Lindor eller ej?

Sv: Lindor eller ej?

Jag hopp och dressyrtränar varje vecka plus att jag rider ut i skogen alla andra dagar. Bara för man inte tävlar på jättehög nivå rider själv d:lätt A och h: lätt B så tränar man sin häst för att den ska hålla sig frisk och ren. Ridning i skogen behöver inte vara så lätt som du tycks mena, jag hårdtränar min häst i terrängen ibland. Galoppintervaller m.m Hästar behöver variation och faktiskt tycker jag att tränings och tävlingsvärlden inte alltid är shysst mot hästarna. Man kan inte förvänta sig att hästar ska hålla för allt. Men med rätt ridning och lagom träning ( alltså nu menar jag inte att sitta runt och åka utan rida ordentligt) så håller hästarna förhoppningsvis om inte ngt som inte har med ridningen dyker upp. Jag menar det kan ju finnas fel innan. Rider jag med skydd rider jag alltid med senskydd och liknande. Förstår inte vitsen med lindning och varför hästarna ska behöva ha det för att vi tycker det är snyggt. Dessutom kan det vara jättefarligt att rida med...fråga min kompis!!!!!!!!!!!!!!!!:rofl: :) :smirk: :)

jag tror inte att nivån på träning/tävling påverkar "behovet" (inom "" eftersom jag anser att behovet inte finns, men det är min åsikt) av lindning vid ridning.

Jag tror att hästar som tränar/tävlar på olika nivå behöver skyddas på olika sätt. Sen om lindor är "rätt" medel, det får var och en välja.

nosludd skrev:
kul att höra vilka kommentarer alla har!
Själv så använder jag ALLTID benlindor när jag tränar mina hästar, och benskydd/lindor när jag rider ut!

Anledningen till att jag använder det när jag tränar, är att benen ska få ett bra stöd.
Sen vet jag, att iaf mina hästar inte bryr sig så mycke när jag tar av lindorna då jag ska tävla. :)

Jag håller med jag lindar alltid med men hästar na bryr sig ju inet om den redan e uppvärmd och så och sen ska den gå in och ridas högst 5 min på banan, men jag håller även med vissa andra som tycker att det är upp tilll var och en :D

jag rider alltid med skydd eller lindor runt om eftersom min häst stryker sig, förutom inne på tävlingsbanan då såklart :) (han går även med skydd fram i hagen)
det är väl upp till var och en hur man vill göra, men lindor ger ju faktiskt stöd för senor och leder och kan förebygga skador under träning, om man lindar på rätt sätt vill säga, annars kan man åstakomma stor skada och till och med göra hästen obrukbar för all framtid..

Lite ovan på ämnet lindor men hur skulle man kunna linda för att göra hästen obrukbar?? Låter jättehemskt jö... :eek:

Linda så den bli obrukbar, ja då ska man ju klanta sig odentligt. Men låser du inte lindan i början och lindar lite för löst så är det ju lätt hänt att den lossnar och då kanske du har dig en föredetta häst.

Därimot är det ju inte ovanligt att folk lindar på fel håll, linar ojämn, lägger paddarna så de trycker mot senorna osv.

Nu var det hundra år sen ja red en häst som använde lindor varken till ridning eller natten men åt vilket håll är det nu motsols eller medsols?

Sen har jag för mig att man inte skulle lägga padkanten mot en sena är detta riktigt? Sedan undrar jag, jag har sett på H**Ks att det finns lidnor med flecce längst in och strechig linda längs ut så man slipper hålla på med paddar under, är dettanågot som ni tycker är bra eller tar det bort en bra funktion hos paddarn? :confused:

Aliche skrev:
Nu var det hundra år sen ja red en häst som använde lindor varken till ridning eller natten men åt vilket håll är det nu motsols eller medsols?

Du lindar bakåt utåt. Alltså börjar på insidan vid griffelbenet/gaffelbandet lindar frammåt över skenan och sedan bakåt. Går lindan upp då så åker den ut från hästen i stället för in under den.

Sen har jag för mig att man inte skulle lägga padkanten mot en sena är detta riktigt? Sedan undrar jag, jag har sett på H**Ks att det finns lidnor med flecce längst in och strechig linda längs ut så man slipper hålla på med paddar under, är dettanågot som ni tycker är bra eller tar det bort en bra funktion hos paddarn? :confused:
Nej, padkanten får inte ligga mot en sena utan ska ligga på insidan vid gaffelband/griffelben. den ska ligga på samma håll som lindan.

Jag tycker inte om de lindor med fleece längst in eftersom jag alltid tycker att man ska använda pad. Det är ju padden som gör nyttan, lindan är bara till för att hålla fasst paden och maximera effekten.

Förslår att du låter någon visa dig hur man gör, någon som verkligen kan! För det är svårare att linda än man tror...

Jo jag sparkar mig själv för at jag lät mig glömma av.. red en häst förut som jag nattlindade varke dag förut så då hade man ju en himla fin teknik men sen gick d typ 4 år efter så då glömmer man ju bort *suckar* :O

Men till paddarna när jag läste det så tänkte jag nästan att om det nu inte behövdes paddar varför skulle dom fortfarande finnas kvar? Känns ju som att dom finns där av en anledning ;)

Man kan ju ha lindor på klubbtävlingar men jag skulle inte ha det.

Men heregud varför linda överhuvetaget. Det fins inga ben som är hålbarare bara för at man lindar dom. Vad tror ni at ni rider på? Är det en porslinsdoka eler?
Det är bara för at ni ska se flashiuga ut då ni rider som ni lindar era hästtar. Alt lullul är av ondo anser jag och jag har då alddrig några skador på min a hästar även fasst dom aldrig haft en linda på sina ben

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

Vad annser ni?

Ska man eler ska man inte ha lindor på hästen när man tävlar dressyr??

man får ju inte ha lindor när man tävlar.
hemma på träning gör man som man vill.
på framridningen har jag lindor om jag har en snäll medhjälpare som orkar ta av dom. annars skydd eller utan om jag är själv.

Jag har samma problem som du Kicki71, min ena storhäst skadar sig för jämnan.
Vi stod på oss, då vi sällan använder varken lindor eller skydd på någon av ponnyerna vi har, tycker att kan de gå utan så är det skönt. Men vi fick ge upp då det inte gick, sparkade sig överallt och hela tiden, när hon flippar har hon absolut noll koll på benen. Sen att vi börjat med benskydd varierat med lindor så kan vi äntligen jobba och komma någonvart. Använder ofta lindor bak och skydd fram då hon har gallor i bakbenen som lätt hårdnar vilket lindorna hjälper till att "lösa upp". De är fortfarande "hårda" efter ett pass om man ridit med benskydd istället.
På tävling är hon lugnare, har då bara lindor (vita) på prisutdelning.

Vad annser ni?

Ska man eler ska man inte ha lindor på hästen när man tävlar dressyr??

haha. tycker absolut att man ska ha det om man vill bryta mot reglerna ;)

Inte tillåtet med lindor/benskydd på dressyrtävlingar, såd et är inte mycket att diskutera.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka