L

lindgreen

Skulle behöva er KUNNIGA Bukefalisters hjälp.

Vad är symptomen på leukemi hos häst? Vill gärna veta ALLA symptom, både ovanliga och vanliga. Bilder vore verkligen det bästa. Misstänker att min pålle kanske har det. Veterinärundersökning är beställd på torsdag, men vore bra om man kunde forska lite om det innan dess!! Även bra för andra hästägare som kanske har liknande problem!! Så snälla, bomba med svar!

Sv: Leukemi??

Skulle behöva er KUNNIGA Bukefalisters hjälp.

Vad är symptomen på leukemi hos häst? Vill gärna veta ALLA symptom, både ovanliga och vanliga. Bilder vore verkligen det bästa. Misstänker att min pålle kanske har det. Veterinärundersökning är beställd på torsdag, men vore bra om man kunde forska lite om det innan dess!! Även bra för andra hästägare som kanske har liknande problem!! Så snälla, bomba med svar!
Nu undrar jag verkligen hur du fått dessa misstankar. Leukemi = blodcancer = syns inte utanpå i första taget.

Nu undrar jag verkligen hur du fått dessa misstankar. Leukemi = blodcancer = syns inte utanpå i första taget.

Jo tack jag vet att leukemi är blodcancer, det var inte det som var frågan.

En tjej berättade om hennes kompis häst som hade en liknande knöl som min häst har. På klinik blev detta dömt som leukemi och därför skulle jag vilja veta om det finns fler tecken.

Och om det syns utvändigt på människor, varför inte på hästar?

Leukemi syns inte utanpå då det är i blodbanorna cancern finns. Lymfom däremot ses som en eller ofta flera ansvällda lymfknutor. Den vanligaste orsaken till förstorade lymfknutor är en infektion. Var sitter knölen du är orolig för?

Fick reda på i efterhand att knölen inte var leukemin, utan något annat. De kollade med en annan veterinär som hade helt annan åsikt. Däremot vet jag människor som fått ytliga tecken på leukemi. Knölen var iaf sköldkörtelcancer, men pållen är inte påverkad av den än :bump:

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 864
Senast: emma-vsm
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 864
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
2 073
Senast: Catsu
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 354
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar