En hel dag utan man och vatten och dessutom återkommande. Jag tycker du ska anmäla.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går att anmäla anonymt på Länsstyrelsens hemsida...Jag frågade bonden om han ville hyra ut hela stallet, men det ville han inte. Antar att det är enkla pengar rakt ner i fickan helt enkelt. Han är höbonde, så en sväng med traktorn och balklämman är snabbt gjort för honom. Sen vill han inte ha mer med det hela att göra. Tyvärr påminner det de här ägarna lite om det @Keb71 skriver om. Unga, ingen större koll och okunniga föräldrar.
Lite jobbigt bara att vara den som blir ovän med folk, fattar inte varför vissa envisas med att ha häst.
Har precis samma erfarenhet. Mina dricker oftast upp nästan hela 80 liters termobaren varje dag på vintern men på sommaren (om det inte är tokvarmt) så kan en 60 liters balja räcka i två dagar.På tal om vatten, och ’De kan äta snö’.
Mina hästar dricker mer på vintern än sommaren när de äter mindre gräs och mer strå. Alla stall jag stått i har haft det så.
Men det är så många som blir förvånade när det kommer på tal?
Jag brukar tänka att ’hur kan man inte ha märkt det på sina egna hästar’?
Och att äta snö? Det går ju åt massor av snö för att det ska bli tillräckligt med vatten?
Idag är det ju lätt att ge vatten ute i o med termobar, värre var det förr.Har precis samma erfarenhet. Mina dricker oftast upp nästan hela 80 liters termobaren varje dag på vintern men på sommaren (om det inte är tokvarmt) så kan en 60 liters balja räcka i två dagar.
Har en bekant som har häst som tycker att snö räcker på vintern och motiverar det med att ”de dricker ändå inte när jag kommer ut med en vattenhink”. Hästen har vid några tillfällen haft kolik på vintern och ägaren förstår inte sambandet.
Jag kan tycka att bestämmelsen att hästen ska kunna dricka sig otörstig två gånger per dygn är förkastlig. Vatten två gånger per dygn är i mitt tycke inte tillräckligt om de står på fri tillgång på grovfoder eller äter stora delar av dygnet, så som hästar ska göra.
Ang dricka sig otörstig 2 ggr så tycker jag också det är helt förkastligt såklart. Ffa så ty ker jag inte den punkten tillgodoses så lätt. Alla hästar dricker ju inte omedelbart i alla lägen de erbjuds vatten ens om de är törstiga. Således tycker jag den innefattar att man har stenkoll på att den hästen som individ har alla omständigheter rätt för att ens vilja dricka de två gångerna det erbjuds.
Håller helt med. Det är verkligen inte en garanti för att alla individer får i sig tillräckligt med vatten och när de behöver det. Dessutom är det tyvärr oerhört svårt för tillsynsmyndigheten att kontrollera en sån sak (eller åtminstone att bevisa det).
Lustigt våra hästar dricker mer när de får ensilage..Jag tillhör de som inte har vatten dygnet runt vintertid men jag fodrar med ensilage. De år jag haft som blötast så har vattenåtgången legat på ungefär 1liter/dygn och häst. Jag har haft en kolik på mina hästar sedan 2002 och det var en tarmbeckssförstoppning. Tillgång till vatten säger inte allt men det TS beskriver är långt under all kritik och enligt mig misshandel
Konstigt att det kan vara så olika. Mina är totalt ointresserade av vatten när de äter blött foder och för mig är det logiskt. De får ju i sig det vatten de behöver med fodret så varför dricka?Lustigt våra hästar dricker mer när de får ensilage..
Mina dricker åxå mer om dom får ensilage. Är det mycket vatten i gräset däremot så dricker dom nästan inget.Konstigt att det kan vara så olika. Mina är totalt ointresserade av vatten när de äter blött foder och för mig är det logiskt. De får ju i sig det vatten de behöver med fodret så varför dricka?
Ja mina lär ju inte låta bli att dricka pga ont om vatten eftersom de har vatten dygnet runt när det inte är fruset och inne när det är fruset. De tittar inte ens på det.Mina dricker åxå mer om dom får ensilage. Är det mycket vatten i gräset däremot så dricker dom nästan inget.
Wow! Nej så menade jag inte alls. Herregud..Ja mina lär ju inte låta bli att dricka pga ont om vatten eftersom de har vatten dygnet runt när det inte är fruset och inne när det är fruset. De tittar inte ens på det.
(Mitt svar avser den här smilyn i ett tidigare inlägg från @Wonderwoman som för mig insinuerar att jag är så jäkla puckad så jag inte kan läsa mina hästar)
Jag har stått i stall med såna människor och jag undrar om jag blev "utbränd" redan då. Jag var ju också den bitchen som gnällde om att man ska ha rent badkar och fylla på innan det är tomt. Sen ordnade bonden så fint med slangar till de flesta badkar så det var inte ens tungt med vattnet. När jag stod i en hage med kubik som måste köras med traktor så sa jag till när det var 100-200 liter kvar så att bonden inte behövde kasta sig ut till traktorn. När jag inte sa till gjorde ingen annan det , man blir bara så less.Hur kan man som ägare till häst ställa sin häst i en lösdrift och sedan själv inte se till att det finns vatten och mat? Bör man ens ha häst då? Risken för kolik, magsår, stressbetéenden osv är överhängande. Jag gör mig hellre ovän med människor än att se djur lida. Tjata på, kriga för djuren, det är iallafall vad jag hade gjort, hade gladeligen tagit ut länsstyrelsen så de kanske förstår allvaret. Jag tycker inte det är bondens fel att hästarna är utan mat och vatten, skaffar man en häst så har man ett ansvar. Och lägger man det på en bonde utan egna hästar och utan ambition att ta reda på om något är slut själv så kanske man bör sälja sin vän till någon som bryr sig