Lindning av ben.

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Vet inte om denna ligger rätt? får flytta den annars :bow:´
Jag ska börja linda min hästs ben nu när jag ska börja kräva lite mer av henne. Hur uppnår jag det bästa resultatet? hur får jag dem att INTE åka ner, bli för lösa? vad ska jag använda för lindor? material?
Visa gärna bilder på era lindade hästar :bow:
Tacksam för svar och hjälp;)

Sv: Lindning av ben.

Kan man använda fleece utan padd?
Är inte så insatt i lindor..

Ja, det kan man, eftersom fleece inte är elastiskt(vad det nu heter, mitt ordförråd ligger fortfarande och sover).

Aha! Okej.

Blir kanske till att inhandla sådanna då.

till ridning och annat jobb använder jag alltid elastiska lindor med padd under. det är inte helt lätt att linda med elastiska lindor och är du osäker skulle jag rekommendera att be någon som du är säker på KAN, att visa dig, elelr hålla dig till fleecelindor med padd under.

lindar man fel är det hur lätt som helst att skada hästens ben allvarligt.

lite att tänka på baserat på hur jag lindar:
-linda utåt-bakåt på varje ben. dvs. moturs på hästens vänsterben och medurs på högra sidan. detta för att om lindan skulle gå upp är risken mindre att hästen trampar på linan och drar åt den om sitt eget ben.

-använd lindor med rejäla kardborreband/annan knäppning. knytband är svårt att använda tycker jag. om det är knäppning av typen "ögla" soom man trär igenom kardborren och drar tillbaka (svårt att förklara, men iaf inte "bara" ett kardborreband, se de blå lindorna på mina bilder) så se till att bygeln/öglan är av metall och inte plast, för att förhindra att den går sönder.

-är man osäker på att kardborren "håller" för det man ska göra (om man ska hoppa etc) kan man alltid säkra knäppningen med en bit el/silvertejp eller liknande.

-linda med jämnt "tryck"/dvs dra åt lika mkt över hela benet.

-linda inte upp över knäet, eller nedanför "sporrens" nederkant, inte heller utanför padden.

-med elastiska lindor föredrar jag att "dra" åt lindan på framsidan av benet, och bara låta den "följa med" på baksidan där senan ligger, för att undvika att man drar åt för hårt över senan.

såhär ser det ut när jag lindat:

Fabiolalindor.jpg

Senast ändrad:

Venezuelas skrev:
Kan man använda fleece utan padd?
Är inte så insatt i lindor..

KAN kan man, men personligen förstår ajg inte varför, hela den tryckutjämnande och stödjande grejen med lindor går ju i princip förlorad om man inte använder padd.

Hur hårt/löst man lindar beror på vad det är för sorts lindor man har. Fleece lindor, vilket jag inte brukar använda så mycket kanske mest över natten om hästen har gått ett hårt pass, kan man linda ganska hårt, men ändå så blodet kan flöda fritt. Däremot "vanliga" lindor som man har på träningar ska man vara väldigt försiktig så man inte lindar för hårt på! Har varit med om mycket hemska grejer p.g.a det. Men det ska vara iallfall så man får in två fingar emellan benet och lindan. Ta gärna hjälp av en kunnig ryttare i närheten! :) Lycka till!

lägger in en "vacker" bild jag också, på hur jag brukar säkra lindan när man börjar linda... (nej, jag orkade inte rita dit padden eller "börja på rätt ställe" :D
skra-lindan.jpg

och såhär menade jag med att inte dra åt lindan över senorna:
linda.jpg

Senast ändrad:

10 poäng :bump: :p

ben.jpg

så här gör jag... "runt" kotan i ett kors... eller.. ja.. så att den inte glider ner... sen precis som på den fina bilden :angel: dra åt på framsidan å "slappna av" på senan... nytt grepp helt enkelt :)

nu ser de här ut å sitta ganska långt ner...
jag kör ganska högt upp mot knät oxå.. men självklart måste hästen kunna böja ordentligt :)
vid ridning/tömkörning/promenad så kör jag med fleece, om hon har på natten så har jag BoT å sen "stickade" (sånna breda "tjocka") eller fleece...

just ja, jag litar aldrig på bara kardborrbandet! När jag har fäst det så viker jag upp sista varvet (underifrån) å över kardborrbandet, typ döljer det... man ser det på bilden, men det e brett kardborrband så halva syns...
(nu har jag skrivit kardborrband typ 100 gånger i min senaste mening) ;)

Senast ändrad:

Jag kan komma och visa dig om du vill, vi har ju tillochmed haft det som prov i skolan så det är väl en av dom få sakerna jag faktiskt kan :p

Undrar nårra saker....:confused:

Hur mycket rider ni som lindar benen??
Använder ni fleecelindor utan padd när ni rider??
Kan man använda lindor istället för "vanliga" benskydd??
Fleecelindor som transport skydd??

Är inte så insatt i att linda hästens ben... :o :rofl: *pinsamt* hehe

sara_star skrev:
Undrar nårra saker....:confused:
Hur mycket rider ni som lindar benen??
Min är paj för tillfället, men jag red jämt med lindade ben, tömkörde å promisar med lindade ben oxå...

Använder ni fleecelindor utan padd när ni rider??
yes

Kan man använda lindor istället för "vanliga" benskydd??
jag personligen har lindor för att det är snyggare, ger ett stöd, skyddar mer av benet... benskydd är ju rena SKYDD... om man tex hoppar kan ju skydd vara bättre, så att inte lindan går upp (eller vissa har det som argument)... skydden skyddar väl mer mot rena slag å sånt...

Fleecelindor som transport skydd??
jag tycker inte det... man lindar ju inte ner över karleden å hoven (eller på travet gör man nog det...)
jag kör lindning av alla ben å sen vanliga transportskydd över...
men det var egentligen mest för att jag alltid red direkt efter transport (på galoppbanan, å då ställer man sig inte gärna å lindar ben när hovarna är överallt förutom på marken ;) )
sen OM lindan går upp i transporten så kan ju hästen skada sig...

Är inte så insatt i att linda hästens ben... :o :rofl: *pinsamt* hehe
inte pinsamt!!!! du frågar ju, det är ju jättebra å fråga på forum, så får du ju svar från flera personer å kan dra dina egna slutsatser!!!!! :banana: :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 813
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 851
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Räkna ut kaloriintag?
  • Uppdateringstråd 31