lilla katekesen, värde?

pepsi92

Trådstartare
Hej. Nu undrar jag om de finns nån kunnig antikvetare här. Eller vad man ska kalla det. Jag har fått tag i en liten katekes ifrån 1867. Den är i väldigt fint skick, dock är det sån gammal svenska så jag fattar noll. Bladen är hela och fina. För er som inte vet så är det en form av bibel. En tunn, tidig variant!

Någon som vet om det kan finnas nåt värde i den?
 
Sv: lilla katekesen, värde?

Är den i perfekt skick kan du nog få en tjuga för den.
De där gamla böckerna har tyvärr inget värde (om de inte tillhört någon speciell person eller liknande)
Vilket är synd för de är otroligt fina och värda att bevara.
Jag (som är dunderateist) kan inte för mitt liv slänga gamla böcker och har närmare femtio katekeser/biblar/psalmböcker osv som jag ärvt och adopterat.
Finast är min gamla 1700-talsbibel med utsmyckade läderpärmar och beslag. Den är dock knappt heller värd någonting då religiös litteratur ju tillverkades i mängder.
 
Sv: lilla katekesen, värde?

Ingen expert men tror som föregående talare. Religiös litteratur tillverkades i extrema mängder och de flesta hade ett exemplar i sina hem - därav har säkerligen dessutom många överlevt då sådana verk var något man var väldigt rädda om och vårdade ömt. :)
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 095
Senast: verser
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 852
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 735
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp