Leta anledning att anmäla??

Sv: Leta anledning att anmäla??

Nej, det gör jag inte. Häst grannarna kom över och prata med mig för att fråga om vi också hade fått anmälan pga att dom och många andra hade blivit anmälda.

Om man får allvarligare anmärkningar så finns det ju fog för en anmälan, annars är det väl inget att bry sig om?

Det är väl jättebra att inspektörerna är runt och omkring sig, kollar upp saker, blir man utan anmärkningar så blir även det antecknat, det är väl bara positivt?

Om man får allvarligare anmärkningar så finns det ju fog för en anmälan, annars är det väl inget att bry sig om?

Det är väl jättebra att inspektörerna är runt och omkring sig, kollar upp saker, blir man utan anmärkningar så blir även det antecknat, det är väl bara positivt?

Jag tyckte det va helt ok att inspektören kom och kolla läget. Hur hästarna mådde. Inspektören var jätte trevlig. Personen som anmälde kan ju inte veta att vi kämpade med att få upp dom i hull och att dom aldrig är tunna annars.
Jag tycker bara att det va konstigt att det va så många stall i närheten som hade fått anmälan på sig. Det är ingen av dom som missköter sina hästar som jag känner till och en del har blivit anmälda av löjliga anledningar. Därför känns det som att någon smyger omkring och letar anledning att anmäla. Visst 2 tunna hästar är anledning att kolla upp ett stall!!! (Inspektören och min tränare mm tycker bara att en av hästarna va tunna då, men jag tycker att min också va tunn just då efter att haft ett föl som ha diat) Men varför alla andra anmälningar på alla dom andra stallen???

nej det finns ingen ursäkt för en smal häst. Är den svårfödd ger man den mer mat, annars är den sjuk och då ska den till veterinären.

Har du själv haft en svårfödd häst? Så att du vet hur det är menar jag...

Jag har själv haft en. Matade helsa vintern, fri tillgång på hösilage och 4 kilo lusern om dagarna + annat såsom kornkross, havre, betfor och vitaminer. Sjuk var han inte, genomgången av veterinär vid ett flertal gånger och vet. själv tycker det var ett mysterium.
Han började gå upp när han fick gå på bete, och även då lusern.

Hästens foderstat var även uträknad med hjälp av veterinär och foderrådgivare.

nej det finns ingen ursäkt för en smal häst. Är den svårfödd ger man den mer mat, annars är den sjuk och då ska den till veterinären.
Okunnig generalisering!
Vissa individer oberoenda av art är av naturen tunna oberoende av födointag o kan må alldeles utmärkt!
Själv var jag sån halva livet.
PL

Jag vet ett fullblodssto som är väldigt tunnt tidvis. Men jag har ALDRIG sett en häst som äter så mycket om hon gör. Fri tillgång till bra hösilage är grunden, ovanpå det åt hon uppåt 15 kilo kraftfoder av olika slag. Havre, korn, betför, kli, olja, osv. Dessutom ett par kilo lucern samt någon annan specialvariant för dräktiga ston.

Hon kan se hur fin och rund ut som helst och så helt plötsligt så bara tappar hon. Och det går snabbt. På ett par dagar från normalhull till supertunn.

Jag har många gånger förvånats över hur snabbt det går för en häst att falla ur och hur lång tid det tar att bygga upp.

Jag tror att det kan vara någon person som helt enkelt vill ha bort hästarna av någon anledning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 073
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar