S

SofiaL

Usch.. Jag har haft en del problem med min hästs rygg ett tag, kiropraktorn har varit ute och behandlat luxationer av ländkotorna ett antal gånger nu på min tjej. Hon har nog inte haft det så lätt innan jag köpte henne, hon litar inte på någon annan än jag, som hanterar henne. Så man vet ju inte vad som har hänt.
Nu i tisdags så ifrågasatte kiropraktorn om jag verkligen vill fortsätta såhär. Att hon inte håller för träning och tävling på den nivå jag vill rida. Hon hade återigen en förskjutning av en kota. Jag märker så väl hur ont hon har varje gång det händer, hon blir sur och grinig vilket hon aldrig är annars!
Hon håller helt enkelt inte för ridningen...
Så vad gör man när den man älskar mest inte klarar det?
Ska sluta hoppa och allt sånt, och se hur hon mår.. Hon är svår att få såld eftersom hon är lite svår, och inte litar på nån hon inte känner. Annars e hon världens mysigaste o roligaste häst. Hon hoppar som tusan när hon e frisk, så kanske föl?
Vad gör man?? Ja o min sambo har ju barn på gång också, så ytterligare en häst, som man kan tävla, är ju inte att tänka på.

Hjälp?

Sv: Ledsen...

Om inte din häst håller för ridning så vad säger att det inte nedärver det till avkomman? Bäst att kolla runt lite om sånt. Att vara högdräktig är också ganska tungt, så du kanske ska kolla med en vetrinär om hon klarar av det.

/MVH

Jag hoppas verkligen inte hon har Luxation av ländkotorna!:eek:
Luxation innebär att ledytorna på ländkotorna inte längre har kontakt och skulle innebära att ryggmärgen skulle vara svårt skadad = hästen är i såfall förlamad i bakdelen.

Om inte kiropraktorn har kunskap nog att hjälpa dig, borde h*n hänvisa till veterinär.
Så sök upp en kunnig veterinär och begär röntgen av ryggen!:)

Jag hoppas också att hon inte har haft luxationer för det betyder att något är ur led, t. ex axelledsluxation, vilket jag haft många gånger och vet att då är man helt hjälplös.

Hoppas du får hjälp av veterinär och att du kan röntga ryggen på din häst.

A

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 301
Senast: Sirap
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar