Lindor eller ej?

Sv: Lindor eller ej?

Man kan väl inte låta bli att linda sin häst bara för att andra okunniga människor kanske vill göra likadant, varför de nu skulle vilja det:confused:
Det var nog det sämsta argumentet hittils:smirk:

Jag använder inte lindor som skydd främst, då finns det bättre, typ senskydd. Jag använder det som förebyggande, benen blir uppvärmda innan ansträngning, och de stöder senan.
Vi har en häst i stallet som sätts igång efter en senskada och han rids lindad för att stödja senan.

Annars är det ingen häst i stallet förutom min som rids lindad och hon är inte finare i benen än någon annan, men jag har det som sagt för att förebygga skador.
Men visst jag använder vita lindor för att det är snyggt och ser proffsigt ut på framridning till dressyren och prisutdelning/uppvisning. men det är kan man väl få ;)

Nyrelski skrev:
Vi har en häst i stallet som sätts igång efter en senskada och han rids lindad för att stödja senan.

DET är väl en helt annan sak, eller?

Har lindat mina hästar i 20 års tid nu och än inte haft skador som kunnat relaterats till lindorna, har provat med skydd, men har inte varit nöjd och tyckt att jag får det skydd, jag vill ha.
Det är nog ingen skillnad på att linda fel och spänna skydd fel(lika illa). Och skulle jag veta med mig, att jag är dålig på att få lindorna att hållas, så skulle jag antingen bli bättre på det,eller helt enkelt ha då skydd, för som du säger är det livsfarligt med dåligt lindade lindor, men även skydd kan lossna....

Det är det väl inte:confused: Det visar ju att lindor en en fuktion. De ger stöd åt senan, skadad som frisk.

Det är väl inte samma sak om man använder lindor som
stöd till en häst som varit sjuk, som om man använder
det på en frisk häst som egentligen inte behöver.
Förstår om den sjuka hästen behöver få igång blodcirkulationen
och ett bra stöd under återuppbyggnad och tillfrisknande.

Men varför använda det på en fullt frisk häst?
Varför skulle en bra sena behöva stöd? Va? va? va?

*Lisa* skrev:
nej, men vad tjaffsar du om då?

Klart att man får göra som man vill.
Men JAG tycker att det är onödigt att använda det
när man ändå inte får tävla med lindor.

:cool:
så du menar att om de hade varit tillåtet att tävla med lindor så hade du tränat med det?? eller vad?? förstår inte riktigt ditt argument här...:confused:

*Lisa* skrev:
Det är väl inte samma sak om man använder lindor som
stöd till en häst som varit sjuk, som om man använder
det på en frisk häst som egentligen inte behöver.
Förstår om den sjuka hästen behöver få igång blodcirkulationen
och ett bra stöd under återuppbyggnad och tillfrisknande.

Men varför använda det på en fullt frisk häst?
Varför skulle en bra sena behöva stöd? Va? va? va?

Jag tycker bara att du har bestämt dig i förväg för att argumentera negativt och att du förutsätter att folk är idioter som daltar och inte kan linda dessutom.

Jag ser ingen skillnad mellan att linda förebyggande som många gör, för värme och stöd, och på så sätt förebyggande och främjande för blodcirkulation osv, än att tex fodra förebyggande. Du fodrar väl själv förebyggande för att ha en så frisk häst som möjligt eller hur?

Sen förstår jag att du kan tycka att en del som lindar fel eller bara lindar för snygghets skull är onödiga. Men lindar man rätt så är det väl ingen skillnad om det dessutom är snyggt, mot om du har ett blått schabrak för att du tycker det är snyggt? dvs främjande lindning i förebyggande syfte som dessutom är snyggt. stör väl knappast eller hur.

dessutom: varför skulle en bra sena behöva stöd? för att verka förebyggande och inte slita på den extra, om hästen jobbas hårt och frekvent.

inte konstigare än att en människa som tex löper mycket kan använda sig av stödjande knäskydd, och ordentligt stötdämpande skor. osv . osv.

Senast ändrad:

Lindor ökar INTE blodcirkulationen och det värmer inte upp hästen innan ansträngning, massera istället. Och musklerna är det väll inte som behöver stöd av lindor det är väll senorna eller skelettet på en skadad häst i så fall som kan behöva. Musklerna jobbar ju bara sämre med lindor på OCH istället för att hålla på att linda kör jag med den naturliga uppvärmningen massage innan och efter och ordentlig farmskrittning och avskrittning. +stretching så det så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bra argument tycker jag men vissa behöver konstlade argument för att tycka de är bra- för inte över det dåliga

Senast ändrad av en moderator:

Och likväl är det ett faktum att man lindar för just värme och stöd. samma med stall bandage - värmande = ökar blodgenomströmningen.

samtliga tävlings ryttare lindar, inklusive trav och galopp sport, så så dåligt och förkastligt betvivlar jag nog att det är. Muskler? vilka muskler på häst benet hindras av en väl lindad linda, med paddar under ? Du får väl skriva en insändare till trav och galopp stallen om du har bevis för en motsägande teori och att det bara är fjant och båg. Tänker inte dras in i nån paj kastning här iallafall för egen del.

dragonjannike skrev:
så du menar att om de hade varit tillåtet att tävla med lindor så hade du tränat med det?? eller vad?? förstår inte riktigt ditt argument här...:confused:

Nej, det är ju det jag försöker få fram..
Att man inte behöver rida med lindor,
för man får ändå inte tävla med dem.
Och även fast man fick det så skulle
jag inte använda det då min häst har
friska starna ben och behöver det inte!

Det är ju som att gå runt med ett plåster
på benet för att man kan få ett sår där om
man går utan.

mackan skrev:
Jag tycker bara att du har bestämt dig i förväg för att argumentera negativt och att du förutsätter att folk är idioter som daltar och inte kan linda dessutom.

Jag ser ingen skillnad mellan att linda förebyggande som många gör, för värme och stöd, och på så sätt förebyggande och främjande för blodcirkulation osv, än att tex fodra förebyggande. Du fodrar väl själv förebyggande för att ha en så frisk häst som möjligt eller hur?

Sen förstår jag att du kan tycka att en del som lindar fel eller bara lindar för snygghets skull är onödiga. Men lindar man rätt så är det väl ingen skillnad om det dessutom är snyggt, mot om du har ett blått schabrak för att du tycker det är snyggt? dvs främjande lindning i förebyggande syfte som dessutom är snyggt. stör väl knappast eller hur.

dessutom: varför skulle en bra sena behöva stöd? för att verka förebyggande och inte slita på den extra, om hästen jobbas hårt och frekvent.

inte konstigare än att en människa som tex löper mycket kan använda sig av stödjande knäskydd, och ordentligt stötdämpande skor. osv . osv.

Har aldrig ens nämnt nåt om att linda fel.
Tror (hoppas) att alla som lindar kan linda,
Det är ju en förutsättning om de ska den
funktionen man är ute efter.
Har heller inte nämnt att folk skulle använda
lindor för att det är snyggt, vilket endel säkert
tycker.

Har man en frisk häst ska man inte behöva använda
tex lindor. Hästen ska ha tillräcklig stadga i benen ändå!

Prisse97 skrev:
Lindor ökar INTE blodcirkulationen och det värmer inte upp hästen innan ansträngning, massera istället. Och musklerna är det väll inte som behöver stöd av lindor det är väll senorna eller skelettet på en skadad häst i så fall som kan behöva. Musklerna jobbar ju bara sämre med lindor på OCH istället för att hålla på att linda kör jag med den naturliga uppvärmningen massage innan och efter och ordentlig farmskrittning och avskrittning. +stretching så det så!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Bra argument tycker jag men vissa behöver konstlade argument för att tycka de är bra- för inte över det dåliga

Men snälla... sätt en linda på armen och känn om det blir varmt:smirk: Vad tror du man har stallbandage till?
Som sagt finns det inga muskler under karpus/hasen så jag förstår inte varför du tar upp det överhuvudtaget. Skelettet tror jag inte du kan påverka så mycket med en linda...

Jag lindar framförallt när jag ska ut och galoppera min häst (tejpade) just därför att då blir senan extra ansträngd och jag vill förebygga skador. Dressyr på bana rider jag lika ofta med vanliga skydd som med lindor.
Har jag sagt att jag inte skrittar fram/av mycket samt stretchar hästen? Skritta ordentligt gör jag alltid och stretchar efter hårda pass.
Vaför är massage bättre/naturligare än lindor? Har du någon förklaring? Har du något som stöder ditt påstående att lindor inte ger ökad blodcirkulation/värme? Skriv det i så fall och förklara tydligt vad du menar utan massa utropstecken:smirk:

*Lisa* skrev:
Nej, det är ju det jag försöker få fram..
Att man inte behöver rida med lindor,
för man får ändå inte tävla med dem.
Och även fast man fick det så skulle
jag inte använda det då min häst har
friska starna ben och behöver det inte!

Det är ju som att gå runt med ett plåster
på benet för att man kan få ett sår där om
man går utan.

jag vill inte säga att nått är rätt eller fel.
men jag rider för det mesta med lindor. dels för att de håller värmen bra i benen och för att det är ett stöd.(enligt mig själv) och ja - jag kan linda rätt.:D
men om man nu kan försöka förhindra att senan får ett "slag" så varför inte?
har hästen bra ben så varför inte försöka förebygga att de händer nått? jag säger inte att man inte kan förebygga utan, men tycker man att det är bra med lindor så tycker jag att man kan använda det.. visst en häst kan göra illa sig i hagen med. men det kan ju alla hästar.. ingen är perfekt..
eller har jag helt fel?:confused:

Massage är rörelse och när man rör i små cirklar över tex benen blir det större blodgenomströmmning och blodcirkulation. Man rör alltså på hästens muskler, en linda är stum den ger värme men utan rörelse kommer inte blodcirkulationen ordentligt igång. Fast den är elastisk. Rider du med stallbandage eller, varför jämför du ridning med stillastående i stallet. Jag har inte ens yttrat mig om lindor i en skadesituation, och kom inte och sig att man värmer upp häsaten genom att linda den för det var precis det du skrev i ett svar. Och du massage stretching är naturliga grejer. Hästarna har sätt för att massera sin kompis, min häst stretchar sig själv varje morgon så kom för guds skull inte och jämför de båda metoderna. Men lindning det har jag aldrig fått någon bra respons av hästen. Min häst älskar däremot att bli masserad............och du jag gör så mänga utropstecken jag vill!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:rofl: :devil: :mad: :cool:

Prisse97 skrev:
Massage är rörelse och när man rör i små cirklar över tex benen blir det större blodgenomströmmning och blodcirkulation.

Jag vet vad massage är, jag masserar ofta min häst där det behövs.

Man rör alltså på hästens muskler, en linda är stum den ger värme men utan rörelse kommer inte blodcirkulationen ordentligt igång.

Det finns inga muskler i nedre delen av benen, där man lindar. Visst det blir säkert bättre blodcirkulation om du masserar, men bara värme hjälper bra det med.

Fast den är elastisk. Rider du med stallbandage eller, varför jämför du ridning med stillastående i stallet. Jag har inte ens yttrat mig om lindor i en skadesituation, och kom inte och sig att man värmer upp häsaten genom att linda den för det var precis det du skrev i ett svar.

Nej jag rider inte med stallbandage. Du skrev att lindor inte ger någon värme. Därför frågade jag hur det kan komma sig att stallbandage används så mycket? Jo, för att benet blir varmt av lindan och blodcirkulationen ökar. Samma med ridlindor, även om det inte ger lika bra effekt eftersom de är på kortare stund.
Jag har inte skrivit att man värmer upp hela hästen, däremot benen.

Och du massage stretching är naturliga grejer. Hästarna har sätt för att massera sin kompis, min häst stretchar sig själv varje morgon så kom för guds skull inte och jämför de båda metoderna. Men lindning det har jag aldrig fått någon bra respons av hästen. Min häst älskar däremot att bli masserad

Jag både masserar och stretchar min häst, SAMT lindar benen. Jag tycker det fungerar bra.
Sen den massagen du beskriver handlar ju om muskler, det är ju en helt annan sak eftersom det, som sagt, inte finns muskler nedanför knä/has

............och du jag gör så mänga utropstecken jag vill!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:rofl: :devil: :mad: :cool:

Gör det, tänk bara på att du sjunker direkt till fjortisnivå och blir inte direkt trovärdig:smirk:

Nu har jag sagt vad jag tycker och har inte så mycket mer att tillägga, du verkar inte riktigt veta vad du pratar om och jag tycker fortfarande inte att du har förklarat på ett bra sätt vad du menar.
Lindar man på ett bra sätt är det inget som skadar hästen så jag förstår inte varför du och andra är så emot det:confused:

Nyrelski skrev:
Nu har jag sagt vad jag tycker och har inte så mycket mer att tillägga, du verkar inte riktigt veta vad du pratar om och jag tycker fortfarande inte att du har förklarat på ett bra sätt vad du menar.
Lindar man på ett bra sätt är det inget som skadar hästen så jag förstår inte varför du och andra är så emot det:confused:

:bow: :bow: :bow: :bow:

håller med!! dessutom är det en billig försäkring! hellre hundra trasiga lindor än ett trasigt hästben..!

Nyrelski skrev:

Så rätt! :)

dragonjannike skrev:
jag vill inte säga att nått är rätt eller fel.
men jag rider för det mesta med lindor. dels för att de håller värmen bra i benen och för att det är ett stöd.(enligt mig själv) och ja - jag kan linda rätt.:D
men om man nu kan försöka förhindra att senan får ett "slag" så varför inte?
har hästen bra ben så varför inte försöka förebygga att de händer nått? jag säger inte att man inte kan förebygga utan, men tycker man att det är bra med lindor så tycker jag att man kan använda det.. visst en häst kan göra illa sig i hagen med. men det kan ju alla hästar.. ingen är perfekt..
eller har jag helt fel?:confused:

Nej du har absolut inte fel..
Alla gör som dom vill.. Men jag använder inte lindor på
min häst och han är precis lika frisk om inte friskare än
de andra hästarna häromkring.
Så på endel hästar kan det nog vara bra med lindor,
men jag tycker inte att man ska använda det om
man inte behöver.
Hästar kan göra sig illa på alla möjliga konstiga sätt.
Om inte på sig själva så fixar nog någon annan det åt dom..
Så du menar att jag ska packa in min häst i ett lager
skydd och täcken för att förebygga eventuella skador
han kan få när han går utan i hagen eller när jag rider?
Tror nog att en häst har mer koll på sina ben och diverse
andra kroppsdelar när man rider än när de är ute i hagen.

Att linda lär man sig på ridskola och ju mer man tränar desto
bättre blir man. Hoppas att alla som använder skydd (lindor)
vet varför och hur de ska användas.
Att linda är som att cykla..
när man väl kan det så glömmer man det inte.

*Lisa* skrev:
Nej du har absolut inte fel..
Alla gör som dom vill.. Men jag använder inte lindor på
min häst och han är precis lika frisk om inte friskare än
de andra hästarna häromkring.
Så på endel hästar kan det nog vara bra med lindor,
men jag tycker inte att man ska använda det om
man inte behöver.
Hästar kan göra sig illa på alla möjliga konstiga sätt.
Om inte på sig själva så fixar nog någon annan det åt dom..
Så du menar att jag ska packa in min häst i ett lager
skydd och täcken för att förebygga eventuella skador
han kan få när han går utan i hagen eller när jag rider?
Tror nog att en häst har mer koll på sina ben och diverse
andra kroppsdelar när man rider än när de är ute i hagen.

Att linda lär man sig på ridskola och ju mer man tränar desto
bättre blir man. Hoppas att alla som använder skydd (lindor)
vet varför och hur de ska användas.
Att linda är som att cykla..
när man väl kan det så glömmer man det inte.

nej de sa jag inte.. men vissa hästar kanske behöver lite mer skydd än andra hästar som sagt... jag rider en häst som inte är speciellt mkt skogsriden och då snubblar hon mkt och vet inte riktigt var hon ska sätta benen när hon kommer in på stigar... så då har jag hellre nått som skyddar istället för att hon får skador... sen så använder jag det för att hon har en lös benbit i ett bakben och då vill jag stödja upp så gott de går med lindor...
men jag sa aldrig att man skulle ha de i hagen... det jag skrev var att alla hästar kan göra illa sig i hagen och att ingen var perfekt... skrev aldrig att man ska ha skydd och fullt med täcken på...

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka