Leva på mindre än 10 000 kr i månaden, klarar du det?

Inte alls. Har häst, bil och bostadsrätt. Och studielån.

När jag pluggade levde jag på 7-8000 per månad, men då hade jag en hyra på 1500:- och mina föräldrar betalade SL-kortet.
Det som jag kan dra in på om jag behöver är maten. Under studietiden lärde jag mig att koka soppa på en spik och jag kan leva så igen om jag absolut måste,
 
Innan jag flyttade till min tvåa och om jag avlivade ena hunden hade det fungerat, har levt på aktivitetsersättning i många år. Men nu har jag en hyra på 6000 kr. Elen brukar hamna på runt 400 kr men var lite lägre i gamla lägenheten. Surfar på mobilen för 200 kr i månaden. Sen kostar facket men den utgiften hade jag inte när jag var sjuk. Men så till hunden då, värdens charmigaste och världens sjukaste. Bara hennes försäkring och mediciner går på runt 2000 i månaden. Sen ska både dom och jag ha mat och där spricker det totalt.
 
Nu outar jag mig totalt, men... så har jag levt i hela mitt vuxna liv. Aktivitetsersättning innan jag fyllde 30, och nu sjukersättning sedan ett par år tillbaka. Det är jag och ett stycke bondkatt i en mindre villa.

Jag hade turen att kunna köpa loss huset omedelbart, så jag bor förhållandevis billigt - el, vatten och sophämtning är de återkommande kostnaderna. När jag bodde i lägenhet så hade jag bostadstillägg för att klara kallhyran. Men lägenhetshyrorna har bara gått upp sedan jag flyttade till hus så troligen skulle jag inte fixa det i dagsläget om jag bodde så.

Matkontot är inte supersnålt, men inte heller någon lyx. Jag kör mest med billiga basvaror som mättar bra. Mycket fullkorn, rotfrukter och frysta grönsaker. Mestadels lakto-ovo-vegetarisk kost, men kött ibland när jag hamnar på någon butik som har närproducerat. Aldrig hämtmat eller äta ute på lokal. Handlar alltid efter nota och försöker använda extrapriser så mycket som möjligt.

Katten äter billig men bra blötmat och kan ibland få matrester som utfyllnad om det är något som är kattvänligt. Kattsand går knappt åt eftersom han föredrar att sköta toabestyr ute. Jag har en buffert för akutsituationer men om något större skulle inträffa eller om han blev kroniskt sjuk så skulle nog - tyvärr - avlivning ligga nära som alternativ.
Jag vill skaffa hund så småningom men det må bli någon som är billig i drift och av en ras med minimala hälsoproblem. Jag räknar kallt med att få dra in på något annat till förmån för det nöjet, speciellt under första året.

Jag har en gammal bil, köpt bättre begagnad för en billig peng och jag räknar med att köra den tills den är ett vrak. Det finns knappt bussförbindelser här och att åka buss är så psykiskt jobbigt så jag skulle inte åka även om det gick att ta sig runt bra så. Cykelvägar är det också dåligt med, tyvärr. Jag nöjeskör inte utan bilen är bara till för att ta sig från A till B och tillbaka igen. Det blir ca tre turer i veckan i genomsnitt.

Övriga återkommande kostnader är internet, mobil och diverse underhållning - Netflix och Spotify. Jag är nöjd med att vara hemma och mina intressen är främst av sorten som inte kräver annat än någon engångskostnad då och då; nya konstnärsmaterial eller något nytt spel. Vill jag ha något sånt så sparar jag pengar ett tag för att vara säker på att jag inte förköper mig.

Det går alltså, men det kommer att bli en stor omställning om du är van att spendera mer varje månad. Jag vet som sagt inget annat så för mig är det snarare en chock att se hur mycket andras vardag kostar.
 
Ja, det funkar, jag gör det nu. Min boendekostnad är låg, 3500 inkl värme och el (del i kollektiv i villa). Jag hade som ”sport” när jag pluggade för 20 år sedan att minimera matkostnaderna och hade sällan mycket över 500kr/månad. Jag vet att jag därför med lätthet kan äta för 1000kr/månad med dagens pengavärde, men nu låter jag matkostnaderna bli högre eftersom jag har behövt lägga om kosten för hälsan. När jag blev sjuk fick jag köpa bil för att jag inte längre kunde nyttja kollektivtrafik, men jag hade en liten buffert som kunde läggas på en bränslesnål bil med väldigt låg skatt, och jag kör inte mycket. Jag börjar märka efter 18 månader att jag behöver vara sparsam för att också ha råd med större sällanköp som ytterkläder, laga bilen, laga tänder. Första tiden har det gått att nyttja sådant som köpts tidigare på högre inkomst. Skulle jag hypotetiskt jobbpendla som tidigare, men med samma låga inkomst, så skulle jag dra ner på matkostnaderna för att lägga mer på bensin. Räknar med att spara 1000kr/månad (till kommande större utgifter) i nuläget när jag har ganska exakt 10 000 in.
 
I dagsläget skulle jag inte klara det.

Varje månad ligger räkningarna på ca 10000.
Då ingår alla avgifter som hyra, el, fiber, fackavgift, streaming abonnemang, försäkringar osv. Är det dags o betala på studielånet blir det över.
Så hade inte haft någonting kvar att leva på.

Min stora utgift per månad är bilen på ca 5000kr /månad +bensin.
Hade jag inte betalat för den hade jag (nog) kunnat klara mig på 10.000 kr.
Kunde ligga kring där eller under sämre månader när jag bara jobbade på timmar tidigare.
 
KL. Kan man kontakta en budgetrådgivare trots att man har hyfsat med pengar över var månad? Eller anser de att man är dum?
 
Skulle jag själv få in 10,000kr skulle va finfint.. Men skulle jag och sambon leva på 10,000kr så går det defintivt inte då hyran ligger på 11,000kr (tur nog inkl. el och sopavgift ändå). En av anledningar vi köpt lägenhet i mindre ort, både andrahandshyrorna och priser på bostadsrätter i Stockholmsområden är skyhöga :arghh:
 
Nej. Inte som ensamhushåll. Min hyra är på typ 7000 kr inkl el för en etta med en skitsmal sovalkov.

Men visst, måste man så måste man. Då hade jag behövt dela bostad. Så som jag gjorde som student. Och få någon annan att betala för hästen och dra ner på hans kostnader drastiskt.
 
Nej, skulle inte gå: hyran ligger på ~20,000. Men om vi bortser från hyra och bara räknar mat, bensin och vanliga räkningar skulle det nog gå, i alla fall sommartid när elräkningen är låg, bilen står still och halva måltiden regelbundet kommer från trädgården.

Hade jag haft häst just nu hade det varit absolut omöjligt.
 
Om jag säljer min andelshäst och downsizar en del skulle det nog kunna gå, men jag bor extremt billigt. Med en vanlig hyra härikring, runt 6-8000 kr skulle jag få sälja bilen och då kan jag inte jobba kvar. Min matbudget skulle behöva halveras men det går ju. Att överleva går för det mesta, men för 10" blir det inte så mycket mer än så i denna del av landet. Stora skillnader beroende på var man bor.
 
Om min man fick ut lika mycket så hade vi fixat det men vi hade inte klarat oss på en inkomst à 10000:-. Bara hyran närmar sig 9000:- så det faller rätt snabbt.

När jag bodde ensam i min etta hade det inte varit några problem. Har för mig att mina fasta utgifter landade på kring 7000:- exklusive mat och sparande och då ingick diverse abonnemang och prenumerationer också.
 
Det skulle inte alls ga for oss ... Maken och Jag lever inte alls billigt. VI har laga lan pa huset och bilar som vi ager ... MEN ... hasten kostar, 2 stora hundar likasa ... for att inte tala om hur jag handlar och vi ater ofta ute pa battre stallen. Klart det skulle ga om man maste, men efter den har traden kommer jag i alla fall att dra in pa hur mycket vi kan lyxa till det. :o
 
Ja om jag ”stryper allt”, har låga boendekostnader. Kan gå till affär och skola 0-6. Men det blir svårt att jobba.
 
Nej det skulle inte funka i dagsläget. De fasta kostnaderna för boende, försäkringar, el, vatten, sopor, tfn, internet, fackavgift går på mer än så och sen tillkommer ju kostnader för mat, andra förnödenheter, bensin osv.
 
Med nuvarande livsstil - nej. Jag räknar med att mina katter kostar ca 4600:- i månaden inkl allt. Men utan djur, utan bil (är just nu utan för första gången sen jag flyttade hemifrån, men sambon har bil. Jag skulle dock kunna klara mig helt utan om det blir aktuellt - men skulle behöva lägga om mina arbetstider några timmar eller byta jobb. Pga kollektivtrafiken till/från nuvarande jobbet.) och utan dyra fritidsaktiviteter (tex kan jag isf glömma att återuppta ridningen) skulle det gå. Lägger en del pengar på hygien/skönhet (hudvård, hårvård, dyrare duschtvål, smink, bodymod.), vilket jag skulle kunna fortsätta med men dra ner delvis.

Om det skulle ta slut mellan mig och sambon skulle jag dock behöva flytta till en mindre lägenhet för att få ihop det (vilket vore görbart där vi bor nu). Jag hade behövt få ner hyran till max 4700:-. Kunde jag få ner hyran till 3000:- så skulle det finnas lite utrymme för kiropraktorbesök och annat - inte superkul men nog helt okej. Ett gymkort (350:-/månaden) räknar jag in i nödvändiga kostnader, eftersom det är något jag behöver ha råd med pga mitt jobb (har inte tränat under pandemin, men bör göra det regelbundet för att hålla långsiktigt). Jag skulle behöva dra ner på "vardagslyx".
 
Senast ändrad:
Ja jag skulle klara det och jag har gjort det också. Det skulle inte gå med nuvarande boende + bil + hund + pendling till jobbet osv men om jag fixade så att jag antingen kunde cykla till jobbet eller jobba hemifrån på heltid så hade det gått. När jag var student så levde jag på CSN vilket innebar ca 9700 kr i månaden. Där i rymdes hyra, mat, hund och övriga räkningar. Visst är det inte jätteroligt att ha så begränsad budget men det går och jag levde ändå ganska gott förhållandevis.
 

Liknande trådar

  • Låst
Juridik & Ekonomi Går det att klara sig på så lite pengar? Hur gör man då? Jag får väl anta att både husdjur och bil går bort då. Och inga glasögon. Men...
34 35 36
Svar
708
· Visningar
36 153
Senast: Mineur
·
Skola & Jobb Läser en artikel i tidningen där en man belåtet berättar hur han slutat jobba, flyttat från storstaden till en mindre stad. X hade...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
8 084
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
699
Senast: Angel
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 446
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp