Legionella hos hästar?

Hepzheba

Trådstartare
Hej!

Jag brukar hälla på varmvatten (direkt från kranen) i hästarnas balja för att tina vattnet och tycker att detta har funkat bra, men nu kommer mina kära föräldrar och pratar om legionella och då blir jag orolig att hästar kan få detta? Jag har letat information, men inte hittat något om hästar och legionella. Jag har inte heller riktigt förstått hur det smittar, om det är via luftburet vatten (dimma) eller om det är när man dricker. Någon som vet något om detta?

Sv: Legionella hos hästar?

Varmvattenberedaren ska helst var inställd på 60 grader eller mer då är risken för legionella mycket liten har jag fått lära mig. Många tycker man inte behöver ha så varmt vatten tex i ett stall med liten varmvattenberedare men vid lägre temperaturer är det stor risk att eventuella bakterier växer till sig fort.

Legionella är mycket smittsamt men exakt hur det smittar vet jag inte

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 862
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej. Hästarna på ridskolan jag går på är utan vatten i hagarna under vintern (ca 7 timmar). Vid insläppet så springer alla hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 059
Senast: warg
·
Foder & Strö Hej! Någon som vet hur bra/dåligt det är att flytta hästens vattenbalja i hagen? I stallet är lösdriften nu en bit mindre för att...
Svar
7
· Visningar
1 086
Senast: Daydreamer
·
Hästvård Alltså det är ju snudd på tabu i mina ögon att lägga sig i hur någon annan sköter sin häst, så länge inte hästen lider. I mitt stall har...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 103
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka