Ligghall ritning

Sv: Ligghall ritning

delvis "knapp lån"

Jag vill bara förstärka hur viktigt det du säger är. Man måste lämna in om förprövning när man bygger nytt eller om för mer än 5 hästar. Om man tex har en hall för 3 hästar och vill bygga ut för två till så måste man oxå lämna in om förprövning.
Jag som har bondgård måste lämna in när vi gjorde om kostallet till häststall och när vi bygger ny ligghall till tjurarna.
Jag skulle inte våga bygga utan förprövning då jag riskerar böter och om de inte gillar det man byggt är det bara att riva eller göra om. så kostnaden och besväret med förprövning tar jag gärna.

De tittar på hur du tänkt att hallen ska se ut, åt vilket håll du har tänkt ha öppningen, hur marken utanför är dränerad,lutar och om det finns andra byggnader i närheten som du måste brand skydda hallen mot. Det är finns formulär att ladda hem och fylla i, det kan verka avskräckande men man behöver ju inte fylla i allt för man tittar vad som gäller en själv. Innan man sedan får ta hallen i bruk måste de komma och besiktiga den.
När vi har lämnat in ritningarna så har vi haft en dialog med mannen på länstyrellsen om vilka saker han inte har gillat och vi har ändra på ritningarna, mycket enklare än att ändra på färdig byggnad.

Lycka till :)

Så trevlig var den väl inte?:smirk:
Det har ju yrt in snö i hela hallen, så hästarna kan knappast ligga torrt.

I min egen lilla värld är det där ett VINDSKYDD och inte en ligghall. Något hästarna har att söka skydd i under dagen när de är ute i hagen, sen kommer de in till stallet till natten och får ligga varmt och torrt och skyddat. Vindskyddet skyddar inte heller mot insekter eller stekande sol.

Ordentligt lagger med grus och sen har jag haft halmbädd som har funkat bra!

Det är stallägaren som har planerat allt och jag har bara tackat och tagit emot över att få ha mina hästar på lösdrift istället för box:bow:

Mina två har gått på lösdrift nu i vinter och det har varit fantastiskt bra!! De har använt den mycket:) Den har måttet 8x4 m (4x4m per häst) och då mina har använt den så pass mycket skulle jag önska en ligghall som var större så min rekommendation är att göra en stor ligghall!

http://s25.photobucket.com/albums/c86/julia_runesson/?action=view&current=100_0258.jpg

Måste säga att jag gillar din ligghall! Läckert med "bakaven" som fasad och hage!!!

Tack!:) Jätte nöjd med den och hästarna stormtrivs:love: Ligghallen och ytan framför går under namnet stugan och verandan så pållarna har det fint;)

Så trevlig var den väl inte?:smirk:
Det har ju yrt in snö i hela hallen, så hästarna kan knappast ligga torrt.
Apropå din kommentar: Det finns en rad motstridiga krav när det gäller utformning av vindskydd/ligghall/lösdrift. Ventilation,drag, fukt, damm, värme, kyla, skydd mot snö/regn, flyktmöjligheter, rationell utgödsling...
Det finns ingen helt perfekt lösning för att lösa alla ovanstående i en enda konstruktion. Jag visade bara på denna lösning eftersom tråden efterfrågade något baserat på telestolpar. Ligghallen på bilden kan säkert kompletteras med exempelvis en köldridå för att få den egenskap du hänvisar till.

aha, tackar..vet du om dom har grävt ut marken el drännerat den på nått sätt el bara öst på grus utan nått förarbete?

Jag har sökt och hittar ingen tråd
på ämnet. Jag skall omgåeende bygga en ligghall
med utrymme för ca 5 hästar.
Billigt och snabbt vill jag ha upp den.
Har telefonstolpar som kan användas som bärande.
Nu är det så att jag hittar inga ritningar som jag
kan utgå ifrån? Någon som byggt innan eller
besitter en ritning man kan få ta del av?
Gärna bilder också.
Tacksam för alla svar!

Här finns foton på mitt blivande "utestall" i beteshagen. Skall fungera som skydd för väder och vind och insekter när hästarna (2 stora) så önskar. Stallet finns brevid så det är inte frågan om en "ligghall" i egentlig mening, utan ett skydd åt hästarna.

http://i79.photobucket.com/albums/j159/tove_granholm/Utestall/HPIM1057.jpg

http://i79.photobucket.com/albums/j159/tove_granholm/Utestall/HPIM1058.jpg

kul! berätta gärna kostnader och hur ni har gått tillväga..botten mm!

kul! berätta gärna kostnader och hur ni har gått tillväga..botten mm!

Marken var färdigt jämn och fin så inget grävande har gjorts utan har lagt 0-8mm grus direkt på marken och krattat ut jämnt (kollat med vattenpass). Grundram i två varv med tryckimpregnerat för att inte markfukten skall förstöra, vill ju förstås inte ha plintar eller liknande så hästarna hamnar med något ben under när de lägger sig ner samt att traktens alla bromsar och knott far in. Sen är det uppspantrat och brädning pågår. Insektsäsongen har jag tänkt att ha typ köldridå för öppningarna som hästarna går genom men de flesta flygfäna hålls på utsidan.

Baksidan är nu klar:

HPIM1061.jpg

Senast ändrad:

ojoj, jätte fint! men du har inte förankrat det på nått sett...? du är inte rädd att tex vinden el nåt flyttar det el nått?

ojoj, jätte fint! men du har inte förankrat det på nått sett...? du är inte rädd att tex vinden el nåt flyttar det el nått?

Jo, det är förankrat. I varje hörn (insidan) är det nedtryckt kring 2 meter ned i marken tryckimpregnerade stolpar och från "utestallet" genomgående bult genom varje nedtryckt stolpe. Så förhoppningsvis skall det stå kvar genom alla stormar!! *håller tummarna*

Ser mer ut som ett vindskydd- från 3 håll.
alldeles för öppet för min smak. men en del tycker att den bara ska ha 2 väggar:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 909
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 164
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst
  • Sabotage?

Omröstningar