Leverera valp tidigare...

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare isse
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 5 463
Sv: Leverera valp tidigare...

Jag fick hem min valp i sjunde veckan, valparna i hans kull slutade dia vid knappt tre veckors ålder, mamman brydde sig inte om dom alls flera veckor innan jag hämtade honom, och det var bråkigt och äckligt i valphagen (inte världens bästa uppfödare direkt, behöver inte gå in på varför jag tog just den valpen) Jag hade lånat hem honom någon timme här och där veckan innan, och jag är helt säker på att han inte har tagit skada av att komma till mig lite tidigare. Tvärtom..

Och tur är väl det i vissa fall!

Jo jag håller egentligen med, jag vet ju varför du resonerar som du gör och jag skulle inte resonera annorlunda. Men det är i mina ögon ett sätt att arbeta mot rasklubben och meningen, i en perfekt och rosa värld, är att rasklubben ska överse rasens utveckling. Så det känns konstigt att arbeta mot dem på detta vis.

Nu vet jag att eftersom denna värld är allt annat än perfekt så finns det sällan en rasklubb som inte kommer med minst ett ganska dåligt krav, men i vissa raser där klubben vill att hundarna ras röntgas, ögonlysas etc. för att på bästa möjliga sätt begränsa sjukdomsutveckling i rasen, så stjälper ju SKK genom att tillåta registrering ändå.

Som ett slående exempel har min rasklubb ett stort nej stämplat på avel av C-höfter, men vad spelar det för roll om hundarna ändå får reggas..

Regelverket lämnar en öppning för sådana situationer. Vilket inte är ngn ursäkt för andra som tar ifrån valpar för tidigt.
PL

I sådana fall får ju rasklubben jobba för att inom skk få igenom att det antingen endast får användas friröntgade hundar i avel för att avkommorna ska kunna registreras eller att det per automatik sätts avelsförbud på avkomma efter hund med HD-fel.

Jo jag håller egentligen med, jag vet ju varför du resonerar som du gör och jag skulle inte resonera annorlunda.

Men det är i mina ögon ett sätt att arbeta mot rasklubben och meningen

Så det känns konstigt att arbeta mot dem på detta vis.

Ja, det är ju lite speciellt i en del raser och klubbar med vad de har för "galna" rekommendationer :angel:

Fast arbetar jag (och andra som mig) verkligen mot rasen eller rasklubben när jag/vi endast avlar på hd-fria hundar? Egentligen alltså?

Ja, det är ju lite speciellt i en del raser och klubbar med vad de har för "galna" rekommendationer :angel:

Fast arbetar jag (och andra som mig) verkligen mot rasen eller rasklubben när jag/vi endast avlar på hd-fria hundar? Egentligen alltså?

Nej nu är det ju såhär att jag håller med dig till 100% ;) Men jag menar att det känns konstigt att SKK utser en rasklubb och sedan fullständigt skiter i deras regler och tillåter annat. Egentligen. Varför liksom ha en rasklubb om man ändå struntar i deras krav? Varför får rasklubben ha egna krav egentligen? Kan inte SKK backa dem till 100% och hålla med om deras regler så kan man ju undra varför de finns.

Nej nu är det ju såhär att jag håller med dig till 100% ;) Men jag menar att det känns konstigt att SKK utser en rasklubb och sedan fullständigt skiter i deras regler och tillåter annat. Egentligen. Varför liksom ha en rasklubb om man ändå struntar i deras krav? Varför får rasklubben ha egna krav egentligen? Kan inte SKK backa dem till 100% och hålla med om deras regler så kan man ju undra varför de finns.

Rasklubben behöver ansöka om ett hälsoprogram hos SKK för att avelsrekomendationer ska bli registreringsbestämmelser.
Så det är inte så att SKK "fullständigt skiter i deras regler och tillåter annat". De kan ju inte ha koll på varenda rasklubbs egna aveslrekomendationer och ständigt uppdatera sina regsitreringsbestämmelser efter vad klubben för tillfället anser relevant :)

Så här står det på skk.se om hälsoprogram som då finns i tre nivåer:

Hälsoprogrammens nivåer och AKs
hänsynstaganden i bedömningen av ansökan

Nivå 1: Central registrering av veterinära undersökningsresultat.

Eftersom inga särskilda krav på avelsdjur är kopplade till denna nivå fordras i regel enbart att de allmänna kraven och det ovan efterfrågade underlaget bifogas för att SKK ska bifalla ansökan.
Ansökan om hälsoprogram på nivå 1 kan efter beslut i SKK/AK träda i kraft med omedelbar verkan.

Nivå 2: Krav på centralt registrerat resultat avseende specifik sjukdom.

Hälsoprogram på denna nivå kan försvåra användningen av utländska avelsdjur. Konsekvensen av detta måste beaktas framför allt i numerärt små raser. I praktiken medför ofta hälsoprogram på nivå 2 en utslagning av avelsdjur och därmed en reduktion av avelsbasen trots att inga krav föreligger på specifika undersökningsresultat.

Nivå 3: Krav på centralt registrerat resultat avseende specifik sjukdom.

Krav på visst undersökningsresultat avseende specifik sjukdom.
Denna nivå kan omöjliggöra användningen av utländska avelsdjur i de fall då utländska undersökningsresultat ej accepteras. Importerad hund måste vanligtvis undersökas på nytt i Sverige för registrering av avkomma, detta oavsett tidigare resultat. Rasens populationsbild är av stor vikt. Rasens numerär, sjukdomen/defektens utbredning samt övriga problem inom rasen är av avgörande betydelse för AKs beslut om bifall eller avslag.

Ansökan om hälsoprogram på nivå 2 och 3 ska vara SKK/AK tillhanda senast den 30 april och kan efter beslut i SKK/AK träda ikraft den 1 januari kommande år. Detta är i enlighet med beslut i Kennelfullmäktige (KF) och med avsikt att information ska delges berörda innan tvingande regler träder i kraft.

Men är inte klubbens regler gjorda i samråd med AK/SKK? Jag vet att vissa klubbar har, innan revidering av valphänvisningsregler, tagit upp saken med SKK's AK som godkänt.

Varför får rasklubben ha egna krav egentligen? Kan inte SKK backa dem till 100% och hålla med om deras regler så kan man ju undra varför de finns.

Fast klubbarna kan inte ha några som helst krav för registrering av valpar öht eftersom de inte har något med registreringen i sig att göra. Det de har är rekommendationer för vad föräldradjuren enligt dem bör ha för status/meritering och inget annat. Dessa rekommendationer ligger ofta som grund för att uppfödare ska få annonsera på deras hemsida.

Vill en klubb ha hårdare registreringskrav på sin ras får de ansöka om detta hos skk.

Skk utser heller inte rasklubbar. Det är oftast en grupp som startar en klubb inofficiellt och efter x antal år (en del gör detta direkt, andra väntar flera år) ansöker hos skk om att få "gå in" i deras organisation och på så vis bli officiell rasklubb.

Senast ändrad:

Men är inte klubbens regler gjorda i samråd med AK/SKK? Jag vet att vissa klubbar har, innan revidering av valphänvisningsregler, tagit upp saken med SKK's AK som godkänt.

Skk/ak "godkänner" inte enskilda rasklubbars avelsrekommendationer på det viset, enligt personal som arbetar på ak.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
36
· Visningar
701
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 462
Senast: Vicks
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 174
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vart registrerar jag avkomman?