Leta efter stallplats eller häst först?

Sv: Leta efter stallplats eller häst först?

de är väl väldigt olika hur hästar reagerar på de, är hästen stabil och lugn så tror jag inte de spelar någon roll, klart de bästa hade varit att ha hästen i samma stall hela tiden men ibland går inte de.

vissa hästar är väl känsliga för miljöombyte och klarar kanske inte av de men tror endå dom flesta hästar med en trygg ägare klarar av att flytta.

de är väl när dom byter ägare och flyttar runt som de kan bli mer problem och de är inte direkt snällt mot hästen men dom flesta hästar jag vet har tagit flyttar väldigt bra, inte brytt sej direkt överhuvetaget och så länge de finns mat och andra hästar där så har dom vart nöjda.

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden är väl att när man ska köpa en häst = inte har häst ännu så kan man påverka det. Inte alltid man kan det som befintlig hästägare, om man blir "vräkt" från stallplatsen, måste flytta för att få jobb osv.

Dock ställer jag mig frågande till hur pass hästen hunnit ty sig till en "trygg ägare" på 1-2 månad. Möjligt men inte jättevanligt skulle jag tro.

Jag ska ju sälja den ena hästen (har varit på g ända sen i höstas) men när jag var tvungen att flytta hästen ÄNNU en gång efter att den redan hattat fram och tillbaka hos fodervärd, köpare som fick privata problem och var tvungen att lämna tillbaka den osv, så hade jag inte hjärta att fortsätta annonsera precis efter flytten. Tog ca 3 månader innan den kändes hyfsat hemmastadd på nya stället (och trygg med mig igen!) innan jag precis nyligen börjat annonsera igen.

Visst är det olika men stress är ändå negativt. Kan man undvika det ska man göra det enligt mig.

Fast är det ok för hästen..?
Visst, den lär inte dö av att behöva flytta igen, men det är inte BRA för en häst att flytta två gånger inom ett par månader.
Tyckte själv jag gjorde ett dåligt val som flyttade min efter ca 4 månader och den blev väldigt stressad av det.
Hästar mår bra av trygghet, och för ens egen skull är det ju trevligt med trygghet ifråga om stallplatsen :p

Okej, det måste jag tänka på.

Senast ändrad av en moderator:

Skillnaden är väl att när man ska köpa en häst = inte har häst ännu så kan man påverka det. Inte alltid man kan det som befintlig hästägare, om man blir "vräkt" från stallplatsen, måste flytta för att få jobb osv.

Dock ställer jag mig frågande till hur pass hästen hunnit ty sig till en "trygg ägare" på 1-2 månad. Möjligt men inte jättevanligt skulle jag tro.

Jag ska ju sälja den ena hästen (har varit på g ända sen i höstas) men när jag var tvungen att flytta hästen ÄNNU en gång efter att den redan hattat fram och tillbaka hos fodervärd, köpare som fick privata problem och var tvungen att lämna tillbaka den osv, så hade jag inte hjärta att fortsätta annonsera precis efter flytten. Tog ca 3 månader innan den kändes hyfsat hemmastadd på nya stället (och trygg med mig igen!) innan jag precis nyligen börjat annonsera igen.

Visst är det olika men stress är ändå negativt. Kan man undvika det ska man göra det enligt mig.

Nej jag tror inte att jag kommer ha hästen på ett ställe och sedan byta efter 1-2 månader. Om jag hittar en bra boxplats från början så behöver jag inte flytta någon extra gång. Men i nödfall om jag hittar min drömhäst och inte har en bra boxplats kommer jag nog att köpa den och sedan flytta den till en bättre boxplats. Men det är bara nödfall, jag vill inte att det ska bli så.

JAg skulle börja höra mej för i omgivningen om det kommer finnas boxar lediga framöver.
Sedan när jag betämt mej så skulle jag leta stallplatts. KAnske kan säljaren vänta någon vecka eller två innan jag hittat något bra. Annars så skulle jag ta det som fanns och ställa mej i kö på något bättre ställe om jag inte redan gort detta.
MA kan ju börja betala kallhyra redan nu men det kan ju bi dyrt om du inte hittar häst på 1 år.

man kan om de är en relativt lugn och trygg häst så tror jag att man kan uppfattas av hästen som en trygg människa i dens liv även ifall man bara umgåtts 1-2 månader..beror ju som sagt på hästen och vad man gör med hästen under den tiden man har haft den.

de är inte lätt att hitta en stallplats man trivs på, som passar både hästen och än själv och hittar man en bra häst som man vill ha så tycker jag de är okej att ta tillfälliga stallplatser sålänge hästen har bra pyske nog att klara de.
rädda nervösa och ängsliga hästar kanske som sagt inte klarar de men "normala" hästar tror ja klarar de utan större problem.

Jag kolla efter stall plats först, eller min faster visste en plats:)
Sen letade jag häst.
Provred aldrig. Har en väldigt liten ponny:smirk:

man kan om de är en relativt lugn och trygg häst så tror jag att man kan uppfattas av hästen som en trygg människa i dens liv även ifall man bara umgåtts 1-2 månader..beror ju som sagt på hästen och vad man gör med hästen under den tiden man har haft den.

de är inte lätt att hitta en stallplats man trivs på, som passar både hästen och än själv och hittar man en bra häst som man vill ha så tycker jag de är okej att ta tillfälliga stallplatser sålänge hästen har bra pyske nog att klara de.
rädda nervösa och ängsliga hästar kanske som sagt inte klarar de men "normala" hästar tror ja klarar de utan större problem.

Jag tänker köpa en trygg läromästare. Fast jag tror att jag hittar en bra boxplats så jag inte behöver byta stall.

Men jag har inte börjat provridahästar än så det är ingen risk att jag hittar min drömhäst nu och måsta hyra en dålig boxplats. Men jag letar vidare efter ett bra stall så att jag slipper att flytta hästen i onödan.

Är det någon mer som har någon tanke om man ska leta efter häst eller boxplats först? :)

Hittade ni stallplats eller häst först?
Vi hittade hästen först

Började ni provrida hästar innan ni hade fått stallplats?
Ja o ja! Dottern var ute och provade ett antal hästar

Men jag måste förstås säga att vi under hela "letande-perioden" kollade runt i grannskapet vilka stall det fanns. Vi pratade med olika stallägare för att ta reda på vad som gällde i just deras stall med fodringar, hagar, utevistelse, in/utsläpp etc, etc..... Detta gjorde vi trots att de inte hade någon plats för tillfället.

När vi väl hittade vår häst så var det lite nervöst att inte ha boxplatsen klar men i vårt fall var säljarna beredda att ha kvar hästen tills vi hittade något. :)

I och med att vi pratat runt lite med stallägarna innan vi hittat hästen så visste vi ju på ett ungefär vilka stall vi ville undvika och vilka som verkade bra.

Vi ordnade med stallplats innan vi köpte hästen.

Håller på att sälja en av våra 2 hästar och det känns mindre seriöst när någon letar häst och provrider men inte har kollat upp var hästen kan stå (tycker sånt ska vara klart i tid)

Men det är bara min åsikt....

Håller på att sälja en av våra 2 hästar och det känns mindre seriöst när någon letar häst och provrider men inte har kollat upp var hästen kan stå (tycker sånt ska vara klart i tid)

de är väl inte oseriöst att inte ha hittat en bra stallplats innan hästen..och alla har inte råd att betala flera månaders kallhyra utan häst.
jag hittade min stallplats efter jag hittade hästen men jag är inte mindre seriös för de..är fruktansvärt seriös faktiskt.

sen beror de såklart på hur lång tid de tar innan man får hem hästen, jag hade ju endå sommaren på mej att hitta stallplats eftersom han gick på bete då.

jo det har du rätt i....
Tänkte mer på de som pratar om att köpa hästen ganska snart men inte ens kollat utbudet och hört sig för. Det behöver ju inte vara betalat och klart. Kanske uttryckte mig lite dumt :o:)

Vi hittade hästen först

Ja o ja! Dottern var ute och provade ett antal hästar

Men jag måste förstås säga att vi under hela "letande-perioden" kollade runt i grannskapet vilka stall det fanns. Vi pratade med olika stallägare för att ta reda på vad som gällde i just deras stall med fodringar, hagar, utevistelse, in/utsläpp etc, etc..... Detta gjorde vi trots att de inte hade någon plats för tillfället.

När vi väl hittade vår häst så var det lite nervöst att inte ha boxplatsen klar men i vårt fall var säljarna beredda att ha kvar hästen tills vi hittade något. :)

I och med att vi pratat runt lite med stallägarna innan vi hittat hästen så visste vi ju på ett ungefär vilka stall vi ville undvika och vilka som verkade bra.

Jag har kollat runt och vet vilka stall som jag kan välja mellan men alla boxar är uthyrda nu.

Så det blir nog att jag börjar provrida hästar innan jag har en boxplats. Men det kanske inte blir någon egen häst, allt beror på vart jag hittar en boxplats.:crazy:

Hej,
jag finns också i göteborg och jag kan bara rekommendera dig att skaffa boxplats först. Det är inte så lätt att få plats i de bra stallen som finns runtom stan.
På de bästa ställena är det ju kö så då är det lika bra att du sätter upp dig direkt, du behöver väl i stort sett bara tala om ungefär vilken storlek du har tänkt köpa så stallägaren kan planera boxstorlek. Sen är det viktigt att dina föräldrar är med på det hela:angel:;)
I vilken del av stan söker du?
Lycka till!/Malin

Hej,
jag finns också i göteborg och jag kan bara rekommendera dig att skaffa boxplats först. Det är inte så lätt att få plats i de bra stallen som finns runtom stan.
På de bästa ställena är det ju kö så då är det lika bra att du sätter upp dig direkt, du behöver väl i stort sett bara tala om ungefär vilken storlek du har tänkt köpa så stallägaren kan planera boxstorlek. Sen är det viktigt att dina föräldrar är med på det hela:angel:;)
I vilken del av stan söker du?
Lycka till!/Malin

Jag bor i Kålltorp (Vet du vad det ligger?) så jag vill helst ha hästen på GFRK eller Stora Torp men sen vet jag inga mer stall som ligger nära. Vet du något bra stall i Göteborg? (PMa mig görna om du vet)

Stallplats. Men jag har alltid hållt till i det stallet, hjälp till med unghästar och sådär. Så det var liksom självklart att min häst skulle stå där.

Jag bokade inte stallplatsen definitivt förrän hästen gått igenom besiktningen och allt var klart. Men det var ju för att jag visste att de hade stallplatser lediga.

Jag hade stallplats innan jag köpte min häst men jag såg aldrig stallplats som ett problem då det finns mycket stall här runtomkring. Jag tycker att ditt alternativ 2 låter som ditt enda alternativ för tillfället. Att stå på 16:e plats låter inte aktuellt i dagsläget. ha kvar den köplatsen och flytta hästen dit sedan. Att spendera 2 h på buss/dag blir ohållbart!
Jag har flyttat min häst 1 gång under ett år och jag anser att han är trygg om han har mig med sig. En normaltrygg häst klarar det, även om det inte är optimlat. Och jag tror inte att du får ngn stallplats i ditt drömstall än på något år om det var så många före dig.

Stallplats. Men jag har alltid hållt till i det stallet, hjälp till med unghästar och sådär. Så det var liksom självklart att min häst skulle stå där.

Jag bokade inte stallplatsen definitivt förrän hästen gått igenom besiktningen och allt var klart. Men det var ju för att jag visste att de hade stallplatser lediga.

Vad skönt det skulle vara om stallet jag vill ha hästen i skulle ha lediga boxplatser, och inte en kölista till boxarna som ca 25 personer är uppsatta på.

Jag hade stallplats innan jag köpte min häst men jag såg aldrig stallplats som ett problem då det finns mycket stall här runtomkring. Jag tycker att ditt alternativ 2 låter som ditt enda alternativ för tillfället. Att stå på 16:e plats låter inte aktuellt i dagsläget. ha kvar den köplatsen och flytta hästen dit sedan. Att spendera 2 h på buss/dag blir ohållbart!
Jag har flyttat min häst 1 gång under ett år och jag anser att han är trygg om han har mig med sig. En normaltrygg häst klarar det, även om det inte är optimlat. Och jag tror inte att du får ngn stallplats i ditt drömstall än på något år om det var så många före dig.

Det är ganska stor chans att jag får en boxplast i det andra stallet i år. :) Det tar ca 20 minuter att cykla dit tror jag (det ligger 3 km från mitt hus) Det är inte så farligt och jag slipper vänta på bussen. Fast på vintern får jag nog åka spårvagn eller springa dit.

Min ridlärare har lovat och säga till mig om det bli en boxplats som hyrs ut i andra hand i stallet där jag är på en plats långt bak i kölistan

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 104
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar