Leta efter stallplats eller häst först?

J

Jojjo_93

Hej, nu ska jag kanske köpa en egen häst! :love: Jag har ingen stallplats och jag har inte börjat provrida hästar
men det viktigaste är ändå att mina föräldrar är positiva till att jag kan få en egen häst!

Hittade ni stallplats eller häst först?

Började ni provrida hästar innan ni hade fått stallplats?

// Jojjo_93 som är tacksam för alla svar. :)

Sv: Leta efter stallplats eller häst först?

Jag behövde aldrig söka stallplats då vi har stall på gården! :D
Svårt att säga om du ska söka häst eller stallplats först, för mig tog det drygt 1 år innan jag hittat en häst som passade mig och man kan kanske inte ha en bokad stallplats i ett år.:p:crazy: Men du kan ju kolla upp om det finns lediga stallplatser innan du söker häst, bara för att vara säker! Men om den du köper häst av inte behöver bli av med den på studs, kanske den kan stå kvar där nån vecka medan du söker stallplats? Fast det ska man inte ta för givet, de jag köpte min pålle av ville skicka honom direkt! Men kolla utbudet av stallplats (finns det lite/många lediga platser så att du snabbt kan boka en) innan du söker häst, det kan vara säkrast!

Jag hittade min pärla i ett stall där jag jobbade extra, så jag fixade stallplats och tog hem henne sen.

Jag provred inga andra, red in min på travstallet och sen köpte jag henne.

jag hittade hästen först och stallplatsen sen..men de är inget att rekomendera för vi hade lite lite panik där ett tag.

provred hästar ganska långt tag innan stallplatsen med, dels för de är svårt att hålla stallplatsen när man inte har nån häst och sen så hade vi inte råd med de..de kan ju dröja innan man hittar den rätta hästen.

Jag behövde aldrig söka stallplats då vi har stall på gården! :D
Svårt att säga om du ska söka häst eller stallplats först, för mig tog det drygt 1 år innan jag hittat en häst som passade mig och man kan kanske inte ha en bokad stallplats i ett år.:p:crazy: Men du kan ju kolla upp om det finns lediga stallplatser innan du söker häst, bara för att vara säker! Men om den du köper häst av inte behöver bli av med den på studs, kanske den kan stå kvar där nån vecka medan du söker stallplats? Fast det ska man inte ta för givet, de jag köpte min pålle av ville skicka honom direkt! Men kolla utbudet av stallplats (finns det lite/många lediga platser så att du snabbt kan boka en) innan du söker häst, det kan vara säkrast!

Jag står på kö till stallplats i ett stall men står på plats 16... Jag ska kolla på vilka stall jag kan välja mellan..

Hmm... Jag hade provridit två hästar. Den ena var jag inte så intresserad av och den andra funderade jag på men skulle ändå inte kunna hämta den förrän ett par månader senare om det blev köp. Då var jag alltså och kollade på stallplatser.
Men det slutade med att jag bestämde mig för hästen innan jag faktiskt hittat någon stallplats (bara på prov till att börja med, men ändå) och hittade i sista minuten tillfällig inackordering där jag kunde ha kvar hästen under prövotiden åtminstone.

Om du har bråttom att få hem hästen så snart som möjligt när du väl bestämt dig för en häst så skulle jag börja kika runt på stallplatser innan/under tiden du letar annonser och provrider. Ibland så blir ju inte stallplatserna lediga direkt, att de redan står tomma, utan att någons uppsägningstid går ut om en månad/vid månadsskiftet och stallägaren börjar leta ny inackordering, att ett stall håller på att byggas/byggas om och beräknas bli klart om någon månad eller två.

Att spana runt hur det ser ut med tillgång på stallplatser runtomkring skulle jag rekommendera. Om det är rätt ont om stall öht, om det är överbefolkat och folk som står på kölista till alla "bra" stall, om det bara är dyra stallplatser som går hyfsat lätt att få tag på osv.
Har man lite pejl på utbudet så kanske man inser att det skulle löna sig att stå på kölista ett tag till ett bra stall innan man köper en häst, eller att det kanske faktiskt lönar sig att betala ett par månader extra innan ni ens köpt hästen för att kunna skaffa en BRA stallplats redan innan du hittat häst.
Kanske finns det massor med lediga stallplatser där man kan tänka sig ha hästen, och då kan man förmodligen vänta tills man har hittat någon häst av intresse innan man bokar stallplatsen.

Fundera på;
Bör du själv kunna ta dig ut till stallet? Med buss/cykel/till fots, annat? Eller kan föräldrarna tänka sig att skjutsa dag ut och dag in?
Är du skogsmulleryttare som klarar dug utan ridhus och ridbana, eller vill du kunna träna ordentligt hela året = tillgång till ridhus i närheten, alt. åtminstone större delen av tiden kunna träna seriöst = ridbana?

Tack för alla bra svar!

Innan stallet var klart så stod jag inhyrd med min första häst - kollade först att jag fick ha min häst där innan jag skaffade hästen. Blir lite tråkigt om man skulle ha betalat för hästen, fixat transport och allt och så står man utan stallplats:crazy:

Jag letade häst i över ett halvår, men nappade inte riktigt på någon så provridningar blev aldrig av. Var nära med några stycken att jag åkte iväg för en provtur, men sen så blev det "njaa, inte rätt häst". Sen hittade jag damen och köpte henne i sekunden av ett hjärtslag, provred inte ens:o
Men ja, jag kollade runt på hästar utan att ha hittat stallplats, men sen när jag hittade hästen jag ville ha så fixade jag plats innan jag köpte henne (=innan betalning, vet.besiktning osv).

När andra hästen tillkom så fanns stallet på gården:)

Tillägg:
Kolla även om du måste köpa foder själv, och i sådanna fall vilket (hö, kraftfoder, tillskott osv).
Att fråga hovslagare i närheten av dig om dom är villiga att ta emot en till häst är också en god ide, fast det beror på hur många hovisar ni har där. Här är det inprincip ett måste att först kolla upp att man får en hovslagare, annars kan det blir både dyrt och jobbigt...

tack & lov kan jag släpa hem hur mkt hästar jag vill då jag har eget stall.
Men innan jag hade det hittade jag hästarna först, jobbigt att "paxa" en stallplats då det kostar i kallhyra att hålla den fast ingen häst står där.
När jag skaffade häst var det nästintill omöjligt att hitta stallplatser i stan jag bodde i, fast jag lyckades alltid få tag i såna ändå..vet några som vart tvungna att sälja sina hästar pga platsbrist.

Jag står på kö till stallplats i ett stall men står på plats 16... Jag ska kolla på vilka stall jag kan välja mellan..
Absolut stallplats först. Även om du inte tänkt att stanna i det stallet så länge så slipper du panik om du har en stallplats. Du kan ju stå kvar i kö på ditt favoritstall men ändå hyra in dig någon annan stans så länge. Det måste ju finnas stall i krokarna som inte har så lång kö?!;)

Det är ju smart att börja leta stallplats samtidigt som du söker häst.
Om du inte hittat nån plats när du hittat "rätt" häst går det ju alltid att fråga om den kan stå kvar där tills vidare (om den nu inte ska säljas på grund av platsbrist :p) tills du kan hämta den. Vet dock inte hur många som skulle gå med på det, men det går alltid att fråga.
Men att ha stallplats klar är alltid en stor fördel

(Glad att jag aldrig har haft det där bekymret :D)

Leta stallplats samtidigt och innan!
Det är viktigt att du har lite koll på hur det ligger till i stallen i området när du provrider en häst så att du vet att det finns möjlighet för dig att köpa den.

Själv hittade jag hästen jag skulle ha ganska oväntat och trots många kontakter fanns ingen ledig plats. Jag fick 7 dgr på mig av säljaren och dagen innan jag skulle ringa och ge besked gav mina föräldrar mig tillåtelse att ställa honom i ett stall dit jag inte kunde ta mig själv - tills vidare. Så jag hade tur.

Det är inte schysst mot säljaren att rida hästen och sen tacka nej för att man inte haft framförhållning och fått tag på en stallplats.

Först fick vi stallplats i ett stall nära oss. Utan den stallplatsen hade vi inte kunnat köpa häst eftersom alla andra stall låg så långt bort att bilskjuts hade krävts, och det hade vi inte klarat av då. Så rådfråga dina föräldrar hur det ställer sig till det hela, är de beredda att skjutsa dig till stallet varje dag? Är du själv beredd att cykla långt varje dag? (om du nu inte har körkort). Om stallet inte fungerar så är det svårt att få resten av hästlivet att fungera också.
När vi hade stallplats så började vi leta häst och hittade också en häst ganska så snabbt. Bara man betalar hyran så är det väl OK att ha boxen tom.

Först fick vi stallplats i ett stall nära oss. Utan den stallplatsen hade vi inte kunnat köpa häst eftersom alla andra stall låg så långt bort att bilskjuts hade krävts, och det hade vi inte klarat av då. Så rådfråga dina föräldrar hur det ställer sig till det hela, är de beredda att skjutsa dig till stallet varje dag? Är du själv beredd att cykla långt varje dag? (om du nu inte har körkort). Om stallet inte fungerar så är det svårt att få resten av hästlivet att fungera också.
När vi hade stallplats så började vi leta häst och hittade också en häst ganska så snabbt. Bara man betalar hyran så är det väl OK att ha boxen tom.

Förut fick jag skjuts till stallet 5 dagar i veckan och det gick inte:(
Jag måste åka buss eller cykla till stallet för jag är snart 15 år och har inget körkort :smirk:
Nu ska jag ställa upp mig på kö till ett stall som jag kan cykla till men det finns inget ridhus. Det stallet har ingen kölista så man ska bra skriva en berättelse om sig själv och sitt hästliv. Så de väljer antagligen bara ut det som de tycker passar för att stå i stallet. Man får ha tur...

Förut fick jag skjuts till stallet 5 dagar i veckan och det gick inte:(
Jag måste åka buss eller cykla till stallet för jag är snart 15 år och har inget körkort :smirk:
Nu ska jag ställa upp mig på kö till ett stall som jag kan cykla till men det finns inget ridhus. Det stallet har ingen kölista så man ska bra skriva en berättelse om sig själv och sitt hästliv. Så de väljer antagligen bara ut det som de tycker passar för att stå i stallet. Man får ha tur...

Där jag bor så finns det ingen stallplats tillräckligt nära för att ta sig till själv året om. Räknar med att det måste vara inom max 3km om man ska kunna gå dit och hem på vintern (räknar INTE med att kunna cykla i vinterväglag och i snöstorm! fast så bor jag iofs i norrland). Så nära har jag inget stall.
Från sommaren förra året fram tills i November? så cyklade jag dag ut och dag in, ibland ett par gånger per dag (tog alla jourer själv ett tag när de andra var på bete). När vi bytte stallplats - kunde inte stå kvar där över vintern - så cyklade jag ca 2 timmar tur och retur :angel: var ingen höjdare även om det funkade tills det kom snö eller man fick punktering.

Har man ett stall så nära att man kan gå, då är det guld!
Hade det när jag fortfarande bodde hemma hos föräldrarna och annars hade det inte fungerat. De ville inte ens skjutsa till ridlektionen en gång i veckan ca en mil bort.

Drömstallet ligger ca 1,5 km bort :D De är min stora dröm att ha hästen där. :p
Det andra stallet är ca 2,5 km bort så det är lite längre och det ingår inte så mycket service.

Sen har jag alternativ tre, ett stall som det tar ca 1 timme med buss att åka till. :(
Men det stallet kanske har en ledig boxplats och det kostar nästan lika mycket som "drömstallet"

Drömstallet ligger ca 1,5 km bort :D De är min stora dröm att ha hästen där. :p
Det andra stallet är ca 2,5 km bort så det är lite längre och det ingår inte så mycket service.

Sen har jag alternativ tre, ett stall som det tar ca 1 timme med buss att åka till. :(
Men det stallet kanske har en ledig boxplats och det kostar nästan lika mycket som "drömstallet"

Som sagt, funkar det inte med stallplatsen (och att ta sig dit!) så känns hästlivet ofta mycket jobbigare.
Om vi säger att det tar 2 timmar per dag att pyssla med hästen, mocka och dylikt, rida, och så 2 timmar totalt i restid, då är det 4 timmar per dag.
För mig blev det snarare 5-6 timmar per dag om man tog kvällsjour och/eller motionerade ytterligare en häst (har 2). Det funkade inte riktigt att komma hem 11-12 på natten i princip varje dag och knappt hunnit hem och äta efter jobbet innan man var tvungen att cykla iväg. Går man i skola kanske det inte tar riktigt lika lång tid per dag, men det blir ändå mycket tid med 2 timmars restid per dag! :p

Tänk också på att det inte är riktigt juste mot en häst att flytta hit och dit. Bäst mår de av att få stå på ett och samma BRA och trivsamma ställe läänge. De blir stressade av att flytta, och det gör dom ju EN gång bara genom att du köper hästen! :p
Så som sagt, det optimala är att först hitta en bra stallplats, det kan det vara väl värt i längden.

Som sagt, funkar det inte med stallplatsen (och att ta sig dit!) så känns hästlivet ofta mycket jobbigare.
Om vi säger att det tar 2 timmar per dag att pyssla med hästen, mocka och dylikt, rida, och så 2 timmar totalt i restid, då är det 4 timmar per dag.
För mig blev det snarare 5-6 timmar per dag om man tog kvällsjour och/eller motionerade ytterligare en häst (har 2). Det funkade inte riktigt att komma hem 11-12 på natten i princip varje dag och knappt hunnit hem och äta efter jobbet innan man var tvungen att cykla iväg. Går man i skola kanske det inte tar riktigt lika lång tid per dag, men det blir ändå mycket tid med 2 timmars restid per dag! :p

Tänk också på att det inte är riktigt juste mot en häst att flytta hit och dit. Bäst mår de av att få stå på ett och samma BRA och trivsamma ställe läänge. De blir stressade av att flytta, och det gör dom ju EN gång bara genom att du köper hästen! :p
Så som sagt, det optimala är att först hitta en bra stallplats, det kan det vara väl värt i längden.

Om jag inte hittar en bra boxplats som ligger ganska nära blir det ingen häst :( Jag har inte tid att lägga ner 2 timmar på bara resan till stallet. Fast jag letar fortfarande efter ett bra stall, jag ger inte upp. Men jag tycker det är okej att ha hästen i ett stall som ligger långt bort i ca 1-2 månader innan jag byter till det stallet som det är cykelavstånd till. Men det beror ju på när jag hittar min drömhäst...:d

Om jag inte hittar en bra boxplats som ligger ganska nära blir det ingen häst :( Jag har inte tid att lägga ner 2 timmar på bara resan till stallet. Fast jag letar fortfarande efter ett bra stall, jag ger inte upp. Men jag tycker det är okej att ha hästen i ett stall som ligger långt bort i ca 1-2 månader innan jag byter till det stallet som det är cykelavstånd till. Men det beror ju på när jag hittar min drömhäst...:d

Fast är det ok för hästen..?
Visst, den lär inte dö av att behöva flytta igen, men det är inte BRA för en häst att flytta två gånger inom ett par månader.
Tyckte själv jag gjorde ett dåligt val som flyttade min efter ca 4 månader och den blev väldigt stressad av det.
Hästar mår bra av trygghet, och för ens egen skull är det ju trevligt med trygghet ifråga om stallplatsen :p

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar