Letar Häst!

Sv: Letar Häst!

Du har säkert gjort det, men min första tanke är ju att googla hästens namn, många har ju hemsidor och bloggar med hästen..

Annas kanske du kan ringa runt till ridskolor i Malmö och be dem sätta upp en efterlysnings lapp på anslagstavlan?
Hästfolk känner ju ofta en bunt hästfolk.:)

Ja det där med ridskolor har jag inte ens tänkt på! Det kanske man kunde göra. :D

Ja, och det är ju därför den som har störst intresse av ägarbytet (mest att förlora på att det inte blir gjort) ska ansvara för att det blir gjort (undertecknat och postat).

Detta är ju klara instruktioner vad gäller ägarbyte bilar, så jag förstår inte varför man inte med sunt förnuft kan applicera samma vad gäller ägarbyte hästar eller annan egendom.

Kanske för att alla inte har sålt en bil innan man sålde sin häst? :idea:

Alla kan ta reda på så enkla saker som fakta om man är vuxen, är man inte vuxen så har man väl föräldrar iaf som är ansvariga då barn inte får köpa och sälja dyrare saker = en häst. Det står bl a i passet att man ska skicka in papper vid ev ägarbyte.

Jag tycker det är sunt förnuft att själv ta ansvar för det som ligger i mitt intresse. T ex ägarbyten av olika slag.

Det finns ju fler situationer där det är direkt olämpligt att överlåta ansvar på andra parten, för något som egentligen ligger i eget intresse.

end et är itne alltid som man har hela huvudet med sig vid saker och det är lätt att missa någon som är vktigt om det är första gången man gör någonting (inte för ja vet hur det ligger till med ts).
Vi bygde hus nyligen, och nu kanske det är lite krångligare att kunan allt än just veta om ägarbyte, men mycket lär man sig genom den hårda vägen och helt rätt kanske det inte blir förän gången efter.

Knapplån: Som någon tidigare var inne på så är det bästa när man säljer en häst att som säljare ta med ägarbyteslappen i samband med kontraktskrivning (eller pengabyte om man inte skriver kontrakt) Både köpare och säljare skriver på och säljaren postar ägarbyteslappen i närmaste postlåda. Något man kan tänka på om man i framtiden ska sälja häst.

Jag tog hand om ägarbytet när jag köpte hästen. Det låg då i mitt intresse att hästen stod på mig. Men aldrig lita på människor, det har jag lärt mig nu. Hästen står dock fortfarande på mig så uppenbarligen är ni inte så bra på att hjälpa :)

Jag tog hand om ägarbytet när jag köpte hästen. Det låg då i mitt intresse att hästen stod på mig. Men aldrig lita på människor, det har jag lärt mig nu. Hästen står dock fortfarande på mig så uppenbarligen är ni inte så bra på att hjälpa :)

Ja fattar vad du menar! Du gjorde ägarebytet när du köpte hästen men inte när du sålde den vidare?
Så här svarade dom mig på stc, och det funkade!

"Fr o m 980101 måste ägare finnas registrerad för häst i Svensk Travsports ägarregister varför vi får be dig skicka in en anmälan om ägarskifte med dig som säljare samt namn och adress till den du sålde hästen, detta för att vi skall ha möjlighet att kontakta denne. Skicka med ett brev med en förklaring varför du inte vill kvarstå som ägare på hästen. Du kvarstår som ägare av hästen tills ovan begärd uppgift inkommit till Svensk Travsport."

Om dom inte får tag på henne eller om hon väljer att bortse från uppmaningen ifrån dom så kommer hästen att registreras med "uppgift saknas" på ägare.

// Elsa :)

KL

Angående det här med ägarbytet hos STC.

Min mamma står som ägare på mitt varmblod eftersom jag var under 18 när jag köpte honom och hon har aldrig fått några veterinärräkningar hem trots att vi ibland faktiskt behövt uppsöka klinik.

Jag har då alltid noga fått fylla i ägaruppgifter/Faktura mottagare på ATG klinikerna VÄLDIGT noga, och min travare stod inte på mig hos STC, nu är han död och dödsanmäld på STC, men innan det stod han på gamla ägarna, jag var ganska ung när jag köpte honom och visste inte att jag behövde ändra där.

Hej allesammans!

Tänkte bara uppdatera tråden lite!
Satte ut en efterlysning på honom här på buke och fick napp!
Har haft mailkontakt med dom nya ägarna och även fått kort på honom, det känns så himla skönt! Han verkar ha fått det jättebra!

Vet att jag gjorde en massa missar när jag sålde honom, men man lär sig av sina misstag så dom kommer jag aldrig göra om!

//Elsa:)

Enligt svensk travsport är ägarskiftet frivilligt, det är endast för de hästar som tävlar som de bryr sig vem som står som ägare hos travsportförbundet, annars tycker de att det inte är så viktigt. Detta enligt en artikel i tidningen travronden för inte alls så länge sedan i samband med de hästar i Örebro trakten som såldes för att sedan skickas till slakt. Så där har de flesta i tråden fel, i alla fall om man ska tro svensk travsport så bryr de sig inte så länge det inte är en tävlingstravare du sålt (och då hade väl köparen varit nogrannare att ändra det), tyvärr har jag troligen slängt papperstidningen och jag hittar inte artikeln på nätet. Jag får bara fram att det var nummer 28 2011 om någon vill läsa. Det var för övrigt inte så länge sedan som de faktiskt vägrade registrera om travare som var pensionärer, då de tyckte att det var onödigt.

Men det stämmer däremot att du kan åka på fakturan från en atg klinik, dock är denna faktiskt bara att bestrida (varit i den situationen några gånger) och det är inga problem, du har ju bevis på att du sålt hästen. Det kanske istället skulle vara det bästa för dig, för då lär du ju få reda på var hästen hamnat.

Hej allesammans!

Tänkte bara uppdatera tråden lite!
Satte ut en efterlysning på honom här på buke och fick napp!
Har haft mailkontakt med dom nya ägarna och även fått kort på honom, det känns så himla skönt! Han verkar ha fått det jättebra!

Vet att jag gjorde en massa missar när jag sålde honom, men man lär sig av sina misstag så dom kommer jag aldrig göra om!

//Elsa:)

Vad skönt att läsa stort grattis att du lyckades hitta honom och att han har det bra:banana:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Pizza (hemgjord)