Letar Häst!

Sv: Letar Häst!

Ja det är initsialerna i hennes riktiga namn, men så finns många alias också. Men som sagt så behöver det ju inte vara alls. Pålle kan ju må utmärk.

Men jag kan inte skaka av mig kännslan att om man inte ids/har råd med ett ägarbyte på 400:- så säger det lite om resten av synsättet/ ekonomin att ha häst :crazy:

Hoppas att han gör det!:):) Nä hade jag vetat detta från början hade jag haft honom kvar!:confused:

Som många andra skrivit så står du som ägare hos STC så är det du som är ägaren. Spelar ingen roll om det finsn massor av köpekontrakt och kvitton osv. Ägarbytet måste in till STC och det kostar 500 kr och det är köparen som får räkning på den summan sedan.

Så skicka ett sms till henne och kräv uppgifter på nya köparna eftersom du fortfarande är registrerad ägare på hästen. Då kan du när du får tag i nya ägaren (om det finns någon) fixa ägarbytet direkt med dem så slipper du den där människan.

Det är ingen äganderättsfråga. Men det är faktiskt inte frivilligt att göra ägarbytet. Självfallet ska registerförande förening ha korrekta uppgifter. Hur är det med passet? Där lär ju inte vara korrekta ägaruppgifter heller?

Köparen betalar för ägarbytet så jag föreslår att du kontaktar den som köpt hästen av dig och ser till att få ägarbytet gjort. Den personen får sedan ombesörja ägarbytet till den hon sålt hästen till.

Som du säkert förstår hade också du tjänat på att detta hade skötts från början, hade alla gjort det som krävs hade du inte haft några problem att spåra hästen.

Saxat från STC (fetmarkering gjord av mig)
---

Ägarskifte och leasing
När en häst byter ägare måste detta anmälas till Svensk Travsport, så att omregistrering i ägarregistret kan ske. Det görs med blanketten "Anmälan om ägarskifte", som du hittar om du klickar här eller som du kan hämta på alla travbanors sekretariat. Blanketten måste insändas med namnteckningar i original.

Svensk Travsport registrerar ägare på alla inregistrerade travhästar oavsett ålder och/eller användningsområde (tävling, avel, sällskap). Avgift för ägarregistrering debiteras köpare, kostnad 525 kr inkl moms.
...
---
www.travsport.se

Står också som ägare på en travare, får inte tag på nya ägaren (hon som köpte av mig lovar och lovar men inget händer) så jag kan inte göra nått enligt STC. Bara hoppas att inget händer helt enkelt. Så kan det bli när man låter nån annan posta ett brev :crazy:

Ja, och det är ju därför den som har störst intresse av ägarbytet (mest att förlora på att det inte blir gjort) ska ansvara för att det blir gjort (undertecknat och postat).

Detta är ju klara instruktioner vad gäller ägarbyte bilar, så jag förstår inte varför man inte med sunt förnuft kan applicera samma vad gäller ägarbyte hästar eller annan egendom.

Som många andra skrivit så står du som ägare hos STC så är det du som är ägaren. Spelar ingen roll om det finsn massor av köpekontrakt och kvitton osv. Ägarbytet måste in till STC och det kostar 500 kr och det är köparen som får räkning på den summan sedan.

Så skicka ett sms till henne och kräv uppgifter på nya köparna eftersom du fortfarande är registrerad ägare på hästen. Då kan du när du får tag i nya ägaren (om det finns någon) fixa ägarbytet direkt med dem så slipper du den där människan.

Ja jag har mailat henne idag, så får jag se om jag kan få de nya ägarnas namn och adress( som jag hoppas finns):confused:

Det är ingen äganderättsfråga. Men det är faktiskt inte frivilligt att göra ägarbytet. Självfallet ska registerförande förening ha korrekta uppgifter. Hur är det med passet? Där lär ju inte vara korrekta ägaruppgifter heller?

Köparen betalar för ägarbytet så jag föreslår att du kontaktar den som köpt hästen av dig och ser till att få ägarbytet gjort. Den personen får sedan ombesörja ägarbytet till den hon sålt hästen till.

Som du säkert förstår hade också du tjänat på att detta hade skötts från början, hade alla gjort det som krävs hade du inte haft några problem att spåra hästen.

Jo så här i efterhand skulle det ju varit klokt och gjort det!:crazy: Men när man inte vet så......

Står också som ägare på en travare, får inte tag på nya ägaren (hon som köpte av mig lovar och lovar men inget händer) så jag kan inte göra nått enligt STC. Bara hoppas att inget händer helt enkelt. Så kan det bli när man låter nån annan posta ett brev :crazy:

Hoppas det läser sig för dig också!:laugh:

Ja, och det är ju därför den som har störst intresse av ägarbytet (mest att förlora på att det inte blir gjort) ska ansvara för att det blir gjort (undertecknat och postat).

Detta är ju klara instruktioner vad gäller ägarbyte bilar, så jag förstår inte varför man inte med sunt förnuft kan applicera samma vad gäller ägarbyte hästar eller annan egendom.

Jo ,tyvärr hade jag ingen aning om detta, men man lärt sig nåt nytt varje dag!
Bara hoppas att läxan inte blir för dyrbar bara!:confused:

Saxat från STC (fetmarkering gjord av mig)
---

Ägarskifte och leasing
När en häst byter ägare måste detta anmälas till Svensk Travsport, så att omregistrering i ägarregistret kan ske. Det görs med blanketten "Anmälan om ägarskifte", som du hittar om du klickar här eller som du kan hämta på alla travbanors sekretariat. Blanketten måste insändas med namnteckningar i original.

Svensk Travsport registrerar ägare på alla inregistrerade travhästar oavsett ålder och/eller användningsområde (tävling, avel, sällskap). Avgift för ägarregistrering debiteras köpare, kostnad 525 kr inkl moms.
...
---
www.travsport.se

Har dragit ut blanketten idag och mailat henne som jag sålde honom till. Hoppas bara hon svarar,så vi kan lösa detta!

Tack föresten! Tur jag gjorde ett inlägg så jag fick reda på detta!

Vet inte om jag missuppfattat något tidigare inlägg, men bara för kännedom så är det inte bara skicka in ägarbytet, det måste självklart skrivas under av nya ägaren. Så utan kontakt med nya ägaren är det ''omöjligt'' att göra ägarbytet...Om det finns nåt kryphål hos STC vet jag ej, men det kan ju vara värt att kolla om du inte får tag i ägaren.

kl. sa en undran igen.
det basta vore om man nu har en hast som ar registrerad i STC att NAR hasten blir sald, har saljaren den blankett som behovs och nya agaren skriver pa denna och SALJAREN sander in? Och kanske lagger pa de 525 krona pa saljpriset?? Da ar ju saljaren skyddad for framtiden angaende ATG kliniken i alla fall. Och Koparen far papperen i ordning. Kanske ocksa med en copy av agarbytesformen for framtida bruk..

Det är ju så det SKA gå till!!! Precis som när man köper bil... Säljaren har ägarebytesblanketten i handen underskriven och köparen skriver under. Säljaren skickar in blanketten. Räkningen skickar STC per automatik till den nya ägaren! Så har alla mina köp och försäljningar av travhästar till. Ingen vill betala en ATG-räkning i onödan. För det är som de tidigare nämnts i tråden. Kliver du in på en ATG klinik skickas räkningen på registrerad hästägare... Ägaren få nya papper tillsammans med fakturan på att denne är registrerad ägare hos STC. Inga kopior behövs..

Senast ändrad:

Tänkte bara göra en liten uppdatering!
Står ej längre som ägare till "Bosse" hos stc.
Hon som jag sålde till svarade mig till slut och lovade att hon skulle skicka in pappren på ägarbyte om jag skickade dom till henne.
Jag gjorde detta för ett bra tag sen, hände ju naturligtvis ingenting!! :(
Tog kontakt med stc och fick till svar av dom, att jag skulle skicka in ägarbytepappren till dom med min underskrift på och hennes namn och adress så skulle dom ta kontakt med henne. Fick för ca 2 veckor sen ett brev av dom att hon hade tills idag på sig att skicka in pappren till dom och hade hon inte gjort det så blir hästen registrerad med "ägare okänd"
Vilket det idag står på honom på stc!
Tyvärr lär jag väl aldrig få veta vart han hamnade, men i vilket fall som helst så känns det bättre att veta vare sig han lever eller ej, att han inte är kvar hos denna underliga människa! Finns sååååå mycket konstiga människor i denna världen!

så tråkigt för dig.. =(
Hoppas han har det bra..

Du kan inte sätta ut nån efterlysning?
Kanske svårt att få napp men pröva kan man juh alltid

så tråkigt för dig.. =(
Hoppas han har det bra..

Du kan inte sätta ut nån efterlysning?
Kanske svårt att få napp men pröva kan man juh alltid

Ja, det hoppas jag med!:laugh:
Vet bara inte riktigt vart jag ska sätta ut den?:confused:
Enl henne jag sålde honom till så sålde hon honom vidare till malmö!:crazy:

//Elsa :)

ja malmö är rätt stort ju..

vet inte hur många (dags)tidningar de ger ut men de e nog
en hel del..

Du har säkert gjort det, men min första tanke är ju att googla hästens namn, många har ju hemsidor och bloggar med hästen..

Annas kanske du kan ringa runt till ridskolor i Malmö och be dem sätta upp en efterlysnings lapp på anslagstavlan?
Hästfolk känner ju ofta en bunt hästfolk.:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka