Leverera valp tidigare...

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 463
I

isse

Enligt skk får man inte leverera valpar tidigare än 8 veckor. Hur skulle ni reagera om ni fick reda på att en av de större kennlarna inom rasen x har levererat valpar som bara är 7 1/2 vecka?

Jag blir bara så förvånad över att skkanslutna kennlar gör det när det finns tydliga regler, eller är det jag som är larvig?

Sv: Leverera valp tidigare...

Vår gamle lab var 7.5 vecka när vi hämtade honom, uppfödaren hade räknat fel på dagarna eller om hon förväxlat 2kullar (2samtigt) detta är en välkänd kennel. Jag tror inte han tagit någon större skada av det:-) väldigt trygg som valp och är det fortfarande 9år senare. Sen är det väl inget man vill att uppfödare ska ha för vana att göra. Men helt ärligt trog jag inte att 3-4 dagar gör någon större skillnad för valpen.

Jag tror ju inte att en hund lider av att bli hämtad vid 7 ½ veckas ålder, däremot borde ju en uppfödare kunna klara av så lätta regler som att följa när valparna ska levereras.

I Finland hämtar man valparna när de är 7 veckor och jag har aldrig märkt att valpar skulle lida av det. Jag tror faktiskt inte att jag skulle anmäla, möjligtvis om det är så att varje valpkull levereras innan de fyllt 8 veckor men är det bara en skulle jag nog lita på att det fanns någon anledning.

Är det du som ska hämta valpen, fråga varför du ska hämta tidigare än 8 veckor
och protestera mot det.

Annars strunta i det, vist du kan anmäla, men det finns mycket värre saker
att lägga tid/kraft att anmäla, än detta tyvärr.
Valpen lär nog inte ta någon skada och det är kanske
valpköparen som av någon orsak måste hämta några dagar tidigare.
Har du tid att anmäla sånt här, kolla runt lite
så hittar du säkert viktigare saker att anmäla:idea:
Pågår mycket skit i hundvärlden en del rent djurplågeri
så brist på saker att anmäla lär du nog inte ha tyvärr...

*Delvis kl* Jag har inte tänkt anmäla för det orkar jag inte lägga tid på, håller med om att det finns värre saker att anmäla. Min fråga var bara hur ni hade reagerat. Jag tycker att det är konstigt eftersom att det finns regler och att uppfödaren riskerar att anmälas. Tydligen är den här uppfödaren inte "så noga" med en del regler från skk har jag hört av en bekant som köpt valp därifrån.

Jag tror inte heller att valparna tar skada av det men gränsen är ju satt av en anledning. :)

Jag tror iofs inte iheller att det behöver gå fel om man levererar en halv vecka förtidigt, men å andra sidan så kanske vissa individer tar skada av det...själv har jag alltid undrat varför det är så brått att få ut valparna och undrat om det inte vore bättre att ligga på v 9-10 som leveransvecka?
Lite konstigt är det dessutom att det är 8 veckor oavsett ras kan jag tycka!

Men en regel är en regel och bör följas åtminstone på rätt håll dvs 8+ veckor och inte tvärtom!

Jag läste senast idag på en kennelsida(skk anslutna!) att de planerar sin femte kull på sitt avelspar trotts att skk´s reglering säger max 4 betäckningar på hane och max 3 kullar per tik! Har även sett en kennel som avlar på tveksamma HD djur (B/C och C) men även de är skk anslutna och fortsätter avla på dessa djur, viket jag tycker är väldigt oseriöst då RAS föreskriver HD/ED fria djur för denna ras.

Jag håller helt med dig. Har hämtat båda min när de varit 9-10 veckor och ser bara fördelar i att hämta lite senare.

Senast ändrad av en moderator:

Jag läste senast idag på en kennelsida(skk anslutna!) att de planerar sin femte kull på sitt avelspar trotts att skk´s reglering säger max 4 betäckningar på hane och max 3 kullar per tik! Har även sett en kennel som avlar på tveksamma HD djur (B/C och C) men även de är skk anslutna och fortsätter avla på dessa djur, viket jag tycker är väldigt oseriöst då RAS föreskriver HD/ED fria djur för denna ras.

Där har du fel, 5 kullar får man ha på en tik
enligt SKK`s regler: utklipt från grundreglerna:

3:4 att inte låta tik föda fler än fem valpkullar.
Om en tik får två valpkullar inom 12 månader
ska tiken sedan ges minst 12 månaders
vila före nästa valpning. Tik över sju år ska
vila minst 12 månader mellan sina kullar

Där har du fel, 5 kullar får man ha på en tik
enligt SKK`s regler: utklipt från grundreglerna:

Om en tik får två valpkullar inom 12 månader
ska tiken sedan ges minst 12 månaders
vila före nästa valpning. Tik över sju år ska
vila minst 12 månader mellan sina kullar

Ja, jag hade fel, men det hade du med.=)

Enligt RAS(gällande Dogo Argentino) så är rekomendationen tydligen 3 betäckningar för hane och 2 kullar för tik för att begränsa inavelsgraden, men med nuvarande bestånd i sverige anses detta inte möjligt. Läste i går att det därför gäller 4 för hane och 3 för tik men jag hittar inte texten idag...ska fortsätta leta!

Men RAS håller väl rasklubben i huvudsakligen? Och anledningen till det antalet kullar är väl för att rasen inte är så stor i Sverige?

Delvis KL

SKKs rekomendation om 5 kullar är väl för att förhindra "valpfabriker" och för att man inte ska kunna "mjölka ur" en tik fullständigt? Uttrycker mig luddigt efter en hård natt på jobbet märker jag :crazy:, men jag tror ni hänger med.

Enligt skk får man inte leverera valpar tidigare än 8 veckor. Hur skulle ni reagera om ni fick reda på att en av de större kennlarna inom rasen x har levererat valpar som bara är 7 1/2 vecka?

Jag blir bara så förvånad över att skkanslutna kennlar gör det när det finns tydliga regler, eller är det jag som är larvig?

Man ska tänka på är att SKK inte är en myndighet - och dom har sina egna regler. Fast självklart ska man som SKK uppfödare följa deras regler. Man är liksom med i en klubb av en anledning.

Viktigare är att veta att det enligt lag INTE är tillåtet att ta bort valpar från sin mamma före 8 veckors ålder. Så även dom som föder upp utanför SKK (blandisuppfödare t ex) måste hålla sig till dessa regler.

Och jag skulle reagera, för 8 veckors gränsen är satt av en anledning. Det står inte att man SKA ta valparna från mamman då, utan det är TIDIGAST vid 8 veckor från tas från mamman.

Senast ändrad:

Vad rasklubbarna har för avelsrekommendationer är en sak och vad skk har för regler för registrering är en helt annan och som uppfödare har man all rätt i världen att faktiskt inte följa rasklubbens rekommendationer och enbart följa skk's regler och skk's regler säger: max 5 kullar på en tik och sedan får hon från skk, ett automatiskt avlesförbud = går inte att registrera fler valpar efter tiken.

Som svar på frågan: Jag anser inte att några få dagars för tidig leverans (om allt annat är bra skött i kenneln) är värt den energi som det tar att anmäla med allt som hör där till innan det är avgjort, vilket bara det är löjligt lång tid.. Finns mkt värre saker som en del uppfödare pysslar med än att leverera nån valp lite tidigt.

Senast ändrad:

Vad rasklubbarna har för avelsrekommendationer är en sak och vad skk har för regler för registrering är en helt annan och som uppfödare har man all rätt i världen att faktiskt inte följa rasklubbens rekommendationer och enbart följa skk's regler och skk's regler säger: max 5 kullar på en tik och sedan får hon från skk, ett automatiskt avlesförbud = går inte att registrera fler valpar efter tiken.

Som svar på frågan: Jag anser inte att några få dagars för tidig leverans (om allt annat är bra skött i kenneln) är värt den energi som det tar att anmäla med allt som hör där till innan det är avgjort, vilket bara det är löjligt lång tid.. Finns mkt värre saker som en del uppfödare pysslar med än att leverera nån valp lite tidigt.

Håller iofs med, men sedan finns det dom som sätter detta i system och tänjer mer och mer på gränserna. När är en gräns nådd ? Jag skulle heller inte anmäla en sådan här sak, men däremot skulle jag själv påpeka för uppfödaren att tänka sig för.

Jag tycker att det är helt fruktansvärt att det levereras valpar innan 8 veckor. En av våra grannar har en schäfervalp som de har haft i 3 veckor och igår berättade de för en annan granne att den var 9 veckor. Så den kom till dem redan vid 6 veckors ålder och jag har hela tiden reflekterat att den inte var som en vanlig valp den var väldigt försiktig och rädd mm och jag försökte förstå varför. NU förstår jag helt klart varför.

Läste det du skrev om antal kullar per tik och hane.
Jag vet inte om jag har missat någon i tråden det kanske är några rekommendationer isåfall.
men enligt SKK nedan är det detta som gäller och för hanhund hittar jag inte någonting alls.

Hälsningar
Mia

Du har redan fått svar om antalet kullar.

Vad gäller antalet kullar o avel på HD hundar så kan rasklubbarna ha egna regler för valphänvisning.

Vad rasklubbarna har för avelsrekommendationer är en sak och vad skk har för regler för registrering är en helt annan och som uppfödare har man all rätt i världen att faktiskt inte följa rasklubbens rekommendationer och enbart följa skk's regler

Det är ju detta som är så konstigt egentligen för att SKK säger att man ska vara väl förtrogen med standarden + rasklubbens krav.

Inget konstigt alls.

Att vara väl förtrogen med rasklubbens rekommendationer innebär ju inte att man är piskad att följa dem..

Och tur är väl det i vissa fall!

Jag tycker att det är helt fruktansvärt att det levereras valpar innan 8 veckor. En av våra grannar har en schäfervalp som de har haft i 3 veckor och igår berättade de för en annan granne att den var 9 veckor. Så den kom till dem redan vid 6 veckors ålder och jag har hela tiden reflekterat att den inte var som en vanlig valp den var väldigt försiktig och rädd mm och jag försökte förstå varför. NU förstår jag helt klart varför.

Läste det du skrev om antal kullar per tik och hane.
Jag vet inte om jag har missat någon i tråden det kanske är några rekommendationer isåfall.
men enligt SKK nedan är det detta som gäller och för hanhund hittar jag inte någonting alls.

Hälsningar
Mia

Jag tycker också att 6 veckor är alldeles för tidigt, men 3-3,5 dagar?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
701
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 462
Senast: Vicks
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 174
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka