Lindor eller ej?

Sv: Lindor eller ej?

Inte när jag tävlar nej, som de andra skrev.

Har annars alltid skydd eller lindor på hästen. Aldrig lindor i skogen för jag är rädd att de ska ska gå upp och trassla in sig i ris och så.
Obalanserade (ung-)hästar blir inte mer balanserade av att man inte har skydd, nej, och dessutom har ju ridhästar oftast skor på sig, vilket ger mycket värre strykningar än oskott.
Lindor värmer och stabiliserar, vilket jag inte tror är fel när man rider på lite djupare underlag i ett ridhus.

Jag kan i alla fall konstatera att jag aldrig haft en senskada eller strykskada på en häst (mest tur kanske... :D ) och har generellt haft hästar med väldigt "rena" ben så jag kan inte se något negativt med lindorna och skydden.

Jag har lindor som är snygga och matchar schabraket men det är för att jag tycker jag ska ha lindor av ovanstående skäl, inte för att det är snyggt. Det är ju meckigt att tvätta dem och rulla dem så "snyggheten" skulle inte räcka för att jag skulle linda.

får inte ha dem medans du tävlar så det valet var ganska lätt. under träning gör man som man vill....

och vem pratar om att hästen inte kan gå utan? jag pratar om nytta som jag anser lindningen kan ge under träning, det är inte en fråga om att hästen inte klarar sig utan.

Hur vet man att det är så bra med lindor, hälften av alla kan inte ens linda ett hästben rätt, fy så illa det kan gå i så fall! Det kan skada mer än att göra nytta. Jag har inte lindor vid dressyr men däremot alltid skydd vid hoppning och cavalettiarbete. Och vaddå bra cirkulation, varför skulle lindor ge mer cirkulation, konstiga tankar! Nej ge era hästar mer massage om benen så får ni mycket mer cirkulation och glöm ej att stretcha. Igen tror jag att människans fåfänga har kommit för mycket på tapeten. :devil: :angel:

nej, men vad tjaffsar du om då?

Klart att man får göra som man vill.
Men JAG tycker att det är onödigt att använda det
när man ändå inte får tävla med lindor.

:cool:

Prisse97 skrev:
Hur vet man att det är så bra med lindor, hälften av alla kan inte ens linda ett hästben rätt, fy så illa det kan gå i så fall! Det kan skada mer än att göra nytta. Jag har inte lindor vid dressyr men däremot alltid skydd vid hoppning och cavalettiarbete. Och vaddå bra cirkulation, varför skulle lindor ge mer cirkulation, konstiga tankar! Nej ge era hästar mer massage om benen så får ni mycket mer cirkulation och glöm ej att stretcha. Igen tror jag att människans fåfänga har kommit för mycket på tapeten. :devil: :angel:

:bow: :bow: :bow:

Vaddå det har väll inte jag heller haft med mina hästar, men tro för guds skull inte att det har med lindorna att göra!!! :cry:

Om man är rädd om sin häst så skall man använda skydd när man rider och då är bandage ett utmärkt alternativ.

Lindor kommer från början från galoppen där man lindade innan träning för att benen skulle bli varma och få bättre blodcirkulation vilket minskar skaderisken.
Stöd ger det väl egentligen inte så mycket eftersom det inte finns några muskler i benen. Jag är inte säker på det där men ska det ge stöd så är det i så fall för senan och då måste man ha elastiska lindor. Annars ger det bara värme och skydd.

Så mer funktion än bara snygghet finns.

Nyrelski skrev:
Lindor kommer från början från galoppen där man lindade innan träning för att benen skulle bli varma och få bättre blodcirkulation vilket minskar skaderisken.
Stöd ger det väl egentligen inte så mycket eftersom det inte finns några muskler i benen. Jag är inte säker på det där men ska det ge stöd så är det i så fall för senan och då måste man ha elastiska lindor. Annars ger det bara värme och skydd.

Så mer funktion än bara snygghet finns.

bra svar :bow:

:mad: Vaddå bandage, vet du ej skillnaderna. Hoppas du inte lindar bandage när du rider, stackars häst i så fall. Så du menar att dem som inte rider med lindor ej är rädda om sina hästar. Säg det i vårt tävlingssällskap och du blir inte populär. Jag har lindor när jag skrittar på asfalt vilket jag gör ibland för att stärka senor, när hovmekanismen tar emot stöten från asfalten kan det vara bra att ha linor. Men inte på en normal häst som ej stryker sig eller trampar sig på benen, det beror på obalans eller annat och då är det inte rätt att bara använda lindor som lösning på problemet, gå till grunden med det istället. Jag har alltid skydd när jag hoppar och ibland vid skogsridning beroende på vart jag ska göra

När man tävlar ska man inte ha lindor för det får man inte men när man tränar är det vissa som använder lindor. Men genom att citera min tränare så får ni här min åsikt inom detta ämne: "Lindor används endast av dem som är så dåliga på att rida att deras hästar går sönder. De tror de förbättrar med lindor men i själva verket är de dem själva de behöver förbättra". Denna tränare e väldigt känd runtom i världen och jag själv rider ju s:t georg och är tyvärr benägen att hålla med om att det stämmer..

Prisse97 skrev:
:mad: Vaddå bandage, vet du ej skillnaderna. Hoppas du inte lindar bandage när du rider, stackars häst i så fall. Så du menar att dem som inte rider med lindor ej är rädda om sina hästar. Säg det i vårt tävlingssällskap och du blir inte populär. Jag har lindor när jag skrittar på asfalt vilket jag gör ibland för att stärka senor, när hovmekanismen tar emot stöten från asfalten kan det vara bra att ha linor. Men inte på en normal häst som ej stryker sig eller trampar sig på benen, det beror på obalans eller annat och då är det inte rätt att bara använda lindor som lösning på problemet, gå till grunden med det istället. Jag har alltid skydd när jag hoppar och ibland vid skogsridning beroende på vart jag ska göra

Håller med dig där! :smirk:

jojo54 skrev:
När man tävlar ska man inte ha lindor för det får man inte men när man tränar är det vissa som använder lindor. Men genom att citera min tränare så får ni här min åsikt inom detta ämne: "Lindor används endast av dem som är så dåliga på att rida att deras hästar går sönder. De tror de förbättrar med lindor men i själva verket är de dem själva de behöver förbättra". Denna tränare e väldigt känd runtom i världen och jag själv rider ju s:t georg och är tyvärr benägen att hålla med om att det stämmer..

:bow: :bow: :bow:

Jag lindar alltid mina hästar vid "hårdare" träning och friskare hästben får man leta efter....

Benen är lindade enbart i förebyggande syfte. Tidigare lindade jag med BoT paddar ca 40 min innan ridtur, bara för att min häst inte alltid bemödade sig att vänta på uppvärmningen innan hon började leva fan!!!!
Första gången resulterade det i en vrickning/stukning men efter dessa förberedelser har det gått vägen.
Anledningen till att man lindar/skyddar sin häst kan vara många.
Jag gör det, just för att skydda min häst, då hon alltid skadar sig själv, på ett eller annat sätt när hon härjar. Genom att förebygga så gott det går, så kan man oxå minimera risken med skador.

Men heregud varför linda överhuvetaget. Det fins inga ben som är hålbarare bara för at man lindar dom. Vad tror ni at ni rider på? Är det en porslinsdoka eler?
Det är bara för at ni ska se flashiuga ut då ni rider som ni lindar era hästtar. Alt lullul är av ondo anser jag och jag har då alddrig några skador på min a hästar även fasst dom aldrig haft en linda på sina ben

kicki71 skrev:
Jag lindar alltid mina hästar vid "hårdare" träning och friskare hästben får man leta efter....

Du behöver inte leta längre..
Använder sällan skydd överhuvudtaget (bara vid hoppträning)
och min häst har aldrig haft problem med sina ben.

:cool:

Som jag skrev i mitt inlägg så lindar jag för att förebygga.....det är inte trevligt med tramp och rivskador, om man kan undvika det och det kan jag genom att linda hennes ben. Flashigheten bekommer mig inte, jag känner inte att jag behöver bevisa nått genom att vara det!
Jag lindar INTE för att benen ska bli hållbarare!

Det är alltid trevligt att kunna ha en frisk häst, det är iallafall ett av min mål, så gratulerar!!!! Sen att vägen dit är olika för var och en, och för mig innebär lindade ben, frisk häst!

Jamen okej, vi säger att du kan linda ett hästben rätt och riktigt. Men var inte så säker, om du har lindan där för att skydda mot tex tramp kan de göra mycket mer skada. Man tror man lindar jämt, lagom hårt med mera men i själva verket kan hästen istället trassla in sig när den trampar sig jag menar ett häst kan trassla in sig i var som helst, ska man ha skydd ska man ha vaniga senskydd och tänk alla oerfarna människor som lindar bara för andra gör det, stackars hästar om det blir fel. Det kan bli såna otäcka tryckskador m.m usch o fy.................

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
686
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
341
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka