igår för att få ny antibiotika utskriven då han droppar igen...
Svar
4
· Visningar
1 067
Hundhälsa Är det ens möjligt? Jag har levt i tron att färskfoder mer eller mindre är lösningen på alla slags problem man kan ha med en hund. Jag...
Svar
18
· Visningar
3 440
Senast: Jadzia
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat