Sv: Leonberger
Jag har en tik, född 060206.
http://www.pixbox.se/pic_show_id7862209.html
Hon har inte det lugn jag upplevt att många lejon har, men så är hon rätt ung också. De fattar verkligen inte att de är så stora, de tror de är knähundar hela bunten
Man får sköta uppfostran så de inte blir hoppiga, vet flera som är det och det är sådär kul när de väger 50 kilo (som min gör).. Men de vill ju så gärna upp i knät
De skäller överlag mkt lite. Men pratar, det gäspas & knorras & busmorras en hel del. Tycker de är som stora snälla björnar! Som en av veterinärerna sa; "Jag har då aldrig träffat en arg leonberger". Och man får sånt förtroende för dem,jag brukar vara försiktig men när jag skulle byta dropp på en lejonhanne så satt jag på golvet vid hans fötter utan problem, vad vi än gjorde med honom så bara stod han & såg ledsen ut..
Ingen jakinstinkt att tala om, men min jagar gärna andra hundar & vildkaniner för att sutta på dem
Hon vill GOSA ju!!
Så är de rätt klumpiga av sig.. det är inte lätt att vara stor & glad. De gör liksom inte en fluga förnär men om man har en fot ivägen så kan det hända att man blir trampad.. det är ju som en mindre ponny, haha.
Har aldrig träffat en leonberger som dregglar. Men när man druckit vatten så kan man ju alltid gå & torka av sig på matte *isch*
Välj uppfödare noga bara och välj bara en valp från en kull med föräldrar med A/Ua på höfter & armbågar. Det går att avla på B också men jag tycker det är en onödig risk.. De är så pass stora och kan få såna problem att det är bäst att utgå från bästa möjliga grund. (Och flera med B har uppröntgats från C så de är gränsfall, vet jag tyvärr.) Annars är det en del växtvärk på dem när de är unghundar men det är lätt att medicinera & rätt billiga mediciner.
Pälsen är största nackdelen. Den drar in en del smuts, men så är det ju med alla långhåriga..
Lycka till!!!