Ligghall? nej toalett!

Sv: Ligghall? nej toalett!

Testa att halma/spåna upp en yta utanför ligghallen, mocka rent i ligghallen och flytta några av bajshögarna till den halmade ytan utomhus. Min erfarenhet är att hästar gärna vill skita på samma ställe, och att det då kan underlätta om toaletten är utmarkerad med lite skitar redan, blir som att sätta upp en liten skyld "bajsa här".

Det ska jag prova!!:laugh:

Hur hästar gör styrs ju av en mängd olika faktorer. För min del skulle jag undra varför en häst föredrar att vara inne i st för ute i en bra hage.

LIA

Det är inget konstigt att tamdjur blir domesticerade.

Det är nog ganska lätt att göra så hästarna skyr sin lösdrift o man slipper mocka i den.
Då kan man säga att djuren föredrar att vara ute.

Mina o de hästar som jag har sett i bra lösdrifter har allt som oftast stått o häckat inne eller precis vid ingången- deras "kuppe".

mina springer in så fort det börjar regna:rofl:

kl

Min erfarenhet, efter *räknar* 4 eller 5 år med hästar på lösdrift, är att det varierar oerhört mycket. Jag har två olika ligghallar med lite olika sammansättning av hästar men i grunden har det varit de samma hela tiden. Vissa år använder de ligghallen jättemycket, andra inte.

På sommaren mer än på vintern, som regel. På vintern, inte när det är kallt, inte när det är regnigt, men oftare när det är blött i marken (ordentligt blött).

Vi har nu 9 mjölkkvigor på bete hos oss i år och jag roar mig ibland med att jämföra deras beteende. Kvigorna går nästan alltid in när det regnar, och är de för långt bort (enligt deras tycke) från hallen så ställer de sig under täta granar. Hästarna verkar inte bry sig så mycket om blötan som nötterna helt enkelt.

Så visst har ligghallens utformning betydelse, men åtminstone mina hästar är verkligen periodare.

3 st utedrifter? Hur stora hagar och hurdana?

LIA

Jag kommer inte ihåg exakta arealer, jag slutade jobba där 1998. Men det var blandat stora gräs/betesytor med skog och så pass kulligt det kan bli i västra Uppland. De hade rejält att röra sig på men de trivdes med att komma in och sova på nätterna. Amerikanska travarston har kanske skaffat sig lite andra vanor.:D Vårt eget kallblodssto stod alltid utanför ingången.

Hur hästar gör styrs ju av en mängd olika faktorer. För min del skulle jag undra varför en häst föredrar att vara inne i st för ute i en bra hage.

LIA

Kanske för att dom kommit på att det är rätt bra under tak när vädret är uselt? I övrigt är dom ute i hagen, rör sig över hela. Vinterhagen är 1,5 ha.

Uselt och uselt. Vad är uselt väder för en häst?

Blåst? Ja kanske, för då ställer sig våra i lä. Du har väl läalternativ i din hage?
Regn? Nej, om det inte är kraftigt, för då ställer dom sig med baken mot fallriktningen. Att dom blir blöta på ryggen besvärar dom inte, päls, hud och fettlager isolerar tillräckligt.
Snö? Nej, det struntar dom i. Isolationen fungerar även då, så snön smälter inte.
Sol och värme och bromsar? Ja då söker dom sig in. I första hand till "ligghallen", och om mygg och knott blir för besvärande, in i stallet.

Jag förstår varför dom står inomhus för att slippa ifrån ohyran, den kan vara outhärlig. Men att dom stannar ute vid "uselt" väder förstår jag, ur människoperspektiv, inte. Tänk så skönt för dom att stå inne och slippa regn och rusk. Men det är bara att konstatera att hästarna inte har samma värderingar/känslighet/behov som vi. Åtminstone inte våra. :)

LIA

/.../ (Ikväll är det riktigt busväder med mycket blåst och ösregn. Jag hade inte hjärta att fodra ute så jag lade deras hö strax innanför öppningarna. Vad gör min stora häst då? Jo ställer sig ute och sträcker in huvudet för att nå sitt hö. :D)
Men som sagt. Jag tar gärna tips om ni har på hur jag kanske kan undvika att ligghallen enbart blir toalett.
Ni andra som har ligghall åt hästarna: Använder era hästar också hallen som toa?

Vad är det för material på taket? Exemelvis plåt dundrar ju som åska vid lite häftigare regn. Då är de inte så intresserade av att stå inne i hallen. Men ett ordentlig tak, i ex trä, ger inte samma oljud.

Våra använder sin ligghall ofta - både som nattläger och för att stå och "hänga" vid/i. Det är lite olika såklart, är det torrt så lägger de sig även ute, antingen i skogen eller på ängen. Hagen ligger högt så det har inte blivit geggigt - ens i "regnperioden" under våren. Silagebalarna står vanligen på motsatt sida av hagen, och vattnet nere vid grinden - allt grymt utplacerat för att tvinga fram dagliga promenader... :D

Tycker annars att du fått bra tips. Är ligghallen fräsch, ren och välströad, och har ett bra läge så vänjer sig hästarna snabbt och ser fördelarna med den.

Mina hästar älskar sin ligghall. Du får ge dina lite tid att vänja sig!

Mina kusar står inne nästan varje morgon nån timme o sover, har det varit skitväder går de in för att torka upp. På sommaren kan de stå inne i princip hela dagarna o stora delar av mornar/kväll för att slippa insekterna. Då stödfodrar jag inne ibland även om de har gott om grönbete. På vintern fodrar jag mer än gärna inne. Det om något borde ju avtoalettisera ligghallen?

Jag tycker inte mina hästar använder ligghallen som toalett, men självklart så går de ju inte ut för att gå på toa om de är inne.

Tillägg:
Mina hästar sover aldrig nattetid när de går ute 24/7, de sov alla 5 på förmiddagen och sedan stundvis, så förvänta dig inte att de ska gå in där och lägga sig på natten.

När det gäller vädret är väl det vi har haft nu ingenting, det är ju fortfarande varmt, så lite regn hade inte mina gått in för.

Våra hästar både skiter och sover i sin ligghall. Den används flitigt.

Mitt tips för att undvika toasyndromet är att fodra långt därifrån, och aldrig någonsin inne i hallen.

Liknande trådar

Anläggning Vi har A-ponny, D-ponny och Häst i stallet som har 3 boxar lämpade för deras storlekar. de går på sk lösdrift och har fri tillgång till...
Svar
0
· Visningar
1 030
Senast: mortill3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka