Fibban

Trådstartare
Jag har en liten fundering och hoppas någon kan komma med klokheter!

Det är så att jag har en 6-åring och en 18-åring. Båda valacker.
6-åringen är ganska lekfull, påhittig och pillig, 18-åringen är tvärtom!

Nu funderar jag på om 6-åringen kan behöva leka av sig med någon i sin egen ålder och storlek? För att få utlopp för sin energi och lekfullhet?
Klart jag kan motionera honom mera och hitta på saker med honom men det är skillnad på mina aktiviteter och hästars egna lek. Eller?

Sv: Leka?

Ingen som har en tanke?
Kan man släppa ihop två hästar för att leka? Så som man gör med hundar?
Ingen som har erfarenhet?

Jag tänker spontant att om du släpper ihop två nya hästar så kommer den första tiden att gå åt till rollfördelning mellan dem, alltså att de gör upp rangordning, snarare än att de kommer att leka (även om lek kan ingå i det förstås). Och om de bra släpps ihop ibland finns risken att de får göra upp varje gång, och därmed ökar skaderisken också. Bättre vore väl i såna fall om det gick en till yngre häst i din lilla flock så de kan leka när rollerna är klara och andan faller på.

Du kan ju leka med hästen genom löslongering och olika leksaker. Pilatesboll, fotboll, kliva upp på trätrall, gå under presenning, gå genom gardiner i ställning, löshoppa, leka med kramdjur, godisboll, plastflaskor med skramliga småstenar i med mera. Blir inte samma sak som två hästars lek, men stimulerande och stärker er relation.

Ang erfarenhet: den jag har är att två hästar började slåss på allvar ca fjärde gången de släpptes samman - de gick bara tillsammans nu och då för att få beta ur samma hage. Därför är jag lite skeptisk till att ha hästar tillsammans tillfälligt istället för en stabil flocksammansättning.

Jag är inne på samma spår! Jag får leka med honom helt enkelt! =)
Fast på mina premisser då såklart!

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 814
Senast: Zewz
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Dopy
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 952
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 710
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka