Licens via nätet - hurra!

break_a_leg

Trådstartare
Såg alldeles nyss på förbundets hemsida att man från 2006 ska kunna ordna sin licens via förbundets hemsida. (Den gamla pappersvarianten ska också finnas kvar).

Jag tycker iaf att detta var jättebra!

Sv: Licens via nätet - hurra!

det var på tiden. eller jag menar internet har ju bara funnits i spdär en 10 och några år, dom kunde väll ha väntat lite till :smirk: :angel:

Jag tycker också det är jättebra och smidigt att fortsättningsvis kunna lösa licensen över nätet. :banana:

Men (det finns ju tyvärr alltid ett men...) är att den klubb man tävlar för, får lite svårare att kontrollera att man verkligen är medlem.
Med gamla pappersvarianten måste ju en funktionär i klubben skriva på inbetalningsunderlaget och intyga att man är medlem.

och de som löser licens på internet kan inte heller visa upp grönt kort innan de får licens. Det står i TR att grönt kort ska visas innan man får lösa licens så klubben har alltså två saker att kontrollera innan det blir en namnteckning på inbetalningskortet.

Jag har precis skickat en fråga till förbundet om kollen av grönt kort vid utlämning av licensunderlag ska slopas, samt vad händer om den som löser licens för klubben inte är medlem och vad händer om ryttaren efter påstötning fortfarande inte betalar medlemsavgift.

Helt rätt. Det ska bli spännande att se vad förbundet svarar dig. Du kan väl uppdatera oss när du fått svar?

Ska försöka komma ihåg det :)
Om jag FÅR ett svar.

Fast jag är så skötsam så jag har allt sådant fixat ;) Men visst, det är ju ett dilemma...

*lånar knapp*

Tycker detta är jätteskönt! Såklart finns det alltid nackdelar, men för mig som aldrig skulle lösa licens utan att ha alla papper på plats så är det guld värt ;)

Sen tänker jag på de som tävlar för en klubb en bit ifrån där de bor. En tjej i stallet tävlade tills alldelles nyligen för sin hemmaklubb i västergötland, trots att hon pluggar och bor här i Uppsala. Ett helsike att åka 40 mil för att lösa licens...

Ullis

svaret från förbundet ang koll av grönt kort för licens är att
"TR kommer att formuleras om så att det passar de nya förenklade rutinerna. Kravet på Grönt kort kommer finnas kvar, men kontrollen förändras."

Frågan vad som händer om personen som löst licens inte är medlem i klubben besvarades inte. Ej heller frågan vad som händer om personen efter påstötning fortfarande inte betalar medlemsavgiften.

Skicka faktura till den som inte betalat medlemsavgift, det kommer jag att göra iallafall. Det kan man ju inte lägga på förbundet att styra upp...... Stort lyft att de har förenklat hanteringen iallafall :D . Nu är det "bara" TR och dressyrprogrammen som skulle ut på nätet oxå :devil: .
Om inte personen betalar medlemsavgiften efter påstötningar så har du ju flera alternativ, kronofogden samt SvRFs diciplin nämnd, hur kul skulle det vara att bli anmäld dit? :o

Min fundering var mest om förbundet över huvud taget har tänkt så långt.
Klubbar som har en mailadress får ett mail att ryttaren löst licens och kan reagera direkt om ryttaren inte är medlem, men klubbar som inte har en mailadress får en lista en gång i kvartalet på vilka som löst licens. En ryttare skulle alltså kunna tävla på sin licens i 3 månader utan att vara medlem i klubben innan någon upptäcker det. ad händer med den ryttarens placeringar och priser om den vägrar betala medlemskapet. Frågor som man förhoppingsvis aldrig behöver besvara, men som alltid så är det bra att veta i förväg vad som gäller OM det skulle bli aktuellt.

Diciplin nämnden helt klart :devil: Här visar vi ingen pardon....
Men jag håller med dig om att det inte är genomtänkt av ridsportförbundet, men när tänkte de till ordentligt senast, de har ju inte precis imponerat de 30 år jag har hållit på med häst :smirk:
Man får vara tacksam för de små guldkorn (typ detta) som kommer då och då.....

Perfekt! jag väntar alltid tills sista minuten med att lösa licens, bla. för att OM pållen skulle göra illa sig osv. så behöver jag ju iaf inte ha betalt den summan i förväg, det är ju ändå en del pengar..
men då blir det alltid krångel med att hinna fara in till klubben o skriva på papperna osv.
Mamma som sitter i styrelsen får tydligen inte skriva på? om det är för att hon är min mamma eller så, det har jag inte fattat men.. whatever..!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 271
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 420
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 783
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 330
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025