Licens till ponny

Ramona

Trådstartare
Jag försöker lösa en licens till min d-ponny som jag har. Jag äger den, men eftersom jag är vuxen kommer en tjej under 18 år jag känner rida henne.
Ponnyn har haft licens tidigare så jag behöver bara förnya den egentligen, men allt jag hittar på ridsports hemsida är ryttarlicensen och den behöver ju inte jag bry mej om.

Vart ska jag vända mej för att ponnyn ska få licens??
Måste jag som ägare vara med i en klubb? Det borde ju räcka med ryttaren?

Sv: Licens till ponny

Om ponnyn har en ponny licens så behöver den inte förnyas. Den gäller livet ut ! Det är bara ryttaren som förnyar sin licens varje år. Och det är riktigt det räcker att ryttaren är medlem och har grönt kort + licens för att tävla, du som ägare behöver inte det.

Du behöver inte göra något, en hästlicens är en engångs kostnad och varar hästlivet ut. Så låt din kompis lösa sin licens och ut och tävla. Tänker ni bara tävla på lokala tävlingar behöver du inte visa upp hästlicensen, men den är bra att använda när man anmäler, allt finns på plats så att säga. Lycka till.

licens ska ju följa med hästen, gäller hela livslängden. Det du ska göra är ett ägarbyte bara.

Nej,men jag har också en fråga om detta.
Om man köper en ponny som har tävlingslicens måste man väl ändra ponnyns licens till den nya ryttaren,annars står det ju fel namn på plastkortet?
Eller räcker det med att bara göra ett ägarbyte?kommer det automatiskt en ny ponny licens också då med den nya ägarens namn på ponnyns licens?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 975
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 644
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix