Ligghall ritning

T

Tana

Jag har sökt och hittar ingen tråd
på ämnet. Jag skall omgåeende bygga en ligghall
med utrymme för ca 5 hästar.
Billigt och snabbt vill jag ha upp den.
Har telefonstolpar som kan användas som bärande.
Nu är det så att jag hittar inga ritningar som jag
kan utgå ifrån? Någon som byggt innan eller
besitter en ritning man kan få ta del av?
Gärna bilder också.
Tacksam för alla svar!

Sv: Ligghall ritning

många byggvaruhus har på sina hemsidor ritningar mm ofta inte på ligghallar men på andra former av liknande enklare byggnader.

Telefonstolpar är nästan alltid impregnerade med kreosot eller CCA, och jag tror knappast man får använda sådant hur som helst.

Dem är ganska "avimpregnerade" efter att ha legat ute några år
och dem skall inte stoppas ned i jorden utan isåfall gjutas.

åh, den ser ju jätte trevlig ut!
men lite väl avanserad för mig skulle jag tro

Jag har sökt och hittar ingen tråd
på ämnet. Jag skall omgåeende bygga en ligghall
med utrymme för ca 5 hästar.
Billigt och snabbt vill jag ha upp den.
Har telefonstolpar som kan användas som bärande.
Nu är det så att jag hittar inga ritningar som jag
kan utgå ifrån? Någon som byggt innan eller
besitter en ritning man kan få ta del av?
Gärna bilder också.
Tacksam för alla svar!

Jag håller som bäst och på bygger en för två hästar. Eftersom min är vid betet och främst skall ge skydd för flygande f*nskap och sol så är det en "heltäckande" med två öppningar - en på ena långsidan och en på motsatta kortsidan. Detta så att alla skall våga gå in och lätt slippa ut om ranghögre häst blir grinig. Min blir 4*7 meter. Bakre sidan 2,9 meters takhöjd och främre sidan 3,50 meters takhöjd. Plåttak.

I botten ovanpå gräset 0-8 mm sand. Längst ner som ram två lager med tjocka (kan inte tummåtten..) tryckimpregnerade plankor. Markfukten förstör snabbt annars. Sen vanlig uppspantring med 60 cm mellan de bärande bjälkarna samt takbjälkar som skall hålla plåttaket uppe.

Och så målarfärg till det hela.

Tyvärr är virke DYRT så billigt blir det inte:( Men det får hålla länge istället.

Jag har dessutom inhyrd byggare.

Glöm inte att förpröva hos Länsstyrelsen! Dels så kommer du att få hjälp så att allt blir rätt med mått, material m m. Dels kostar det bra mycket mer om inte gjort förprövningen innan man börjar bygga.

Jag tex, har stall för tre hästar och när vi byggde det gjordes en förprövning. Nu kan jag sätta upp en ligghall på 50 kvadrat utan tillstånd sa de på kommunen när jag pratade med dom.

Men är har det aldrig varit hästar där förut är det nog vettigt att ta kontakt o se vilka tillstånd man behöver!

*drömmer om en ligghall med*
- men får väl se till att ridbanan blir helt klar först :angel:

oki shysst, tack för lite tips/insperation.
alla e så nogranna när dem planerar, jag bara tänker;
nu ska det bli gjort å så sätter jag igång. :P

Det är redan en latbruksfastighet så sådana enkla ekonomibyggnader
behöver jag ingen förprövning på.

Jo det krävs om det är så stor som du ska bygga! Alltså för 5 hästar eller fler. Spelar ingen roll om det jordbruksfastighet eller inte för förprövningen sker genom länsstyrelsen och rör alla byggnader som finns på en fastighet som kan ta emot fem djurenheter eller fler.

Dem är ganska "avimpregnerade" efter att ha legat ute några år
och dem skall inte stoppas ned i jorden utan isåfall gjutas.

Jag var mer inne på att dom kunde skada gnagande hästar..:smirk:

Mina två har gått på lösdrift nu i vinter och det har varit fantastiskt bra!! De har använt den mycket:) Den har måttet 8x4 m (4x4m per häst) och då mina har använt den så pass mycket skulle jag önska en ligghall som var större så min rekommendation är att göra en stor ligghall!

http://s25.photobucket.com/albums/c86/julia_runesson/?action=view&current=100_0258.jpg

Hade tänkt ha något för "fönstern" men då de tycker om att stå med huvudet ute och spana så fick det vara utan. Upplevde aldrig att det blev dragit där inne ändå.

Senast ändrad:

Inte blir telefonstolpar *avimpregnerad* bara för dom ligger ute. De svenska reglerna tillåter bara användning av kreosotbehandlat virke till järnvägssyllar, rundvirke till linjebyggnad (kraftledningar) samt i marina anläggningar.

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve
  • Födda 2022

Omröstningar