Ligghall? nej toalett!

Sv: Ligghall? nej toalett!

Det tror jag är ett hett tips också. Hoppas att det rättar till sig för dig snart :)

Det funkade inte alls.
Men nu har jag fodrat dem i en annan del av hagen och då är det lite mindre skit därinne. (lite krångligare, men det är det värt)
Jag är ju i alla fall väldigt nöjd med att de tycks gilla ligghallen eftersom de är därinne så ofta. :)

Våra hästar både skiter och sover i sin ligghall. Den används flitigt.

Mitt tips för att undvika toasyndromet är att fodra långt därifrån, och aldrig någonsin inne i hallen.

Så gör vi också och har betydligt mer skit i hagen än i ligghallen. Den mockar vi men inte hagen så det är ganska trevligt att gå där. Problemet är när vi lägger in ny halm så äter o skiter dom där i två dagar ungefär.

Det tar lång tid för hästar att vänja sig vid nya utrymmen. I början är det läskigt med ny ligghall. Mina sover inte i den såhär års det är ännu för bar väder/varmt på marken, dom använder den flitigt sommartid när det är mkt insekter och sol dock, då hela dagar ibland. På vintern ser jag i halmen att dom sovit där ofta på nätterna, samt använt den som toalett. Men dom står aldrig eller sällan i den bara för att vädret är kass. Dom sover bara där korta stunder. Kan dom så sover dom hellre i hö högen.

Så gör vi också och har betydligt mer skit i hagen än i ligghallen. Den mockar vi men inte hagen så det är ganska trevligt att gå där. Problemet är när vi lägger in ny halm så äter o skiter dom där i två dagar ungefär.

Hästarna har ju bara haft tillgång till ligghallrn i drygt en vecka så de har väl inte fått rutiner än, men de är där väldigt ofta. De står alltid och tittar ut genom fönstret när någon rider eftersom det vetter mot ridbanan. De äter halm som aldrig förr och när jag mockat på morgonen och halmat så är halmen nästan slut på eftermiddagen. Det har gått åt mängder av halm.
Nu när jag fodrat i en annan del av hagen är det i alla fall lite mindre skit där inne. "Bara" en kärra om dagen. Hagen är för tillfället delad och ser inte alls ut som vanligt eftersom vi för tillfället har en extra häst här. Det blir nog lättare när vi kan ta bort delningen. Jag får nog fortsätta fodra där de får nu.

Nu har jag inte läst svaren du fått. Men våra använde ligghallen till nästan bara toalett när man fodrae ute men ganska nära hallen. När vi fodrade en bit bort (40 meter kanske) så slutade de med det.

Hur mycket de gödslar inne nu beror helt på hur mycket de har använt den i övrigt. Är det ruskväder eller myclet insekter så är det mer gödsel, är det fint väder är det väldigt få eller inga högar. De ligger och sover och står och vilar där inne också, och bajsar nästan bara längs kanterna så att det alltid är rent i mitten.

Jag fodrar också bara inne vid riktigt skrutt väder, men det brukar bara vara ett par gånger om året.

Jag har inga lösdrifter/ligghallar, men "uteboxar" i hagarna, 3x3 meter en öppen sida, öppet mellan vägg och tak alla tre andra sidorna. Vi har mycket insekter så de används flitigt hela sommaren, valacken varken skiter eller pissar i sin medans stoet gör allt där. Jag använder inte strö i dem för att jag vill inte att det ska vara toaletter, utan det är 0-8 grus där i. Dessa hästar står i halmade boxar på nätterna! Dessa två har samma moder!

Stona med föl har gått på ett bete där de haft tillgång till hus/insektsskydd, eftersom jag vet att båda stona vill kissa i strö så la vi även in grus där och de lät faktiskt bli att skita och pissa därinne ganska snart, det var bara fölen som gjorde det ibland!

Men jag har ingen lösning på problemet, men har hört av andra som har lösdrifter att man inte ska ha varken mat eller vatten i lösdrifterna för då blir det toalett direkt!

Hästarna fodras inte i hallen. Underlager är bärlagergrus vilket inte är så roligt att lägga sig på, därför halmar jag ligghallen.

Nu har jag inte läst svaren du fått. Men våra använde ligghallen till nästan bara toalett när man fodrae ute men ganska nära hallen. När vi fodrade en bit bort (40 meter kanske) så slutade de med det.
Jag fodrar nu i en annan ände av hagen. Det är ingen stor skillnad, men lite bättre.
Hur mycket de gödslar inne nu beror helt på hur mycket de har använt den i övrigt. Är det ruskväder eller myclet insekter så är det mer gödsel, är det fint väder är det väldigt få eller inga högar. De ligger och sover och står och vilar där inne också, och bajsar nästan bara längs kanterna så att det alltid är rent i mitten.
Mina hästar är otroligt rensliga av sig när de är i box om natten. De har sina högar och det är väldigt lätt att mocka då. I ligghallen gör de tvärtom. De skiter precis överallt, tyvärr.
Jag fodrar också bara inne vid riktigt skrutt väder, men det brukar bara vara ett par gånger om året.
Jag fodrade i hallen en gång då det var busväder. Då ställde de sig på utsidan och sträckte sig för att nå fodret där inne. Hästar vill ju oftast ha bra kontroll när det är dåligt väder så de äter troligtvis heller ute även då.

Mina använder sin ligghall, dom går bara i den hagen på vintern så på sommaren kan jag inte svara på.

På morgonen när det skall fodras så ligger dom där inne i halmen, ser jätte mysigt ut.

Dom använder bara ligghallen vid nederbörd och för att sova och bajs finns det i ligghallen och i hagen.

Kram

Vad bra att det blivit bättre. Att de äter halm gör väl ingenting? Halm är ju billigt, och jag tycker det är bra att de håller igång magarna.

Vi mockar faktiskt inte vår hall, utan strör bara på ren halm över skiten. Med tiden brinner det ju underifrån, så det blir inte särskilt högt och innebär att vi får minimalt med arbete och hästarna kan alltid ligga rent. Vi har en storbal med halm som står inne i hallen, så det är väldigt lättjobbat.

Jag fodrar nu i en annan ände av hagen. Det är ingen stor skillnad, men lite bättre.
Mina hästar är otroligt rensliga av sig när de är i box om natten. De har sina högar och det är väldigt lätt att mocka då. I ligghallen gör de tvärtom. De skiter precis överallt, tyvärr. Jag fodrade i hallen en gång då det var busväder. Då ställde de sig på utsidan och sträckte sig för att nå fodret där inne. Hästar vill ju oftast ha bra kontroll när det är dåligt väder så de äter troligtvis heller ute även då.
Det låter ju helt klart som om de inte känner sig trygga där ännu.

att de skiter där är ju bra, för att mocka skit som det regnat på eller som fryser fast i snön är ett elände-om man nu ens mockar hagarna kontinuerlig.:confused:

Låter som om du ville slippa mocka helt.
Om de äter upp all halm är det troligen för snålt ströat.

Vad bra att det blivit bättre. Att de äter halm gör väl ingenting? Halm är ju billigt, och jag tycker det är bra att de håller igång magarna.
Nej att de äter av den gör ju ingenting, men de käkar ju upp allt. Det finns bara enstaka strån kvar. De rensar verkligen. Jag vill att de ska ha något att ligga på, men de äter hellre upp allt. De är vana att ha lite halm i boxarna på natten och då äter de av den, men de äter inte upp allt. Detta har de börjat med nu. De har ju gräs att gå och plocka i i hagen och jag tycker att det borde locka mera, men icke.
Vi mockar faktiskt inte vår hall, utan strör bara på ren halm över skiten. Med tiden brinner det ju underifrån, så det blir inte särskilt högt och innebär att vi får minimalt med arbete och hästarna kan alltid ligga rent. Vi har en storbal med halm som står inne i hallen, så det är väldigt lättjobbat.
Jag mockar ut en full skottkärra varje dag. Det skulle nog bli en väldigt tjock bädd om jag lät allt ligga. Vet dock inte hur det går att mocka under vintern, så det kanske blir bädd där då. Får se hur lätt/svårt det blir att ta sig fram med skottkärran.

Det låter ju helt klart som om de inte känner sig trygga där ännu.
De ser väldigt lugna och trygga ut där och de är inne i hallen så ofta att jag inte tror de vantrivs där. De verkar gilla sin hall. (vilket jag tycker är jättebra) Sawanna ställer sig alltid inne i hallen och tittar ut genom fönstret när någon rider på ridbanan. Hon vill alltid ha koll på vad som händer. Varför tror du de känner sig otrygga?
att de skiter där är ju bra, för att mocka skit som det regnat på eller som fryser fast i snön är ett elände-om man nu ens mockar hagarna kontinuerlig.:confused:
Ja hagarna mockas hela tiden, men inte hela hagarna. De har ju några platser som de har som toalett i vanliga fall och där, samt där de äter mockar vi. Inne i skogen finns ingen anledning att mocka. Nu mockas ju även ligghallen varje dag.
Låter som om du ville slippa mocka helt.[/QUOTE:confused: Nej varför skulle jag vilja det? Klart det ska mockas åt hästarna. Det är däremot synd om de skiter så mycket i ligghallen att de inte kan lägga sig utan att ligga i skiten tycker jag.
]Om de äter upp all halm är det troligen för snålt ströat.
Nej det spelar ingen roll hur mycket vi ströar. De har blivit tokiga i halmen och jag förstår faktiskt inte varför. Det kanske är en övergångsperiod. Får vänta och se om det ändrar sig.

Ligghalleniolikavinklar2.jpg

Här är de i hallen. Ingen jättebra bild, men de ser som vanligt rätt hemtama ut. Ska försöka få lite bättre bilder.

Ligghalleniolikavinklar2.jpg

Här är de i hallen. Ingen jättebra bild, men de ser som vanligt rätt hemtama ut. Ska försöka få lite bättre bilder.

Har du fått din hall godkänd av länsstyrelsen? Så sent som igår var jag in på besök med ritningar till vår nya ligghall och denna byggnadsinspektören var lite kinkig kan jag tycka.. Var många saker som vi inte fick och ditten och datten... Bl. a diskuterades frågan med sådant plasttak du ser ut att ha, det fick vi inte ha, men önskade det för ökat ljusinsläpp men han ansåg att det blev ett växthus då. Vi behövde även ha dubbla väggar nedtill.

Vi har inte tänka att utfodra i hallen för då krävs det större utrymme och vi ska redan bygga 6x12 meter. Då han undrade hur vi utfodrade så svarade jag foderhäck -det är inte godkänt såvida vi inte har tak på den.

Kan erkänna att jag i slutändan började bli småobstinat :( och motfrågade: står det i lagen? På nästan allt. För hur det än är så är det skillnad på bör och ska och rekommendationer. Ännu roligare är att vi hade kontroll av djurskyddsinspektör förrförra veckan på planerad koll och då diskuterade jag de här sakerna med henne och vi var helt överens och igår fick jag andra svar av hennes kollega. Blir så trött...

Gira

Jag pratade med två personer på länsstyrelsen och de ville inte ha in någon ansökan om bygget alls. De ställde några få frågor i telefonen och fick mina svar. (de frågade dock inget om taket). De menade att det var bara att börja bygga. Det kan säkert bero på att vi har så få hästar. (från 5 hästar tror jag det är de ska ha in en ansökan) Tror också att reglerna för detta varierar i olika län.

De har blivit tokiga i halmen och jag förstår faktiskt inte varför. Det kanske är en övergångsperiod. Får vänta och se om det ändrar sig.

Har du bytt halmsort kanske? När jag en kortare period ströade med havrehalm så fick jag fylla på halm vareviga dag, för på morgonen när jag kom ut så fanns det knappt ett strå kvar av bädden. När jag bytte till kornhalm så försvann det bekymret, den verkar helt enkelt inte vara lika god :)

Våra hästar har haft ligghall sedan förra vintern, först nu efter ett år har de börjat stå där vid dåligt väder. Men de har aldrig använt den som toa, de har toan precis utan för precis där den alltid har varit. Innan har de bara varit där inne och vänt så att säga men inte använt den direkt.

Har bädd av mjukt träflis/barkmaterial som är lite som torv, fast det fryser inte. Resterna efter tillverkning av smålandsstaket som vi får gratis.

Har du bytt halmsort kanske? När jag en kortare period ströade med havrehalm så fick jag fylla på halm vareviga dag, för på morgonen när jag kom ut så fanns det knappt ett strå kvar av bädden. När jag bytte till kornhalm så försvann det bekymret, den verkar helt enkelt inte vara lika god :)

Nej det är samma halm som tidigare. jag ringde faktiskt bonden och frågade, men det är samma. Det är förvisso havrehalm, men det har ju gått bra förut. Får inte tag på annan halm och i år är det ju svårt med halm öht. De har ju bara plockat och ätit en del av den tidigare så därför blev jag lite förvånad över att de plötsligt äter som galningar. Eftersom just de två som går där är de lättfödda damerna som behöver gå ner i vikt är det ännu svårare. De underlättar ju inte precis sin viktnedgång nu:D

Liknande trådar

Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka