F
Fan of Bill
Samma här. De har sparat hur mycket pengar som helst genom årenPrecis så har jag faktiskt en bekant som gör...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Samma här. De har sparat hur mycket pengar som helst genom årenPrecis så har jag faktiskt en bekant som gör...
Samma här. De har sparat hur mycket pengar som helst genom åren
Det där är helt obegripligt för mig. Pengars enda värde är när de omsätts och ger andra effekter, så varför skulle man inte vilja göra det med sin partner och barn? " Jag sparar de till efter skilsmässan, så kan jag använda dem själv"?????
Det finns en trygghet i att ha lite sparade pengar, som en försäkring mot sämre tider, men även den känslan är diffus för mig. Ännu diffusare blir den om man pratar arv. Jag har sett många personer bli passiviserade och konflikttyngda av arv och stora gåvor.
Varför skulle jag ens fundera på att "lida" i ett mindre boende om alternativet är att stoppa pengarna i en stor hög? Eller låta barn och partner bo kasst för att stoppa pengarna i en stor hög?
Ett stort mysterium.
Det finns något med planering av framtiden och övertro på den egna existensens tidsutsträckelse i vår tid som inte riktigt klingar väl med min uppfattning.....
Instämmer.Jag ser det inte som att vi lever över våra tillgångar. Mina vanor bygger på att vi har två inkomster och att vi delar på allt. Blir jag ensam kan jag ju inte leva så här utan får anpassa mig till det. Det skulle kännas mycket märkligt att leva och bo som om man var singel utifall att man skulle bli det.
Skulle stå gemensam ekonomi, inte delad.Jag tycker också det låter knepigt att planera för att ha råd och bo själv om något skulle hända.
Den dagen den sorgen, liksom, känner jag.
Då får man väl flytta då och antagligen behöver man inte bo lika stort heller.
Skulle aldrig knöla in hela familjen i en tvåa bara för att.
Däremot har vi tillsammans resonerat att vi inte vill leva på marginalen.
Vi bor i ett hus och betalar långt under vad som skulle vara möjligt med vår ekonomi med 3000 i ränta i månaden plus amorteringar och drift.
Inte mycket alls med tanke på att det är en villa i Stockholmsområdet.
Vi resonerar så att vi inte vill bli strandsatta om någon av oss skulle bli sjuk.
Båda två har varit sjukskrivna, jag i några år. Vi har inte behövt dra in på något särskilt trots att det har ibland inneburit 10-15000 mindre per månad.
DET tycker jag är skönt.
Vi skulle kunna klara av att bo här på en lön.
Men skulle jag behöva lösa ut min sambo så skulle jag inte ha råd då husets värde i princip har fördubblats sen vi köpte det. Han skulle ha råd, men inte lust att bo kvar.
Sen vi fick barn har vi helt delad ekonomi.
Innan var det lite mer uppdelat. Skulle tycka att det skulle vara fasligt knepigt att ha barn tillsammans och delad ekonomi.
Fast nej, det är inte DE som sparat, HON har sparat, det är hennes pengar.Samma här. De har sparat hur mycket pengar som helst genom åren
Håller med!Det där är helt obegripligt för mig. Pengars enda värde är när de omsätts och ger andra effekter, så varför skulle man inte vilja göra det med sin partner och barn? " Jag sparar de till efter skilsmässan, så kan jag använda dem själv"?????
Det finns en trygghet i att ha lite sparade pengar, som en försäkring mot sämre tider, men även den känslan är diffus för mig. Ännu diffusare blir den om man pratar arv. Jag har sett många personer bli passiviserade och konflikttyngda av arv och stora gåvor.
Varför skulle jag ens fundera på att "lida" i ett mindre boende om alternativet är att stoppa pengarna i en stor hög? Eller låta barn och partner bo kasst för att stoppa pengarna i en stor hög?
Ett stort mysterium.
Det finns något med planering av framtiden och övertro på den egna existensens tidsutsträckelse i vår tid som inte riktigt klingar väl med min uppfattning.....
Nej, det framstår som orimligt.Jag ser det inte som att vi lever över våra tillgångar. Mina vanor bygger på att vi har två inkomster och att vi delar på allt. Blir jag ensam kan jag ju inte leva så här utan får anpassa mig till det. Det skulle kännas mycket märkligt att leva och bo som om man var singel utifall att man skulle bli det.
Nej.Fast nej, det är inte DE som sparat, HON har sparat, det är hennes pengar.
Fast har jag väl aldrig skrivit att jag inte skulle behöva dra in på vissa saker även om jag hade råd att bo kvar. Faktum är dock att jag nu lever ett liv med högre standard, tycker jag, när jag är själv än när jag var sambo och då är som sagt boendet detsamma. Vi har nog helt olika utgångsläge och tankar om hur man vill bo och vilket värde man sätter på boendet tror jag. trygghetsnarkomanen inom mig vill inte bo dyrare än jag känner att jag har råd med oavsett om jag är sambo eller ej. Är jag sambo är ju dock oftast marginalerna större för min del än när jag är själv i händelse av sjukdom eller arbetslöshet.Men att man kan stå på egna ben betyder ju inte att inget skulle förändras i standard av en skilsmässa, eller att man skulle ha tid och råd med likvärdig standard ensam.
Både ja och nej. Jag går inte direkt o tänker på om vi skulle gå ifrån varandra MEN det finns någonstans i bakhuvudet.Jag räknade på "skoj" ut mina och barnens kostnader härom dagen ock konstaterade att jag inte skulle kunna ro runt vårt liv som nu på bara min lön om jag inte vore gift och med gemensam ekonomi (min man tjänar 30% mer än jag).
Hur resonerar ni om ni har en partner som tjänar mer: är det "fel" att vänja sig vid vanor som man själv inte klarar att bibehålla vid skilsmässa eller dödsfall? Eller tänker ni "den dagen den sorgen" (om den ens inträffar).
Spelar lönenivåerna in? I just vårt fall är båda höginkomsttagare.
Jag menade min bekant. Där är det hennes pengar.Nej.
De har sparat. Hennes pengar. Som blivit DERAS pengar på spar eftersom de levt upp hans pengar.
Enligt överenskommelse dem emellan.
Nu tror jag du missuppfattar det hela? Det är ingen som har mer pengar än den andra, det är deras pengar tillsammans och det finns alltid pengar och ingen går utan någonting, varken barn eller någon av dem.
Så här har de levt redan sen 20-års åldern och naturligtvis plockas det ut pengar då och då (misstänker jag) eftersom de äger gård som renoverats genom åren, hästar, mark, traktor, båt, bilar osv. Men samtidigt så går det in sparpengar hela tiden oxå.
För mig skulle det vara ett drömscenario, tänk vad skönt att aldrig någonsin behöva fundera över sin ekonomi, att alltid veta att det finns och det finns ganska så ordentligt med pengar om det skiter sig med något, vad som helst.
Nejdå, du är inte lite knepig, vi är alla olika bara, inget konstigt med det.Om man tjänar mycket mer än man nånsin kan drömma om att göra av med så är det väl bra.
Fast då finns möjligheterna att investera i jobb och välgörenhet för andra också - istället för att lägga pengarna på hög.
Men jag har förstått att många älskar det där hög-skapandet och liksom trivs med (tryggheten?) att se banksaldot raka iväg i höjden. Så jag är säkert den som är lite knepig som inte alls upplever värdet av det.
Jag håller med där.Men det gäller fler saker än pengar. Det är bra om alla kan ta hand om sig själva, barnen och hemmet - dvs man bör nog undvika att "komplettera" varandra alltför mycket och istället försöka vara hyfsat kompletta båda två. I både stort och smått.
Jag räknade på "skoj" ut mina och barnens kostnader härom dagen ock konstaterade att jag inte skulle kunna ro runt vårt liv som nu på bara min lön om jag inte vore gift och med gemensam ekonomi (min man tjänar 30% mer än jag).
Hur resonerar ni om ni har en partner som tjänar mer: är det "fel" att vänja sig vid vanor som man själv inte klarar att bibehålla vid skilsmässa eller dödsfall? Eller tänker ni "den dagen den sorgen" (om den ens inträffar).
Spelar lönenivåerna in? I just vårt fall är båda höginkomsttagare.