Lindor eller ej?

Sv: Lindor eller ej?

Tycker det ser vårdat och snyggt ut på prisutdelning med vita lindor. Även på framridning även om jag själv inte använder mig av det (orkar inte ta av :P). Dock stryker sig min häst på bakbenen och jag tycker inte det är speciellt snygg med BARA bakskydd, så när jag har skydd använder jag det på alla ben. För att variera mig lite använder jag även lindor, och ibland både och. Lindor är lite kul och ger snygg färg tycker jag :) Men att ha det i hoppning är ju ingen bra idé...

Ska tillägga att ena hästen har tjocka ben, och fleecelindor är då väldigt bra för att öka blodcirkulationen i benen! inte enbart i stallet utan även under ridning.. Sen BEHÖVER man ju inte använda sig av lindor varenda dag bara för att man säger att man använder lindor..? Jag använder det någon gång ibland, men har dock alltid någon form av skydd eftersom han stryker sig och kan skada sig. Tycker inte att han blir klumpigare av det..

Senast ändrad:

dragonjannike skrev:
nej de sa jag inte.. men vissa hästar kanske behöver lite mer skydd än andra hästar som sagt... jag rider en häst som inte är speciellt mkt skogsriden och då snubblar hon mkt och vet inte riktigt var hon ska sätta benen när hon kommer in på stigar... så då har jag hellre nått som skyddar istället för att hon får skador... sen så använder jag det för att hon har en lös benbit i ett bakben och då vill jag stödja upp så gott de går med lindor...

Men det är ju det jag menar!
Hästar som BEHÖVER skydd ska naturligtvis ha det.
Men det är många hästar som inte behöver det men
som ändå är storkonsumenter av lindor och andra skydd.

Varför kan ingen acceptera att det finns dom (jag)
som inte använder lindor. Min häst har inte haft
några som helst problem med sina ben de år jag haft honom.
Och för den delen ingen av mina tidigare heller.

Det är finns inga rätt eller fel med lindor.
Men det är inte omöjligt att utföra hårdare arbeten
om man inte använder lindor. (även om endel tror det)

:cool:

Tycker fortfarande att om man har en häst som kan gå utan så ska h*n göra det..

lös benbit, rider du henne då? Vad har hon fått för utlåtande? Hur kan en linda stödja upp en lösbenbit?:confused:

Prisse97 skrev:
lös benbit, rider du henne då? Vad har hon fått för utlåtande? Hur kan en linda stödja upp en lösbenbit?:confused:

hon går att rida på. hon har inga men för de.. inte än iallafall. veterinären säger att om de nu skulle uppstå nått så kommer de inte hända förän om några år, om de nu skulle uppstå något.. han säger att det bara är att rida som vanligt... inget farligt...
de me lindorna är en fix idé i huvudet... fått för mig att de stöder upp benet bättre :angel: gör de troligtvis inte.. men jag känner mig som en bättre människa om jag lindar... jag vet.. jag är knäpp :P

Lånar knapp.
Jag har nu läst hela diskutionen och undrar: Ni som lindar i förebyggande syfte, vad är det ni förebygger? Tycker det har varit x antal motsägande svar.

Jag använder benskydd (senskydd/strykkappor) för att hästen inte ska stryka sig/slå sig, eftersom jag tycker att de ger ett bättre skydd än lindor.

Rumpnissen skrev:
Lånar knapp.
Jag har nu läst hela diskutionen och undrar: Ni som lindar i förebyggande syfte, vad är det ni förebygger? Tycker det har varit x antal motsägande svar.

Jag använder benskydd (senskydd/strykkappor) för att hästen inte ska stryka sig/slå sig, eftersom jag tycker att de ger ett bättre skydd än lindor.

jag använder lindor ifall hästen stryker sig och för att de ska hålla värmen och ha ett stöd i benen när man rider lite hårdare.. även tycker jag de e snyggt :angel:
hehe men jag använder de mest för att hästen itne ska stryka sig och att de ska va stöd för benen..

dragonjannike skrev:
jag använder lindor ifall hästen stryker sig och för att de ska hålla värmen och ha ett stöd i benen när man rider lite hårdare.. även tycker jag de e snyggt :angel:
hehe men jag använder de mest för att hästen itne ska stryka sig och att de ska va stöd för benen..

Okej, jag förstår att du förebygger mot skador vid ev. strykningar (min åsikt är här att då är rejäla strykkappor/senskydd bättre, men det upplever vi uppenbarligen olika), men vad förebyggs genom värme och stöd?

Princefair: Kanske det kanske. :smirk:

Rumpnissen skrev:
Okej, jag förstår att du förebygger mot skador vid ev. strykningar (min åsikt är här att då är rejäla strykkappor/senskydd bättre, men det upplever vi uppenbarligen olika), men vad förebyggs genom värme och stöd?

Princefair: Kanske det kanske. :smirk:

jag använder strykkappor med. speciellt vid hoppning.. men jag anser lindor är bra..
det kanske bara är i mitt huvud men jag tror att hästen får ett bra stöd för senorna i ett hårdare arbete så den inte sträcker sig eller nått... men de kanske e nått jag bara fått för mig?... sen blir ju senorna uppvärmda i benen snabbare om man har lindor... enligt mig själv...

Vad jag inte FATTAR är folk som använder lindor för att hästen inte ska få skador av ridningen. Nu är inte du så rak på sak så du avslöjar det eller inte, men jag förstår mig inte på folk som mellan raderna säger att deras ridning är skadlig så därför lindar de, så hästen inte får senskador. Ungefär. :devil:

men om man faktsikt har en häst som stryker sig, varför är det fel att då linda om man kan linda rätt? jag märker ju tydligt på min hästs ben att han mår bra av det, det är stor skillnad motför nu när jag har brottom varje gång jag är ute i stallet så han bara har strykkappor.. Speciellt hans bakben blir annorlunda.. och som sagt, lindor skyddar ju också mot strykningar/slag..

bollen__ skrev:
men om man faktsikt har en häst som stryker sig, varför är det fel att då linda om man kan linda rätt? jag märker ju tydligt på min hästs ben att han mår bra av det, det är stor skillnad motför nu när jag har brottom varje gång jag är ute i stallet så han bara har strykkappor.. Speciellt hans bakben blir annorlunda.. och som sagt, lindor skyddar ju också mot strykningar/slag..

Som jag sagt innan, jag förstår funktionen om ni lindar för skydd mot slag och strykningar.

*knapplån*

Nu har jag inte orkat läsa precis hela tråden så någon kan ha yttrat sig om detta innan:confused: ...

att massera eller linda för att öka blodcirkulationen i senan är helt meningslöst då senor inte har blodgenomströmning:idea: ... men däremot ger en linda värme och kan därför fungera vid ridning som vid stillastående... detsamma med massage... det ökar värmen och genomströmning i lederna... vilket är väldigt nyttigt... men att påstå att något av det är bra för genomströmningen i senan är inte riktigt sant...

ville bara påpeka detta :angel:

det är nog många som uppfattat det fel faktiskt, det är fler som påpekat det, men det kan nog aldrig bli för många..
och det är som du säger, att värmen och genomströmningen i lederna ökar är ju faktiskt bra, så om man lindar rätt kan man inte göra nån skada då eller hur? bara förebygga typ?!

*lånar knapp*

Har följt den här tråden lite då och då. Det har kommit upp flera gånger från olika personer, argument mot lindningen att "jag har aldrig lindat mina hästars ben och aldrig haft några problem". Alla gratulationer till er. Men nu undrar jag, hur hårt tränar ni era hästar, tävlar/tränar, på vilken nivå?
Jag personligen tror att det är skillnad mellan att mest rida i skogen & träna lite på banan ibland (vilket vissa verkar göra?) och att tävla fälttävlan på hög nivå.

Jag lindade aldrig min ponny och tävlade två SM på henne + tränade byten, tramp & galoppiruetter. Hopptävlade LA och red väldigt mycket i terräng.

Varför skulle hästen ha större behov av lindor ju högre nivå man tränar på? Då tycker jag man har en konstig filisofi med sin ridning. Det borde ju vara tvärt om.

Det jag menade var att hästen påfrestas olika hårt beroende på vad de gör. Dessutom har jag den erfarenheten att det är skillnad mellan ponny och häst, ponnyer är mycket tåligare.

Jag har varken sagt att jag lindar eller inte lindar.

Men om man påstår att hästen påfrestas mer ju högre den är utbildad/tävlad så kan jag förstå första tanken. MEN behöver man skydda hästen med lindor pga av att man rider på en högre nivå tror inte jag att hästen är tränad korrekt. Ett par lindor ska inte behövas för att hästen ska hålla.

Svarar inte till dig personligen ut utvecklar bara mina tankar på dina frågeställningar. :)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka