Leta anledning att anmäla??

Sv: Leta anledning att anmäla??

Jag är trött på att se fullblod med synliga revben. Ofta har de ägare som säger "han äter massor", när man ser foderstaten är det kanske massor om hästen var ett lättfött halvblod men inte på långa vägar tillräckligt för ett fullblod.

Min häst rasar också jättefort. Det har hänt mig innan jag insåg hur mycket hon krävde. men nej, det behvöer inte ta lång tid innan man får upp de i vikt igen.

Många fullblod har problem med magen, lite "magmedicin" kan ofta göra susen .

men då är era hästar runda nu?

jag syftar de som år efter år låter hästarna falla ur vissa tider på året alt gå lite för smala hela tiden.

varför inte ge henne den maten hon gillar då?
är det "konstiga" saker hon gillar?

min häst ratar lucern tex, ingen idé att ens försöka ge henne.
däremot älskar hon betfor så det får hon.

Jag är trött på att se fullblod med synliga revben. Ofta har de ägare som säger "han äter massor", när man ser foderstaten är det kanske massor om hästen var ett lättfött halvblod men inte på långa vägar tillräckligt för ett fullblod.

Min häst rasar också jättefort. Det har hänt mig innan jag insåg hur mycket hon krävde. men nej, det behvöer inte ta lång tid innan man får upp de i vikt igen.

Många fullblod har problem med magen, lite "magmedicin" kan ofta göra susen .

Det tog mig ca 1½ år innan jag fick min holländska i fint skick. Och jag kan säga dig att jag har aldrig snålat med mat när det gäller den hästen. Hon var krubbitare när jag fick henne, hade lätt för koliker, var stressad. Men nu när vi har fått henne att sluta krubbita (hon kan ibland sätta igång, men det är inte ofta), fått henne lugnare och peppar peppar hållt henne kolikfri så har det gått att få upp henne i ett bra hull. Men det ha varit jobbigt men värt mödan om man säger så.

Man ska nog inte döma andra och säga att allt är så lätt, det är upp till vilken häst man har hur lätt det är att få dem i ett bra hull. Det är inte alla hästar man får i den mängd man önskar heller för den delen. Hade inte min tex haft så lätt för koliker hade jag nog vågat ge henne mer kraftfoder det första året, hon har alltid haft fri tillgång till grovfoder plus att hon stått på halm. Och ja jag har varit x antal gånger hos veterinär med den hästen för div, de som känner mig tycker att jag är pjoskig när det gäller just den gullungehästen. Nu är hon fin men det tog tid som sagt.

fast då hade du ett problem som du löste.

Jag vänder mig mot inställningen "äh han är sådär tunn" och nöjer sig med det.

Jag håller med dig om att det är fel med folk som inte tar tag i problemet när dom har en för tunn häst. Men man kan inte dömma ägare till för tunna hästar innan man vet bakgrunden till varför hästen är för mager och vad ägaren har gjort för åtgärder.

Din häst är svårfödd och får bara 12-13 kg med hösialge om dagen?... Två av mina får 20 per dag, och den ena har varit nog så svår att hålla ordentligt i hull ändå. Sv. Halvblod är de båda två...

Nej och det gör jag inte heller men både här och i verkligheten ser man på foderstaten vad hästen äter och hästägaren säger vad den gjort.

Många avmaskar men få tar träckprov.

Ja hon äter 12-13kg torrt silage med höga värden. Ihop med resten av sitt foder äter hon därmed ca 140Mj. Det är högt för en häst som inte tränas särskilt hårt. Vad har du för värden på ditt hö? och ts?

Min häst hade gärna fått äta mer men det vill hon inte ha.

håller delvis med dig, men det kan ju vara så att det är en ny häst som man håller på att göda upp tex.

jag har också till godo att se en fysisk och psykisk frisk häst som är för tunn när den får tillräckligt (dvs INTE efter tabeller eller vad andra får, utan vad just den hästen behöver!!) med mat....

Ja precis, det tog tid men nu är hon i fint skick. Och ja jag håller med dig att den inställningen är tråkig när man nöjer sig med att sin häst är för tunn. Men som sagt, det kan ta tid, en kompis till mig har fått upp hennes hästar på nolltid i fint hull, men min har ju tagit längre tid pga div saker. Men jag tror nog att vi är överens. Så länge man försöker göra sitt bästa för sin häst så försöker man ju i varje fall

varför inte ge henne den maten hon gillar då?
är det "konstiga" saker hon gillar?

Ja, som jag sade tidigare så vräker jag i henne av de foder hon äter. Hon får enorma mängder havre, fri tillgång på lusern (både hack och pellets), går på bra bete och får även soja...

Jag försvarar inte på något sätt att ha magra hästar, jag gör allt som står i min makt för att få upp damen i hull och har provat allt som sägs fungera bra för "tunnisar" men damen äter inte tillräckliga mängder för att gå upp i vikt, hon är enormt kräsen.
Allt är inte svart eller vitt. Det är inte så enkelt som att bara hästen är frisk och får tillräckligt med mat så är den fin i hull, även om det borde vara så i teorin.

tja min häst har ju fri tillgång på riktigt bra hö och erbjuds så mycket kraftfoder och lucern han kan käka. Men vad hjälper det när hästen inte har tid att äta? Och när man bara kan se kilorna rasa av honom så fort han blir minsta upprörd? Det är ingen lätt match att göda upp ett stort schabrak som min polle kan jag tala om. Jag hadde honom i relativt bra hull för 2år sen men så skadade han sig och rasade av allt på en månad. Han är på väg upp men det tar tiiid. Och som sagt händer det nåt i hans tillvaroro (ny hästkompis eller liknande) så rasar han ner några pinnhål igen.

JustMe;10880253 Men detta verkar så konstigt att alla hästgårdar blir anmälda av olika anledningar. Precis som att någon smyger omkring och letar fel?? Man borde ta reda på mer information innan man anmäler. [/QUOTE skrev:
Men alla hästgårdar kan knappast bli anmälda?
Blandar du inte ihop det med vanliga kontroller?

:confused:I våras kom det en kontrollant till vårat stallet pga att han hade fått in en anmälan om att våra hästar va för magra. Av 7 hästar är det 2 som va för magra just då enligt mig.

Men i ditt fall verkar det ändå som det varit fog för en anmälan på det sätt att man som inspektör iaf borde kontrollera varför två av hästarna var så magra.

Det är ju bara att hänvisa till den veterinär man varit i kontakt med angående magerheten så ska det inte vara problem med inspektören under förutsättning att hästarna får mycket mat och att man verligen anstränger sig att få upp dem i hull och inte bara rycker på axarna och förklarar magerheten med ursäkter utan att försöka göra en åtgärd.

Men alla hästgårdar kan knappast bli anmälda?
Blandar du inte ihop det med vanliga kontroller?

Nej, det gör jag inte. Häst grannarna kom över och prata med mig för att fråga om vi också hade fått anmälan pga att dom och många andra hade blivit anmälda.

men om hästen är så stressad måste man försöka lösa situationen!

Det handlar inte alltid bara om maten utan även rutiner/hagvistelse/stallmiljö/ridning och hur och vart man fodrar.

Som sagt, jag kan inte ge lucern för då blir min häst mätt och äter inte tillräckligt. Lucern har heller inga raketvärden.

Vill du ha ett tips så är mitt Dynavena MIXT. Svindyrt men fullkomligen skitbra. Väldigt smakligt för de flesta hästarna + att det har skyhöga värden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 074
Senast: Lavinia
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 194
Senast: malumbub
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 013
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar