Lindor eller ej?

Sv: Lindor eller ej?

När man tävlar dressyr ska man definitivt inte ha lindor, eftersom det inte är tillåtet. :D
Att rida med lindor under träning är upp till var och en, själv tycker jag det är fullständigt onödigt.

Immer

Tycker att man ska använda sånt så lite som möjligt.
Använder man det hela tiden så lär sig hästen att det inte
gör ont när den slår emot. Hur går det då när man tar av dem?
Hästen ska lära sig att hålla koll på sina ben.

Håller med Immer:
Att rida med lindor under träning är upp till var och en, själv tycker jag det är fullständigt onödigt.

Man får juh inte ha något på benen när man tävlar. Jag har aldrig benskydd på framridningen, men blir jag placerad rider jag in med vita lindor. (Höhö) :smirk:

När jag tränar har jag oftast lindor när jag ska vara "fin", alltså rider för en tränare eller så. När jag tränar själv så har jag oftast vanliga benskydd.

Det finns väl ganska många "skan" i hästvärlden,nu är ju dessa helt självklara för vettiga hästägare:
Hästen SKA;
...få mat VARJE dag, helst också motion och utevistelse.
...behandlas på ett bra sätt.
osv, ja du fattar, "skan" finns det iaf.

*Lisa* skrev:

Det var väl lite väl mycket generalisering kan jag tycka. Nu har ju lindor under dressyr arbete inte med detta att göra. Man lindar i förebyggande syfte för att stödja och öka cirkulationen i hästens ben när man ber den om ansträngande arbete.

mackan skrev:
Det var väl lite väl mycket generalisering kan jag tycka. Nu har ju lindor under dressyr arbete inte med detta att göra. Man lindar i förebyggande syfte för att stödja och öka cirkulationen i hästens ben när man ber den om ansträngande arbete.

Tack för ett bra svar!!!! :bump: :bump: :bump:

Nu menar jag kanske mer inom utrustning och hästfilosofi, inte självklara saker som alla gör lika. Jag hoppas du förstod det.

mackan skrev:

Visst. Men en häst kan göra mkt ansträngande utan att behöva
stöd på benen. Verkar ju konstigt om hästen inte kan göra vissa
saker om den inte har lindor..

Nu tror jag inte att Mackan menade att hästar inte klarar av vissa rörelser utan lindor, för visst gör de det. Men det kan vara bra med ett extra stöd och värme. Varför skulle annars de flesta inom dressyren på högre nivåer använda det? :crazy: För att det är snyggt eller...?

*Lisa* skrev:

Håller med Immer:

Man använder lindor/benskydd för att hästen inte ska slå sig, då hästen klarar av att gå välbalanserad UTAN att slå sig tycker jag man kan rida utan! Jag tror inte hästen lär sig gå mer balanserad för att den får "ont" av av den slår på sig
:crazy: men tills den dagen då hästen kan gå välbalanserat så ska hästen få ha skydd på sina ben! Jag har ALDRIG varit med om att en häset slår sig mindre för att den är riden lite med benskydd... Och dessutom så använder jag (och många andra) inte benskydden/lindorna för att hästen slå på sig pga att hästen är dåligt balanserad utan som förebyggande mot ev. skador som kan uppstå vid ridning... dessutom så är det ju känt att det är snyggt med matchande lindor, men det fyller ju även en väldigt bra funktion. :idea:

kul att höra vilka kommentarer alla har!
Själv så använder jag ALLTID benlindor när jag tränar mina hästar, och benskydd/lindor när jag rider ut!

Anledningen till att jag använder det när jag tränar, är att benen ska få ett bra stöd.
Sen vet jag, att iaf mina hästar inte bryr sig så mycke när jag tar av lindorna då jag ska tävla. :)

Inte när man tävlar, då ska det vara rent :D

Vid träning för tränare använder jag lindor (en gång varannan vecka på halvfoderhästen) i övrigt går han utan skydd, undantag senskydd vid löshoppning ;) Använder elastiska lindor med eskadronpaddar under.

Har egentligen inget riktigt svar... Kul att läsa tråden, man börjar fundera! :idea:

Jag använder nästan alltid lindor, har jag inte det använder jag senskydd. Jag menar, varför inte ta de säkra före det osäkra? Sen ska man ju inte ha hästarna inlindade i bomull jämt, men jag tycker att eftersom att det inte är normalt för en vildhäst att göra vissa av de rörelserna som man gör i dressyr så kan man gott dels skydda lite extra och ge lite extra stöd. Vid tävling har jag bara lindor om det blir prisutdelning.

Lully skrev:
Nu tror jag inte att Mackan menade att hästar inte klarar av vissa rörelser utan lindor, för visst gör de det. Men det kan vara bra med ett extra stöd och värme. Varför skulle annars de flesta inom dressyren på högre nivåer använda det? :crazy: För att det är snyggt eller...?
Japp :devil:

Inte lindor då jag tävlar.. såklart ;)

När jag tränar själv har jag alltid benskydd på alla ben, när min tränare tittar på har jag lindor eftersom det är så snyggt :) Tror att tränaren ser benen bätte om de är lindade med ljusa lindor.

Benskydd skadar ju knappast så jag tycker man kan använda det. Slagmärkena i benskydden bevisar att de behövs även om hon inte går och skrapar i skydden i varje steg.

Har alltid lindor när jag tränar dressyr. I förebyggande syfte. Speciellt på vintern lindar jag eftersom det är bra för blodcirkulationen och värmen i benen så att de inte sträcker/vricker sig lika lätt. Inbillar jag mig i alla fall.

Dessutom vill man ju inte att det ska göra ont om de slår sig väl? Jag menar, om jag ber om något nytt eller svårt så att hästen blir lite förvirrad och råkar slå sig vill man ju inte att detta ska bli som en bestraffning eller avskräcka dem från att fortsätta. Tycker inte jag iaf.

Dock har jag ju inte lindor när jag tävlar dressyr, för då skulle jag bli utesluten... ;)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
597
Senast: Mli
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
684
Senast: Amanda_F
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter "Det ska bli jättespännande. Jag ser fram emot samarbetet och utvecklingsarbete med ryttare och hästar. Dressyr är en otroligt vacker...
Svar
0
· Visningar
46
Senast: Gunnar
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka