Let the angel fly free

S

snowdrop

Jag har, som ni kanske läst tidigare, haft ambitionen att bli fodervärd på min fd sköthäst som jag hade som unghäst (medan han va 3-5år). Han har en skada i en sena i högerfram som gör att veterinären nu gett mig beskedet att han inte kommer hålla som ridhäst, han är en tidigare travare. Vet sa att det enda sättet att han ska kunna ha ett någolunda värdigt liv utan smärtor och plågor är att han får gå som sällskapshäst med ständiga sprutor och smärtstillande behandling och att jag kan hoppas på att han ska vara ridbar om några år, men oddsen är låga då skadan är så långt gången.

Hästen, som nu är 8 år är enligt mig alldeles för livlig, pigg och energisk för ett liv dömt i hage/box på oviss framtid. Han vill bli aktiverad och älskar att arbeta och vara ute på långa ridturer, gärna med fart och fläkt. Han skulle bli knäpp av att inte få röra på sig, hur skulle han kunna förstå varför han inte längre får komma ut i skogen eller göra nåt annat än bara gå i hagen eller stå inne?

Nej, jag tycker inte det är rätt. Han har inte gjort nåt för att förtjäna att plågas och ha ont och ständigt vara beroende av mediciner och sprutor och veterinärbesök. Han är värd nåt mycket bättre. Därför har jag tagit beslutet att han får somna in. Så slipper han ha ont, och jag slipper se honom "tackla av" och tappa livsgnistan mer och mer.. Men jag har naturligtvis fruktansvärd ångest och är förtvivlad över det här, jag vill ju så gärna ha min kille hos mig. Gör jag rätt? Det enda jag vill är att göra det enda rätta för hans del. Det känns även fel att behålla honom och låta honom gå igenom alla behandlingar som kommer vara plågsamma för honom, och sen visar det sig om nåt år att det inte blivit det minsta bättre.. Då känns det som jag gör rätt som tar bort honom redan nu.

Vad säger ni? :(

http://hannaa87.bilddagboken.se/ind...kPTE1ODMwMzU3MiZ0PTEyMDE3MzQwMDEmY3VycmltZz0w
älskling :love:

Sv: Let the angel fly free

Sånt här är svårt. Hur man än vrider och vänder på det kommer man aldrig riktigt på ett svar. Beslutet är svårt att ta..
Det är inget kul hästliv att stå i box/hage och inte få göra något.
Vägen till att han med minimal chans(som jag fattade det)kommer kunna bli ridbar igen är lång. Frågan är om det är värt all smärta och jobb för dej och hästen när man inte vet hur det blir. Visst, en del säger att man ska kämpa på, att göra allt för att hästen ska må bra. Men kommer den må bra tillslut ?:(
Men vi här på buke kan inte fatta beslutet åt dej, känn efter, vad känns bäst?
*tröstktramar*

Förstår att det är hur hemskt som helst!
Jag hade lämnat tillbaka honom till hans ägare och låta henne ta det beslutet. Inte meningen tt du ska ha en häst på foder och betala all veterinärvård för honom när det inte ens är säkert att han blir bättre.

Sen är de snällast mot honom om ägaren låter honom somna in... kan inte vara kul att ha ständigt ont!

Jag skulle åka till en annan klinik - av anledningen att jag senare skulle tänka "Gjorde jag rätt?". Den tanken kommer iaf - men om man har fått samma besked från två håll har man bättre stöd för sitt beslut.

Och ja, jag tycker du gör rätt. Det är så svårt, men, ja.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 889
Senast: enough
·
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 438
Senast: Crossline
·
Katthälsa Hej, skriver denna tråden i hopp om att få andras tankar kring min situation, kanske finns det någon som varit eller är i samma sits...
2
Svar
32
· Visningar
7 286
Senast: canine
·
Kropp & Själ Behöver skriva av mig lite.. Är inlagd på psyk sedan sju veckor tillbaka. Är inte första gången utan sjunde gången sedan november. Är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
22 878
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka