Letar Häst!

Elsa2000

Trådstartare
Om tråden ligger fel ber jag om ursäkt och hoppas nån flyttar den rätt!

Det är så här, Jag sålde en häst i slutet av augusti ner till Halland. Min första egna häst! Nu har hon som köpte honom sålt honom vidare ner till skåne. Jag vet att man har avsagt sig alla rättigheter när man sålt,men det jag undrar över är om det på nåt vis går att hitta de nya ägarna!
Hon som köpte honom av mig vägrar ge mig de nya ägarnas uppgifter. Och i travsport står ff jag kvar som ägare.
Jag vill bara veta att han har det bra!:crazy:

Hoppas nån vet nåt!

//Elsa:)

Sv: Letar Häst!

konstigt att den du salde hasten till inte vill ge ut uppgifter om var hasten ar. ngt som skulle fa mig att dra oronen till mig..
annars har jag inget rad da nya agaren tydligen inte har fort over papper i sitt namn. allt du kan gora ar fortsatta kolla om det sker ngn forandring.
vad du kanske kunde gora ar att be den du salde hasten till ge ditt email till nya agarna och kanske de kan sanda dig mail om hasten.. en email address sager ju inte mkt om var de bor.. OM det ar sa, min tanke nar jag laste ditt inlagg var "hasten ar slaktad"... varfor vet jag inte men sa kande jag.. Det ar ju inte sa att du skall aka dit och krava pallen tillbaka (formodar jag).
Hoppas du far ngn losning till detta.

Usch vad tråkigt...:crazy: Klart man vill veta vart ens fd älskling hamnar, att han/hon har det bra och så...

Angav hon någon anledning till varför hon inte ville lämna ut adressen till nya ägarna. Frågade du varför?

Vad heter hästen förresten?

Mvh Domino_s

Står du fortfarande som ägare på hästen (varför?) så kan hon inte sälja den. Då har hon gjort sig skyldig till ett lagbrott.

Om du upplyser henne om det kanske hon ändrar sig?

Ursäkta, men jag tycker också det låter skummt att du fortfarande står som hästens ägare och ingen har gjort anspråk på att få det ändrat. Varför i hela friden skulle man inte vilja stå som ägare till den häst man köpt? Kan inte komma på en ända vettig förklaring till det så därför får jag ledsamt nog lite samma magkänsla som Moholmarabs-att hästen kan vara slaktad.

Med tanke på vilket län du sålde hästen till och vad som finns där så hoppas jag att köparen inte var den ökända V....... L....... alias Pia Snällman mm :(

Hoppas du finner din fd häst och att den mår toppen!

Mvh Voff

konstigt att den du salde hasten till inte vill ge ut uppgifter om var hasten ar. ngt som skulle fa mig att dra oronen till mig..
annars har jag inget rad da nya agaren tydligen inte har fort over papper i sitt namn. allt du kan gora ar fortsatta kolla om det sker ngn forandring.
vad du kanske kunde gora ar att be den du salde hasten till ge ditt email till nya agarna och kanske de kan sanda dig mail om hasten.. en email address sager ju inte mkt om var de bor.. OM det ar sa, min tanke nar jag laste ditt inlagg var "hasten ar slaktad"... varfor vet jag inte men sa kande jag.. Det ar ju inte sa att du skall aka dit och krava pallen tillbaka (formodar jag).
Hoppas du far ngn losning till detta.

Jo det har jag att gjort:confused: flera ggr om! Hade jag vetat detta så skulle jag aldrig sålt honom! Jag har bett henne att hon skulle lämna mitt nummere och mail,men vet ej om hon gjort detta då hon ej svarar på mina sms och mail! Jo tanken om slakt har att slagit mig,hoppas verkligen att så inte är fallet! Nä jag vill bara veta att han har hamnat på ett bra ställe med goa människor som älskar honom! Tack!:bow:

Anledningen är ägarbytet kostar pengar. Svindlande summor, har för mig att det är 400 kr (om det inte är borttaget sedan jag var ägare till häst i STC-registret).

Det som är lite tråkigt för ts är att om nuvarande ägare åker in till en ATG-klinik med hästen, är det hon som registrerad ägare som åker på fakturan. Väldigt kul.

Står du fortfarande som ägare på hästen (varför?) så kan hon inte sälja den. Då har hon gjort sig skyldig till ett lagbrott.

Om du upplyser henne om det kanske hon ändrar sig?

Nja, ägarbytet är helt i sin ordning! Kontrakt är skrivna och hon har fått passet! Det är bara i travsport(stc) som jag ff står som ägare. Det kostar ju den nya ägaren ca 500 kr att byta ägare där så det blev väl aldrig gjort!:crazy:

Ursäkta, men jag tycker också det låter skummt att du fortfarande står som hästens ägare och ingen har gjort anspråk på att få det ändrat. Varför i hela friden skulle man inte vilja stå som ägare till den häst man köpt? Kan inte komma på en ända vettig förklaring till det så därför får jag ledsamt nog lite samma magkänsla som Moholmarabs-att hästen kan vara slaktad.

Med tanke på vilket län du sålde hästen till och vad som finns där så hoppas jag att köparen inte var den ökända V....... L....... alias Pia Snällman mm :(

Hoppas du finner din fd häst och att den mår toppen!

Mvh Voff

Som jag svarade ovan så är det bara i stc som ägarbytet inte är registrerat och det är väl frivilligt eftersom han inte går på travet längra!:crazy:
Om V och L är initialer så är det nog inte det tack och lov!
Tack så mycket, det gör jag också!:bow:

Ja, det är ju just det som är ägarbyte. Se blankett för just ägarbyte.

Står du kvar som ägare hos STC/ATG kommer du att få fakturorna på ev. besök på ATG-kliniker runt om i landet. Som säljare ska man alltid ta ansvar för att ägarbytet blir inskickat (jmf ägarbyte på bilar, alltid säljaren som ansvarar för detta)

Nej, det ägarbytet är INTE FRIVILLIGT. Det ska alltid göras, eftersom det är föreningsregistret hos den förening hästen tillhör.

Anledningen är ägarbytet kostar pengar. Svindlande summor, har för mig att det är 400 kr (om det inte är borttaget sedan jag var ägare till häst i STC-registret).

Det som är lite tråkigt för ts är att om nuvarande ägare åker in till en ATG-klinik med hästen, är det hon som registrerad ägare som åker på fakturan. Väldigt kul.

Skojar du!!!!!:mad:Men det kan väl ändå inte vara möjligt! Jag har ju papper på att jag har sålt honom!:confused:

Som sagt, det ägarbytet är INTE FRIVILLIGT. Och det är säljaren som ansvarar för att blanketten blir inskickad i ordning.

Ja, det är ju just det som är ägarbyte. Se blankett för just ägarbyte.

Står du kvar som ägare hos STC/ATG kommer du att få fakturorna på ev. besök på ATG-kliniker runt om i landet. Som säljare ska man alltid ta ansvar för att ägarbytet blir inskickat (jmf ägarbyte på bilar, alltid säljaren som ansvarar för detta)

Nej, det ägarbytet är INTE FRIVILLIGT. Det ska alltid göras, eftersom det är föreningsregistret hos den förening hästen tillhör.

Shit också!

Men hur går man tillväga då? :eek:

ot och till lovisa leonora.. jag vet NOLL om hur det ar i travregistraturen, men inte aktuellt for mig personligen da jag inte sysslar med travare, fd travare eller varmblodstravare over huvud taget..MEN galler detta ocksa andra raser. Om man har passet, och en "bill of sale" (vet inte vad det heter pa svenska) i passet dar det star att man ar den som har kopt hasten fran person som star som agare, da ar man ju agare av hasten...??
Anledning till detta ar privat och pm garna..
TS, formodar du har en "bill of sale" med personen som kopte hasten av dig. Ring till avelsforeningen och fraga vad du skall gora.. sent men da maste val den i Halland (?) sanda in papper ocksa, annars far DEN personen sta for rakningar.. och tror inte att den vill det.. Prova..

KL igen..

TS du har val uppgifterna om vem som kopte hasten fran dig. Aven om det kostar dig 500 kronor, ar det inte vart det da? Ring till STC och fraga dem hur du gor i detta fallet.. Ar nog inte forsta gangen de har fatt fragan.. Jag trodde ocksa att det skulle vara koparen som gjorde agarbytet,de fick agarbyteslappen paskriven av saljare och sandes det in till registret for den sortens hast (tex fjordis). Men som jag skrev ovan, allt du kan gora ar att ringa STC och finna ut.. lycka till

Som jag svarade ovan så är det bara i stc som ägarbytet inte är registrerat och det är väl frivilligt eftersom han inte går på travet längra!
Om V och L är initialer så är det nog inte det tack och lov!
Tack så mycket, det gör jag också!

Ja det är initsialerna i hennes riktiga namn, men så finns många alias också. Men som sagt så behöver det ju inte vara alls. Pålle kan ju må utmärk.

Men jag kan inte skaka av mig kännslan att om man inte ids/har råd med ett ägarbyte på 400:- så säger det lite om resten av synsättet/ ekonomin att ha häst :crazy:

ot och till lovisa leonora.. jag vet NOLL om hur det ar i travregistraturen, men inte aktuellt for mig personligen da jag inte sysslar med travare, fd travare eller varmblodstravare over huvud taget..MEN galler detta ocksa andra raser. Om man har passet, och en "bill of sale" (vet inte vad det heter pa svenska) i passet dar det star att man ar den som har kopt hasten fran person som star som agare, da ar man ju agare av hasten...??
Anledning till detta ar privat och pm garna..
TS, formodar du har en "bill of sale" med personen som kopte hasten av dig. Ring till avelsforeningen och fraga vad du skall gora.. sent men da maste val den i Halland (?) sanda in papper ocksa, annars far DEN personen sta for rakningar.. och tror inte att den vill det.. Prova..

Jo jag har ett påskrivet kontrakt + kvitto. Ja jag får nog göra det så det blir rätt!:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 246
Senast: Bison
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 411
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 878
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka