Det får inte finnas oregade hundar. Dom försvinner med automatik succesivt när myndigheten begär uppgifter. Vid tjuvparning (en av alla dessa onödiga detaljfrågor!!) är det upp till tikägaren att agera.
Jag tror inte att de oregistrerade kommer in i systemet med tvång. Regeln att alla hundar ska vara registrerade finns ju redan. Varför är inte alla registrerade idag? Skulle licensen lösa det? Det tror inte jag.
Då måste din logik säga att vi skippar alla lagar, för det kommer alltid att finnas personer som struntar i att följa dom. Så alla lagar om att man inte får döda någon, inte stjäla, inte köra bil rattfull, inte misshandla barn osv, osv dom är meningslösa och kan tas bort?

Nejdå, jag inser att det inte är vad du menar, men det du säger leder dithän.
De lagar som redan finns innefattar "farliga" hundar och att myndigheter har rätt att konfiskera och att dömma ägarna till dessa. Att införa en licens skulle inte få bort problemet. Det är bättre att använda de regler som redan finns än att skapa nya.
Vore det inte bättre att ha en klar och enkel lag som tvingar folk att ha sina hundar registrerade på sånt sätt att myndigheterna lätt kan kolla att hunden är registrerad och "godkänd" och att ägaren har passande licens? Tänk ett sådant bra verktyg för polisen i deras arbete på fältet. Även dom som tycker sig stå utanför lagen kommer att inse hur dumt det är att betala böter(?) för något som är förbjudet och så svårt att gömma.
Dom har i många fall redan straff och böter utfärdade på sig. Så, nej, jag tror inte att en licens skulle få dem att gå över till rätt sida av lagen.
Men framför allt, tänk så många framtida hundägare som kommer att ha lärt sig hund, åtminstone teoretiskt, för att skaffa sig sin licens. En licens som dom förhoppningsvis är rädda om.
Ett argument för lagförslaget som ingen verkar ha upptäckt.
LIA