Sv: Lindning av ben.
till ridning och annat jobb använder jag alltid elastiska lindor med padd under. det är inte helt lätt att linda med elastiska lindor och är du osäker skulle jag rekommendera att be någon som du är säker på KAN, att visa dig, elelr hålla dig till fleecelindor med padd under.
lindar man fel är det hur lätt som helst att skada hästens ben allvarligt.
lite att tänka på baserat på hur jag lindar:
-linda utåt-bakåt på varje ben. dvs. moturs på hästens vänsterben och medurs på högra sidan. detta för att om lindan skulle gå upp är risken mindre att hästen trampar på linan och drar åt den om sitt eget ben.
-använd lindor med rejäla kardborreband/annan knäppning. knytband är svårt att använda tycker jag. om det är knäppning av typen "ögla" soom man trär igenom kardborren och drar tillbaka (svårt att förklara, men iaf inte "bara" ett kardborreband, se de blå lindorna på mina bilder) så se till att bygeln/öglan är av metall och inte plast, för att förhindra att den går sönder.
-är man osäker på att kardborren "håller" för det man ska göra (om man ska hoppa etc) kan man alltid säkra knäppningen med en bit el/silvertejp eller liknande.
-linda med jämnt "tryck"/dvs dra åt lika mkt över hela benet.
-linda inte upp över knäet, eller nedanför "sporrens" nederkant, inte heller utanför padden.
-med elastiska lindor föredrar jag att "dra" åt lindan på framsidan av benet, och bara låta den "följa med" på baksidan där senan ligger, för att undvika att man drar åt för hårt över senan.
såhär ser det ut när jag lindat: