Letat häst i ½ år snart...

Trocadero_lover

Trådstartare
Jag förstår INTE ! Jag har inte jättestora krav men ändå hittar jag ingen häst...:( När man har kommit för att provrida har det varit allt ifrån oseriösa & otrevliga säljare, skadade hästar, dåligt utbildade osvosv.
Vad gör folk med sina hästar egentligen? Hovledsinflammationer, kotledsinflammationer, kissing spines, hovbroskförbening, spatt osvosv? Varför är hästarna så dåligt musklade? Varför är de inte igång ordentligt när de ska säljas? Och varför är alla "känsliga"?
Hur kan man begära 200 000 för en häst som inte har några resultat?
Nee usch. Börjar bli less nu, jag längtar så mycket efter hästlivet men nu står man bara står still utan att komma framåt:(. Det enda jag vill är att hitta en bästa vän för att ha kul, tränas & utvecklas med!

Någon som har några tips?
Vad ska man tänka på? Finns det något annat som är bra & fråga utöver standardfrågorna så man kan sålla bort de oseriösa säljarna direkt? Några speciella varningsfrågor?

Jag kommer & göra en fullständig veterinärbesiktning samt röntga hela hästen.
Ibland säger säljarna: "Hästen är besiktigad & röntgad U:A inom de normala värdena" men så snackar de ändå om att veterinären har gjort noteringar om små "skavanker"... Känner mig helt förvirrad? Är hovbroskförbening på båda fram inom normala värden & små skavanker?:confused:

Sv: Letat häst i ½ år snart...

jag tror inte du kommer hitta en felfri häst om du begär röntgen..

På hösten är det panikförsäljning. Det är mindre efterfrågan inför vintern så färre köpare. Och säljarna har inte plats för hästen längre och måste bli av med den, helst i förrgår.

Hittade en häst för 200' med film i annonsen. Hästen var tydligt oren i traven. ;) Tom för okunniga mig.

Jag vet inte hur man ska göra riktigt men jag upplever att man ofta märker lite smått i telefonen vad man har för människa i andra luren. Men inte alltid såklart. Provred en häst nyligen vars ägare var väldigt underlig i telefonen. Ställde inga frågor, ville inte heller säga mkt själv. Ville inte ens ge oss adressen till gården. När vi väl var där svarade hon inte speciellt intresserat på frågorna. När hästen vägrade lyfta sina fötter frågade vi om detta var ngt hon brukade göra men nej, det tyckte hon inte - men hon verkade inte heller fundera över varför beteendet plötdligt uppkommit.. När vi sen ringde o tackade nej till hästen lät hon förvånad över att vi ringde - hon hade redan sålt hästen till en ridskola.

Om säljaren verkar oengagerad, har underliga krav och inte ger respons på det man berättar om sig själv, så känns det onekligen som en oseriös säljare. Jag tycker om när säljaren pratar från hjärtat och verkligen är personlig i sin berättelse, för då känns det som att denna människa känner faktiskt hästen och bryr sig. Men det är ju skillnad också på hjärtlig berättelse och desperat berättelse. ;) Vissa kan ju prata väldigt gott om en häst för att dom verkligen vill bli av med den.

Sen frågar man ju alltid på telefon om hästen varit skadad/sjuk eller haft problem av ngt slag. Man kan ju inte göra mer än att ställa raka frågor och hoppas på ärliga svar.

Tråkigt, verkligen!!

Vad HAR du för krav?

Har du skillnad på färg, kön, ras, höjd?

Jag älskar att leta hästar, åka ut och provrida! Men det är klart, har inte sökt åt mig själv på läääääänge, blir kanske i samma situation som du då... :angel:

jag tror inte du kommer hitta en felfri häst om du begär röntgen..

Neej, något litet kommer man väl alltid att hitta... men så mycket skavanker? Alla hästar har väl någon liten olat eller/och någon skada i bagaget men något sånt här har jag aldrig varit med om tidigare.

Tintilar:
Jaa, det är ju köparens marknad nu & har varit ett tag sedan allt med finanskrisen.
Jaa självklart kan man ibland höra väldigt mycket bara genom att ringa, men ibland kan man bli väldigt
besviken & konfunderad när man väl ska provrida och det är det ena med det andra...

Jaa det är sant. Man hoppas verkligen att de är så ärliga som möjligt men skulle det vara något så lär man hitta det på besiktning/röntgen.

Jag kommer & göra en fullständig veterinärbesiktning samt röntga hela hästen.
Ibland säger säljarna: "Hästen är besiktigad & röntgad U:A inom de normala värdena" men så snackar de ändå om att veterinären har gjort noteringar om små "skavanker"... Känner mig helt förvirrad? Är hovbroskförbening på båda fram inom normala värden & små skavanker?:confused:

Det är viktigt att separera skavanker som ärr, tex, från sådana som har konsekvenser för hästen i ridningen.

Jag ska själv sälja en häst med diverse ärr men som är helt ua egentligen, och extremt hållbar - hon har inte ens varit halt när hon rimligtvis borde ha varit det. Gäller bara att få någon att tro mig... :crazy:

Mina "krav" är följande:
Fin allroundhäst med inriktning mot dressyr men som även gillar att hoppa. Sto eller valack. Lättriden (bara 157cm lång) & positiv till arbete. Frisk, skadefri & olatsfri. Snäll & okomplicerad i all hantering/ridning: trafiksäker, snäll att sko, klippa, lasta, duscha, ha med sig, rida ut på själv/grupp osv. 6-11 år, Ca 160-165 hög. Kommer att tränas i dressyr & hoppning men även ridas mycket i skog & mark, riktig kompis att ha roligt & utvecklas mycket med.
Dressyr minst LA, Hoppning 100-110 cm. Tävlad ett stort plus.
Pris: Max 80 000:-

Tycker ni att det är stora krav? Det är ingen skogsmulle jag är ute efter men inte heller värsta tävlingshästen.
Visst 1 cm hit eller dit i mankhöjd, ett år äldre eller yngre, något obetydelse olat eller så är/kan vara okej...

Jag har ju letat sedan maj & provridit mellan 10-15 olika hästar. Jag längtar ju så mycket bara ! Frustrerad kan man väl säga....

Det är viktigt att separera skavanker som ärr, tex, från sådana som har konsekvenser för hästen i ridningen.

Jag ska själv sälja en häst med diverse ärr men som är helt ua egentligen, och extremt hållbar - hon har inte ens varit halt när hon rimligtvis borde ha varit det. Gäller bara att få någon att tro mig... :crazy:

Jaamen självklart! Men rena skador som hästen har haft eller om det är något annat som kan ha betydelse för hästens användbarhet det köper jag inte. Har ringt till veterinärer över hela sverige ibland bara för att rådfråga & många gånger säger de att de är 50/50 men att det troligtvis inte kommer ha något betydelse men de kan aldrig garantera något.

Jag tycker du har ganska rimliga krav, eller ska jag säga, du borde verkligen hitta en häst med de "kraven". ;)

Men, det är som med den sanna kärleken, den kommer när du minst anar det... :angel:

Jooo jag tycker det också ! Skulle ev kunna lägga 5-10 000:- mer om det verkligen är något speciellt.

Haha jaa... just nu går det inte så bra på något av dessa områden så hmm:grin:

Jaamen självklart! Men rena skador som hästen har haft eller om det är något annat som kan ha betydelse för hästens användbarhet det köper jag inte. Har ringt till veterinärer över hela sverige ibland bara för att rådfråga & många gånger säger de att de är 50/50 men att det troligtvis inte kommer ha något betydelse men de kan aldrig garantera något.

Det är jättesvårt att få sådan rådgivning per telefon, de kan nästan aldrig säga något säkert.

Jag tror att man får chansa i vissa fall, helt enkelt.

Mina "krav" är följande:
Fin allroundhäst med inriktning mot dressyr men som även gillar att hoppa. Sto eller valack. Lättriden (bara 157cm lång) & positiv till arbete. Frisk, skadefri & olatsfri. Snäll & okomplicerad i all hantering/ridning: trafiksäker, snäll att sko, klippa, lasta, duscha, ha med sig, rida ut på själv/grupp osv. 6-11 år, Ca 160-165 hög. Kommer att tränas i dressyr & hoppning men även ridas mycket i skog & mark, riktig kompis att ha roligt & utvecklas mycket med.
.

Det borde finnas tusentals hästar som matchar, för kraven är ju inte superhöga. Är det så svårt, alltså? Jag tycker hela nätet är översvämmat av billiga hästar. Men går du upp lite i pris blir det kanske lättare.

Tyvärr så är det ju skillnad på hästen i annonsen och hästen i verkligheten. I annonsen kan den se ut som värsta kapet och i verkligheten är det en kossa. ;)

Men 80 000kr borde räcka till en hyfsat LA och 110 häst, tycker man.
Det är när du håller dig på 50 000krs nivån som det är svårt att hitta en 110 häst (om man inte har tur då...)

Du ska se att du hittar din pålla.
Jag fick inget WOW intryck av min häst, men tränaren tjatde så på att ja ska köpa henne, vilket jag gjorde och nu är hon min NR 1. :laugh:

Tycker visst inte att du har orimliga krav. Du verkar ju ha en relativt klar bild över vad du faktiskt söker.

Om jag var du skulle jag nogrannt se mig om i det område jag bor i, länet och närliggande.
Finns det några sk seriösa uppfödare i närheten så kanske de kan vara till hjälp även om de inte har någon passande häst till salu har de säkert ett hyfsat stort kontaktnät och kan på så vis hjälpa till.
Kunnigt folk som faktiskt är i branschen har mer att förlora på att förmedla "dåliga" hästar än vad ex. person med "akut brist på stall plats åt sin halvutbildade *topphäst*" om du förstår det något luddiga uttrycket.:grin:

Även tränare brukar ha koll på hästar som ev. kan tänkas vara till salu. Då är det ju ofta en häst som kanske tränas för dem eller kollega och är med andra ord iaf. (förhoppningsvis) i kondition och rids/ har ridits mer eller mindre regelbundet.

Tror att detta kan vara värt att testa.

Good Luck!

Tycker visst inte att du har orimliga krav. Du verkar ju ha en relativt klar bild över vad du faktiskt söker.

Om jag var du skulle jag nogrannt se mig om i det område jag bor i, länet och närliggande.
Finns det några sk seriösa uppfödare i närheten så kanske de kan vara till hjälp även om de inte har någon passande häst till salu har de säkert ett hyfsat stort kontaktnät och kan på så vis hjälpa till.
Kunnigt folk som faktiskt är i branschen har mer att förlora på att förmedla "dåliga" hästar än vad ex. person med "akut brist på stall plats åt sin halvutbildade *topphäst*" om du förstår det något luddiga uttrycket.:grin:

Även tränare brukar ha koll på hästar som ev. kan tänkas vara till salu. Då är det ju ofta en häst som kanske tränas för dem eller kollega och är med andra ord iaf. (förhoppningsvis) i kondition och rids/ har ridits mer eller mindre regelbundet.

Good Luck!

Bra! Detta är ett jätte bra tips! :bow:

Hästar som är inofficiellt till salu brukar vara de bästa!

Good Luck!

Jaa jag vet vad ja vill ha ! Fick en fantastisk ridkänsla med en häst jag provred, blev tyvärr inget köp för jag vågade inte chansa.
Ja det är sant, har sagt till mina tränare, folk som tränar där & vänner på klubben att hålla ögon & öron öppna så att det är ju kanon! Folk har börjat engagera sig ordentligt här och det är kanonbra & väldigt roligt:)

tack för tipsen, supersnällt och jag förstår precis vad du menar !

Jag letar också häst, och måste säga att med dina kriterier hade jag hittat massor av passande hästar! De flesta av de som jag tycker verkar hyggliga är för små för mig (160 cm) och då är de också skitbilliga i förhållande till förutsättningarna i övrigt.

Tyvärr så är det ju skillnad på hästen i annonsen och hästen i verkligheten. I annonsen kan den se ut som värsta kapet och i verkligheten är det en kossa. ;)

Men 80 000kr borde räcka till en hyfsat LA och 110 häst, tycker man.
Det är när du håller dig på 50 000krs nivån som det är svårt att hitta en 110 häst (om man inte har tur då...)

Du ska se att du hittar din pålla.
Jag fick inget WOW intryck av min häst, men tränaren tjatde så på att ja ska köpa henne, vilket jag gjorde och nu är hon min NR 1. :laugh:

Hahaha jaa det är så sant så ! Vi har väldigt roligt när vi är ute & provrider.. packar en fikakorg & skriver ut kartor & kör runt en hel dag någonstans i Sverige:D Ibland kan de bli väldigt tokigt...:D

Jaa jag tycker det. Nej inga 50 000 hästar...
Det är ju ändå köparens marknad nu och jag är en BRA köpare som kan garantera gott hem, då borde de kunna tänka sig att kunna gå ner i pris. Stallplatsen väntar på att min häst ska komma så det är inget som hindrar mig från att köpa en häst idag....
Vilken solskenshistoria :idea:

Mina "krav" är följande:

Tycker ni att det är stora krav? Det är ingen skogsmulle jag är ute efter men inte heller värsta tävlingshästen.
Visst 1 cm hit eller dit i mankhöjd, ett år äldre eller yngre, något obetydelse olat eller så är/kan vara okej

Blir inte riktigt klar över om "kraven" som den ska vara är nivån vid köpet eller om det är vad den ska klara som max så att säga.
Men jag tycker att det hörs som om kraven är i hårdaste laget för prisklassen om hästen ska vara felfri. Ett helt OK pris på en unghäst som kan komma upp i de här klasserna och lite till. Men för en äldre tävlad häst så ska man helt klart ha tur om man hittar en uppfyller alla kraven i den prisklassen och inte har något fel.

Man får tänka på att det vid den laget redan har kostat betydligt mycket mer att få fram den än 80 000:-. Så de som säljs i den prisklassen är det troligen något fel på. Tror helt ärligt idag innan finnaskrisen slagit ordentligt att man får nog vara beredd att lägga sig runt 100 000:- för en sådan häst. Om det inte ska finnas skavanker på den.

Men om man ändrar lite på kraven t ex kan tänka sig att ta en mindre häst under 160 cm så blir det plötsligt mycket realistiskt att hitta den perfekta hästen för 80 000:-. Kan man dessutom t ex tänka sig att köpa en hingst och kastrera själv och inte bara fokusera på sto/valack så ökar chanserna ännu mer o s v.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 906
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 897
Senast: Raja
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar