Leonbeger VS Golden

Guldaskig

Trådstartare
Hur tycker ni de är rent familjehundmässigt? (det ordet finns nog inte i den svenska ordlistan men :p) Jag vet att båda två behöver motion men tycker ni att de är bra sällskapshundar?
Vill ha en massa olika åsikter :)
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Hur tycker ni de är rent familjehundmässigt? (det ordet finns nog inte i den svenska ordlistan men :p) Jag vet att båda två behöver motion men tycker ni att de är bra sällskapshundar?
Vill ha en massa olika åsikter :)

tror nog att de är bra sällskaps djur.
själv har jag en bernersennen blir oxå mycke
stor.Ni får läsa om leonbeger o ta reda på fakta om
dess ras lycka till:bump:
 
Sv: Leonbeger VS Golden

En golden är egentligen en jakthund och behöver mer än motion.
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Jo det är klart. En Leonberger är alltså bättre som familjehund och sällskapshund enligt dig?
Det är inte det att jag inte tänker aktivera och motionera min hund så som den behöver för det är ju halva nöjet :) Jag är bara intresserad av hur de fungerar som familje och sällskapshundar
 
Sv: Leonbeger VS Golden

jag tycker golden men det är nog för att jag har en själv.
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Okej. Har du den som familjehund eller använder du den mer som jakthund osv?
 
Sv: Leonbeger VS Golden

vi har henne som familjehund och hon är helt underbar :love:
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Vad roligt att höra! De Golden retriver jag har träffat på har bara varit underbara. Verkligen en fin och trevlig ras!
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Hej! Jag tror båda 2 är bra sällskaps/familje hundar.
Golden är lite mindre och lättare att ta med kanske men kräver mer hjärngympa helst i form av någon slags träning ex lydnad.

Leonbergerna är större och lite mer korkade (kanske fel ord men ah) Tycker dom även verkar ha lite mer vaktbeteende än en golden.

Men tycker båda raserna verkar vara kanon bra familjehundar. Beror lite på vad du vill ha:) Golden har jag inte så mycket erfarenhet av. Däremot så har en av mina fd bästa kompisar leonberger kennel. Och jag tycker det är helt underbara hundar:)
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Golden är en jakthund, Leonberger sällskapshund.

En Leonberger passar utmärkt som sällskapshund, det är en lugn ras som kan följa med överallt. De gillar att arbeta men har inget emot att slöa i soffan då och då. Lejonen är lättlärda men självständiga (det kanske är därför många uppfattar dom som korkade ?). Det finns många som tränar och tävlar i lydnad med sina lejon men man kan även träna (& tävla) agility, vatten, spår m.m. Många är också utställningshundar (populärt inom rasen). Mina killar är sociala, de älskar allt och alla, stora som små, unga som gamla.
Alla lejon har inte vakt i sig, en del vaktar ibland, en del gör det ofta medan andra aldrig vaktar så det är väldigt individuellt. Mina vaktar ibland men det är väldigt sällan.
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Har själv en leonberger tik som jag :love:
Mysigare vovvar får man leta efter tycker jag, är med på det mesta och är alltid glada hehe

Som det sagts tidigare så går de sin egen väg utan att vara arroganta eller svårlärda...men det är lite på leonbergens villkor när det passar och inte hehe man får ha lite diciplin på dem=)
Underbara hundar kort sagt
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Min hovis har fyra lejon, de är hur lugna och mysiga som helst, De är lite olika, den äldsta tiken är ganska vaktig men inte så mycket mot människor utan snarare på konstiga varelser i skogen;) Hon tycker liksom att det är hennes uppgift att vakta gården, en annan tik vill bara leka och bryr sig inte ett dugg om att vakta.

Hovis tar de med sig överallt och det funkar bra fast det är fyra stora vovvar, hon har en gammal irländsk setter också som följer. Ganska trångt i bilen?:angel:
 
Sv: Leonbeger VS Golden

Jag är själv goldenfrälst och även om den golden jag hade i 14 år fick jaga mycket (både fågel & rådjur) under säsongen så kan jag knappast tänka mig en vänligare och mysigare familjehund som spred en enorm glädje omkring sig. En otroligt okomplicerad hund som älskar sin flock och vill bli älskad tillbaka!

Det är ju en apporterande fågelhund, alltså inga inbitna jaktidioter, så inte krävs det någon jaktlicens för att få en golden nöjd & glad (i jämförelse med tex en tax som ÄR jaktidioter). Kollar man på goldenklubbens hemsida står det: Golden retrievern är en ”allroundhund” och kan även lämpa sig väl för både lydnadsdressyr, viltspår, bruksgrenar som sök och spår, agility, flyball, kantarellsök och mycket annat. Men även med mer vardagsbetonade övningar kan göra en golden retriever nöjd med livet. Att leta rätt på "borttappade" föremål på promenaden eller att söka rätt på någon av familjemedlemmarna som gömt sig i skogen fyller i princip samma funktion. Resultatet blir en harmonisk hund som känner sig nöjd med tillvaron.

Uppfödarna avlar ju också mot olika mål, vill du inte ha en men jakteriterade föräldrar så finns det ju gott om uppfödare som avlar med andra mål.

Vi har numera en tax, och även om pappa nästan jämt kommer hem med rådjur så säger han att det är ingenting som går upp emot de jakter han hade med våran golden. Dom jagade tillsammans, tog en sov- och fikapaus tillsammans, ja hade kul tillsammans i skogen! Taxen jagar för sin egen skull, inte för husses. Så även i skogen så är en golden en härlig kompis!

Jag kan verkligen varmt rekomendera en Golden! Nästa hund jag köper blir garanterat en sådan! Ska bara ordna upp mitt liv lite först... :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 675
Senast: linnsan
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 102
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 774
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 567
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp