Letar mkt kort sadel, HJÄLP!

Sv: Letar mkt kort sadel, HJÄLP!

Jag funderade också på det... :confused: Du kan ju alltid maila och fråga :)

Det enda jag vågar säga utgående från bilderna är att dina hästar ser ut att ha rätt raka ryggar. Därmed är de förmodligen inte så väldigt korta heller? Ofta är det svängda ryggar som kräver riktigt korta sadlar, det är min erfarenhet i alla fall. Eller ja, det finns ju korta raka ryggar, men dina såg inte så ut.

Det enda jag vågar säga utgående från bilderna är att dina hästar ser ut att ha rätt raka ryggar. Därmed är de förmodligen inte så väldigt korta heller? Ofta är det svängda ryggar som kräver riktigt korta sadlar, det är min erfarenhet i alla fall. Eller ja, det finns ju korta raka ryggar, men dina såg inte så ut.

Eftersom jag oxå är inne i sadelletardjungeln så blev jag nyfiken på ditt inlägg :). Hur menar du när du skriver att en rak rygg oftast inte kräver en kort sadel? :confused:

Tycker du ska ta dig en titt på Equipe.se, deras islandssadel är helt och hållet fantastisk.

Kunde inte redigera mitt inlägg så lägger till lite här.

Dock är inte den JÄTTEKORT.

En som är det är däremot min Top Reiter JR. Eller den kanske inte heller är jättejättekort men det var den enda vi hittade som var tillräckligt kort till min lillkille. Fruktansvärt skön sadel f.ö.

Hej
Jag har en islandshäst med maximal anläggningsyta på 35cm
Har letat mycket efter ensåpass kort bomsadel som en normal vuxen kan få plats i med men har tyvärr inte lyckats.
För har man en häst med maximal anläggningsyta på 35cm så funkar det inte med en sadel på 38cm eller 40cm osv.
Och vad jag sett är det vanligast att bomsadlar ligger runt 40cm och det är en då små sits str som typ 16,5

Ibland vill man ge upp och inse att vuxna inte får plats på dessa små ryggar men...jag hittade till slut efter att ha rusat runt i bomlöst djungeln med(och där fått brottas med för långa sadlar med) London dressyr en bomlös sadel som är 46cm lång totalt men mjuk och eftersom den fördelar vikten där man sitter så ger den en anläggningsyta av min bak vilket är ungefär 30cm något sånt ev lite mindre men hästen älskar den i alla fall och den ser inte för stor ut heller så det funkar väldigt bra.

har haft den i 2,5år hittils och är mkt nöjd, den har formats efter mig och hästen men jag kan en då ha den med mig när jag rider mina träningshästar.
Har inte hittat en häst än som den inte passat på.

Bara utifrån min egen erfarenhet: att svängda ryggar ofta kräver kortare sadel för att den ska få plats mellan bogblad och bakre gränsen för sadelläget. Rätar du ut en svängd rygg blir den "längre", svänger du ner en rak rygg blir den "kortare". Men som jag skrev: det finns korta raka ryggar också. :)

KL

kapar tråden med en liten fråga som jag hoppas att någon här ska kunna svara på.

Hur mäter man sadelläget? :confused:

Jag rekommenderar Jeremy Rudge Prizewinner, den är väldigt kort och nätt. Bilder finns i en annan tråd här, sök på mitt användarnamn och Jeremy Rudge så hittar du den.

KL

Jag kapar tråden lite halvt också, vad är skillnaden på rak och svängd rygg?

Har inte riktigt fattat det. Min har tydligen rak rygg. Men jag har ingen aning om vad det innebär.

Om du ser hästen från sidan och drar ett sträck längs ryggen, är sträcket rakt eller svängt?

En häst med svängd rygg är lite "svankig" kan man väl säga, för att få en bild av hur det ser ut.

Min JR jag nämnde ovanför är 16" och guds gåva till mänskligheten.

KL.

Jag mätte min hästs rygg idag efter instruktioner jag hittat på internet. (från ca 5 cm bakom bogblad, till sista revbenet) Och jag fick det till 32-33cm.
Är det jättekort?

Ni som har kortryggade hästar, hur långa är de? Vet ni några sadlar som skulle kunna passa längdmässigt?
Jag är inte så stor själv, (har 26" i jeans, eller strl.34) så det hade säkert funkat med en lite mindre sadel också.
(ska ta ut en sadelprovare snart och funderar på vart jag ska vända mig, ingen idé att ta ut en som inte har tillräckligt korta sadlar)

*Puttar lite*

Ingen av er med kortryggade islänningar som vet om det finns någon sadel som går att klämma in på en häst med max 33 cm sadelläge?

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar