Letar mkt kort sadel, HJÄLP!

cela

Trådstartare
Hej! Kikar in här på islandsforumet då jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig lite ;) Jag har en ungponny, connemara, med kort rygg, "alla" ´sadlar verkar för långa!
Jag söker dressyrsadel men har inget emot någon form av islandssadel om det är det som krävs för att lösa problemet.
Jag är själv dryga 170 cm så det krävs en 17".
Hjälp,vad gör jag! alla tips emottages tacksamt!!

Sv: Letar mkt kort sadel, HJÄLP!

Själv har jag en Albion K2. 17,5 Inte såå hiskeligt lång. Men det beror ju på hurdan rygg din häst har.. Prisvärt alternativ är ju Wintec sadeln, de är helt ok syntetsadlar i olika modeller och storlekar. Den kan du ju även bredda/minska beroende på hästens vikt/muskulatur.

Senast ändrad:

Jag får hem en sensation g3 i morgon (hoppas jag).
Den har en anläggningsyta på hästen 41-43 cm och är 47 cm lång.
Men sitsen är 17"

Jag hoppas den passar på min lilla brutta som har ett sadelläge på 46 cm..

Hur ser hästen ut då?

Hyfsat korta sadlar jag kommer på rent spontant är Albion K2, Dominus dressyr, Equipes islandsmodeller och även Amerigo har någon modell som är rätt kort också. Dressyrforumet har haft en del trådar om korta sadlar också, kan vara värda att söka upp. :)

Min Equipe island är rätt kort, vet dock inte HUR kort.

Andra korta förutom redan nämnda är Kentaur Kári i 16,5", den är superkort om jag inte minns fel. :)

tack alla, litet förtydligande dock: jag behöver inte en som är "hyfsat kort" eller "rätt så kort" jag söker en JÄTTEKORT ;)
Jag har tex provat k2:n vilken är en kort sadel, men den är för lång.
har läst att isisarna ofta har ett sadelläge som är nedåt 35 cm, vad rider ni med då för sadlar?
Återkommer m bild på henne, ska försöka mäta oxå.

Har du provat Wintecs modeller? Eller vill du inte ha en syntetsadel?

Prestige har oxå kort varianter, men i en annan prisklass. Men men får ju vad man betalar för!;)

Senast ändrad:

delvis *kl*
har inte provat wintec men har inget emot syntetsadel i dagsläget (hon kommer ju inte att ridas så mkt i år) Men har inte fått klart för mig om wintec verkligen är kort, har hört lite olika...
Nåväl, fick mätt henne nu imorse och:eek: det närmar sig nedåt 36 cm, svårt att mäta exakt på det lilla fettot ;)
så här ser hon ut iaf;
017.jpg

har läst att isisarna ofta har ett sadelläge som är nedåt 35 cm, vad rider ni med då för sadlar?
Återkommer m bild på henne, ska försöka mäta oxå.

Min häst har sadelläge 36cm och är dessutom svank+överbyggd.
Idag har hon/jag provat en Sensation G3. Den passar PERFEKT.

Fast Wintec Island är väl rätt lång? Fått svar från en annonsör att den är 48 cm lång i anläggningsytan.

KL

Jag har två hästar med väldigt kort anläggningsyta. Den ena har ca 42 cm och till honom har jag en specialbeställd, kort Startrekk espaniola. Dock skulle jag vilja ha något även för långturer, någon sadel med flexibom eller liknande. Kollade på Wintecen, men den verkar som sagt vara för lång. Kentaur Kari känns intressant, då det ju är flexibom. Men hur kort/lång är egentligen anläggningsytan på den? Den här hästen är rätt så svängd i ryggen, hela han är liksom "bullig" (utan att vara överviktig), men med rätt så markerad manke, även om den inte är hög.

Min andra häst har ett sadelläge på ungefär 30 cm, så där har jag gett upp att hitta en sadel... Jag kommer därför istället tillverka en "kameldrivarkudde" (kolla på utrustningsforumet).

Wintec 500 dressyr är ganska kort- islands wintec är låång.Som ryttare hamnar man oxå ganska långt bak i den..

Ja, islandsmodellen skulle jag inte rekommendera i detta fallet. Dressyrmodellen är ju mer ok. Du hade ju kunnat prova både 17 och 16,5 tum.

Men har inte dressyrmodellen väldigt högt framvalv och stora knästöd? Jag vill ha en så "öppen" sadel som möjligt till långturer etc :) CAIR eller flexibom tilltalar mig dock mycket.

Väldigt högt framvalv eller ovanligt stora knästöd skulle jag inte påstå att dressyrmodellen har. Sen ville ju trådstartaren ha en dressyrsadel men kunde tänka sig en annan modell om det skulle lösa hennes problem. Vill man ha en flack sadel så skulle jag inte rekommendera en dressyrmodell. :)

En jättekort sadel är Hilbar JC2, den är verkligen extremt kort :)

tack för tips, ska kolla upp den lite närmare :) Ser att den är 46 cm och undrar bara, exakt VAD är det som mäts när en återförsäljare/tillverkare anger en längd på en sadel? Om det är anläggningsytan så är den ju tyvärr fortfarande för lång...

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 244
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 617
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 240
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 054
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar