Leonberger/Sankt Bernard

Lycanthrope

Trådstartare
Hur är dessa raser?

Jag har läst på lite på internet för att sätta mig in i deras temperament.
Det tycks vara ganska fogliga raser, vänliga?

Hur skulle en korsning mellan dessa kunna vara?
En "olyckshändelse" har fallit oss i smaken men vi vill ha lite mer koll.

Hur mycket äter en så stor hund? :confused: :D

(snälla inget anti korsnings snack, det va en olycka..)

Sv: Leonberger/Sankt Bernard

Tjaa, det går ju inte direkt att förutspå en blandras. Den kan bli som en Leonberger, eller som en St Bernard. Eller få egenskaper utav båda, vilket ju är stört chans för.

Vad man med säkerhet kan säga är att den kommer att bli stor, välpälsad och äta rätt så mycket.

Jag kan dra paralellen till min GD. Som vuxen (Över året) så kostade hon ca 600-700 kr i mat i månaden. En större kostar mer, oftast. Då åt hon ett dyrt foder, men slapp äta gigantiska mängder istället.

:D Hej!

Eftersm de är 2 rätt så snarlika raser så blir de nog inget konstigt.
leonbergern är ju lite lättare i kropp o rörelse.
Har en underbar leonberger hane på 9 år nu i April.
Kan varmt rekomendera denna rasen om du orkar med allt hundhår o smuts som de drar med sig.

Måste bara göra ett litet litet tillägg.........
Varför inte köpa en renrasig Leonberger............ Har en kanon uppfödare till min hund o vet att hon väntar valpar.
Hör av dig om du vill veta mer

Jag har 2 st. Leonberger. De som jag har träffat har varit snälla, lugna men ändå pigga, sociala. Mina grabbar är än så länge bara 15 månader så de är lite vilda ibland men kolugna bland mkt folk på ex. utställningar. De kan lätt följa med överallt och älskar allt och alla =) En Leonberger & S.t Bernhard är ju väldigt lika (Leonberger har ju S.t Bernhard i sig från början). Bernardinerna kan väl ha en tendens att dregla mer än vad Lejonen gör. Än har jag inte träffat ett lejon som dreglar.

Mina äter för ca. 1100 kr/månad men jag ska snart gå över till ett annat foder (samma märke) och då kommer det kosta mig ca. 700 kr/månad för båda :)

Glöm inte att kolla Hd & Ad statusen hos föräldrarna och gärna deras kullsyskon. Det är ju ändå ett ganska stort problem hos stora raser.

Lycka till! :)

:D Hej!

Eftersm de är 2 rätt så snarlika raser så blir de nog inget konstigt.
leonbergern är ju lite lättare i kropp o rörelse.
Har en underbar leonberger hane på 9 år nu i April.
Kan varmt rekomendera denna rasen om du orkar med allt hundhår o smuts som de drar med sig.

Måste bara göra ett litet litet tillägg.........
Varför inte köpa en renrasig Leonberger............ Har en kanon uppfödare till min hund o vet att hon väntar valpar.
Hör av dig om du vill veta mer

Jag vill gärna veta mer! :D Närmre sommaren kan det bli aktuellt med valp!
Problemet är väl pengar egentligen :cry:
Vad ligger dessa vackra hundar på i pris?

Vet inte riktigt vad hon tar för en hund numera....
Vet att hon inte tar några överpriser och inte varit omöjlig när de gäller betalning heller.

Stora kraftiga sunda hundar med mkt mentalitet.
Kan skicka en länk till dig till hennes hemsida privat...:banana:

Svaret är visserligen inte till mig men ändå =)

Priset brukar ligga på runt 8.000 - 10.000 kr. Atlas kostade 9.000 och Balder 6.000 (omplac. samt kryptorchid) :) Atlas är min första Leonberger och jag kan ju säga att jag ångrar inte mitt val. Vackrare hundar får man leta efter (inte opartisk alls :angel: )

Min leonberger kostade 9000, hon är reggad & allt.

Hon äter för en hel del, 600-700 per månad.. Mycket hund att föda :D Som nån skrev, man ska orka med all smuts de drar in.. när jag skaffade henne tänkte jag mer på att jag inte ville ha en jobbig päls (den är lättskött) inte på vad pälsen tar med sig :angel:

Min har 0% vakt i sig trots att lejon brukar ha en del sånt, min är en fegis.. Men har ett stooort hjärta & älskar folk. Har man råd är det en ras jag rekommenderar.:love:

Jag hittar annonser på internet för 6000:- och uppåt.

Så det finns nog billigare också.
jag är ju inte ute efter att ställa ut o så. :D

Jag hittar annonser på internet för 6000:- och uppåt.

Så det finns nog billigare också.
jag är ju inte ute efter att ställa ut o så. :D

På den kända sidan B*o*ket så finns det mycket riktigt Leonberger annonser. Dels en där valparna kostar 6500 kr men de är inte reg. i Skk och då kan man ju undra varför ? Sedan fanns det "Leonberger valpar" för 6000 kr, icke renrasiga. Sedan fanns det äldre Leonberger för en billigare penning. Men renrasiga och reg. Lejon kostar från 8.000 kr och uppåt. Antagligen lika för Bernardinerna. =)

det skiljer ju rätt lite i pris mellan en blandras och en renrasig. 2000 är in piss i havet utslaget på hundens liv.

Dels en där valparna kostar 6500 kr men de är inte reg. i Skk och då kan man ju undra varför ? Sedan fanns det "Leonberger valpar" för 6000 kr, icke renrasiga. Sedan fanns det äldre Leonberger för en billigare penning. Men renrasiga och reg. Lejon kostar från 8.000 kr och uppåt.

:bow: Word...

Tack alla!

Tyvärr såldes vovven framför näsan på mig i stort sett :mad:

Så nu ska vi antagligen köpa schäfer tik av samma uppfödare som vi köpte schabradoren av. Gillar inte schäfrar men denna är urläcker! och rumsren :angel:

Så nu ska vi antagligen köpa schäfer tik av samma uppfödare som vi köpte schabradoren av. Gillar inte schäfrar men denna är urläcker! och rumsren :angel:

Ehum... gillar inte schäfrar? Låter smått knasigt att skaffa en då.. för även om den är läcker är det väl en schäfer :cool:

men seriöst, är det inte väl stor skillnad på en schäfer och leonberger/st behrnad?
Jo det är det. Men en schäfer passar också oss, spelar det roll för dig? :D
Vi känner uppfödaren, har köpt av honom innan, och vet vad vi får.

Ehum... gillar inte schäfrar? Låter smått knasigt att skaffa en då.. för även om den är läcker är det väl en schäfer :cool:
Hur de är är inga problem..
Jag gillar inte utseéndet på dem, det vanliga gulbruna.
Och inte räkryggar heller, men han avlar inte på den typen.
Han har tidigare vart inblandad i polis hunds aveln med bra rekommendationer.

Senast ändrad:

Köparna på leonberger/sankt bernards tiken ångrade sig så nu är hon vår! Hämtat idag.

Ägaren till schäfern bestämde sig för att behålla henne, så nu har allt löst sig för båda.

Vi fick vårt lejon (75%leon 25% sankt b) , som ser ut som en björn dock. :o

Köparna på leonberger/sankt bernards tiken ångrade sig så nu är hon vår! Hämtat idag.

Ägaren till schäfern bestämde sig för att behålla henne, så nu har allt löst sig för båda.

Vi fick vårt lejon (75%leon 25% sankt b) , som ser ut som en björn dock. :o

kul för er..... Lycka till!!!

Man kanske kan få se bilder på tilllskottet? :)

Vet en här som har två lejon, och de är underbara hundar:love:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 970
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har... 2
Svar
24
· Visningar
14 706
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har... 2
Svar
26
· Visningar
7 526
Senast: Modig_Korn
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
9 233
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka