lindra illamående

Ingefära sägs hjälpa, undvika kolhydrater säger någon.
Ät ofta och lite säger jag :p

Finns även recptfria tabletter man får äta när man är gravid (hjälper inte dessa så finns det även receptbelagda)

Tipps på hur man lindrar illamående??

Det beror ju lite på varför du mår illa, om det är på grund av migrän, åksjuka, graviditet eller något annat.
Men för mig hjälper:
  • Att spy. Det blir alltid bättre efteråt.
  • Ingefära (brukar skiva ner i en vattenflaska och skaka om och dricka små klunkar). Även sugtabletter med ingefära.
  • Samarin eller bikarbonat. Blanda i vatten och drick.
  • Calma åksjuketuggummi, men det får jag inte ta nu när jag är gravid. Postafen är inte lika bra, tycker jag.
  • Att äta lite, lite i taget. Och gärna salt! Saltade cashewnötter fungerar för mig.

Jadu, efter 2 gravidteter med extremt gravidtetsillamående så kan jag ännu inte svara på den frågan.
Tro mig när jag säger att jag provat allt ifrån husmorskurer till läkarnas tips men inte har det lindrat nånting :crazy:

Jag fick höra salta kex så det provade jag. Det funkade inte alls, det blev snarare värre. Det som funkade för mig var att äta saker med mycket vatten i typ gurka, tomater och vattenmelon. Hade en burk stående bredvid mig på jobbet hela dagen med färska grönsaker.

Jag mådde bara måttligt illa, för mig funkade det att ha skorpor i närheten och aldrig låta det gå särskilt länge mellan gångerna jag åt.

Det beror ju lite på varför du mår illa, om det är på grund av migrän, åksjuka, graviditet eller något annat.
Men för mig hjälper:
  • Att spy. Det blir alltid bättre efteråt.
  • Ingefära (brukar skiva ner i en vattenflaska och skaka om och dricka små klunkar). Även sugtabletter med ingefära.
  • Samarin eller bikarbonat. Blanda i vatten och drick.
  • Calma åksjuketuggummi, men det får jag inte ta nu när jag är gravid. Postafen är inte lika bra, tycker jag.
  • Att äta lite, lite i taget. Och gärna salt! Saltade cashewnötter fungerar för mig.
Spy är fan det bästa rådet. Att vara gravidillamående är bra mot spyfobi

Spy är fan det bästa rådet. Att vara gravidillamående är bra mot spyfobi

Nej fy sjutton, ni är inte kloka :eek::eek:

Jag har fått större spyfobi efter min första graviditet. Ångest och panik är bara förnamnet till hur jag känner när illamående-känslan kommer oavsett om det är magsjuka eller nåt annat. Den ångesten var inblandad till att jag länge vägrade fler barn, och paniken när jag fick plus på stickan på stickan nu med andra barnet var hemsk! Min spontana tanke var abort trots att det var planerat :crazy:

Nej fy sjutton, ni är inte kloka :eek::eek:

Jag har fått större spyfobi efter min första graviditet. Ångest och panik är bara förnamnet till hur jag känner när illamående-känslan kommer oavsett om det är magsjuka eller nåt annat. Den ångesten var inblandad till att jag länge vägrade fler barn, och paniken när jag fick plus på stickan på stickan nu med andra barnet var hemsk! Min spontana tanke var abort trots att det var planerat :crazy:
Jag kommer bara ihåg hur otroligt skönt det var att spy! Inget illamående efteråt!

@Kethets Gick det över efter du spydde? Har du tips, för mitt blir alltid värre efter. Ju längre jag kan stå emot att kräkas desto lindrigare blir det. Tänker på ev framtida graviditeter :D

@Bexzor

För mig går det över när jag spyr, undviker jag att spy får jag betala med ett illamående som bara ökar och ökar och ökar – tills jag spyr.
Helfestligt ;)

Tipps på hur man lindrar illamående??

Mina bästa tips, och jag är garvad eftersom jag har gastropares och spyr 5-6 av 7 dagar året runt är:

Ingefära. Finns som tabletter eller så skivar man ner 2-4 cm ingefära tunt i vatten, låt det stå en stund och drick i små klunkar eller så brygger man te av det hela. Ingefära är bra för matsmältningen dessutom.

Äppelcidervinäger. Finns som kapslar också om du inte gillar smaken. Äppelcidervinäger är också bra för matsmältningen. Ta en liten skvätt (någon matsked) i ett glas vatten och drick sakta, gärna före måltid.
Både vad gäller ingefära och äppelcidervinäger är det måttliga mängder som gäller. Överdriv alltså inte för då kan det få motsatt effekt. 6-7 dl ingefäravatten uppdelat över dagen och samma mängd äppelcidervinägervatten per dag brukar vara lagom. Är det i tablett/kapselform så följ anvisningarna på burken.

Äta pyttelite åt gången men ofta. Max 2-3 timmar mellan måltiderna.

Alltid ha knäckebröd (eller skorpor) tillgängligt och vid graviditetsillamående är det viktigt att äta detta innan du kliver ur sängen på morgonen. Till frukost är ett knäckebröd med färskost effektivt illamåendedämpande. Mjukt bröd mår man ofta mer illa utav.

Akupunkturarmband, sea-band.

Alltid ha spypåsar med sig. Bara vetskapen om att man har dem gör att man oftast klarar sig. Om man ber snällt brukar man kunna få några stycken på vårdcentralen.

Mår man illa vid "fel" ställe så är det djupa andetag som gäller och att fokusera.

Dricka vichyvatten. Observera att det ska vara riktigt vichyvatten och inte ramlösa eller loka. Det kan visserligen hjälpa också men vichyvatten är överlägset. Detta bör drickas rumstempererat. Vanligt vatten bör också drickas rumstempererat om man överhuvudtaget klarar det. Jag gör det inte.

Inte äta mat som är svårsmält. Var snäll mot din mage. Vad som är svårsmält är individuellt så du får prova dig fram men mat som lätt krossas med en gaffel är riktigt snällt mot magen. Stekt mat är svårare för magen att bearbeta. Likaså hela köttbitar. Hellre färs.

Var stilla och ta det lugnt första timmen efter att du har ätit. Vila gärna på höger sida. Ta sedan en stilla promenad om du har möjlighet. Promenaden hjälper magen att knåda maten och att vila på höger sida och ta det lugnt gör oftast att illamåendet lugnar sig och ju längre du har maten i magen desto bättre är det.

Drick gärna proviva eller ta kapslar med bifidus bakterier eller annan probiotika så blir din matsmältning bättre och därmed kan illamåendet minska.

Färsk frukt och gurka hjälper för endel. Tyvärr hjälper det inte mig.

Tugga maten riktigt noga och drick till måltiderna. Detta underlättar matsmältningen och om du faktiskt måste spy upp det hela en stund efteråt.

Att verkligen spy är underskattat. Ofta mår man bättre efteråt men tyvärr inte alltid.

Primperan, postafen, alltså läkemedel mot illamående när absolut inget annat hjälper. Primperan bör undvikas i slutet av graviditeten.

Till sist. Var snäll mot dig själv. Det är jobbigt att må illa. Prova dig fram till vad som passar just dig.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag lärde mig precis att mitt barns försäkring betalar ut 10 000 kr när mitt barn fått sin ADHD-diagnos. Jag kanske är löjligt...
Svar
13
· Visningar
870
Senast: Magnum
·
Övr. Barn När slutade era barn att växa, och hur mycket växte de på slutet? Min 13-åring är 175 cm och växer han 2 dm till så får han inte plats i...
2
Svar
37
· Visningar
1 527
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 506
Senast: Derivata
·
Övr. Barn Vi har kollat lite lätt på ett hus, det ligger lite utanför, men skolbussen går där och hämtar upp elever som bor ännu längre bort, men...
2
Svar
31
· Visningar
1 508
Senast: Lejanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?