mylisen

Trådstartare
varför varför varför måste många fälla elaka kommentarer om min hund?
fattar de inte att de sårar och kränker mig personligen när de fäller dessa urdumma kommentarer.
jag blir faktiskt riktigt ledsen och känner mig mobbad.
vad har de för rätt att håna mig och min hund?
bara för att den är liten.......ger de dem rätten att vara elaka då?
fy fan vad ledsen jag blir, och min hund känner ju så klart av det åxå.
de är inte dumma

Sv: ledsen

Men bit ifrån!
Skäll ut den som kommenterar efter noter om du måste, men säg för guds skull ifrån och gör det med styrka i rösten så dom fattar.

"H*n föddes så här, vad är din ursäkt?!"

Bry dig inte om vad andra säger, det är väl värre om de personer du bryr
dig om fäller kommentarerna än random personer på gatan gör det. Låtsas som om du inte hör eller ge igen typ:
"Blä det ser ut som en råtta!
- Det gör du med!"

"Skulle inte vilja röra den med tång ens!
- Du får inte röra den överhuvudtaget"

Vilka är det som fäller dessa kommentarer? Är det anhöriga eller bekanta? Då tycker jag att du ska bli riktigt arg och säga ifrån.

Är det främmande folk på gatan som har så lite vett att dom slänger ur
sig såna kommentarer så tror jag ärligt talat inte det ger så mycket
att slänga ur sig något lika otrevligt tillbaka. Bemöt det istället med ett avväpnande leende, även om det är svårt.

Som vinthundsmatte i över ett och ett halvt decennium så har jag blivit rätt luttrad för den typen av kommentarer. Antingen tycker folk att vinthundar är jättevackra eller jättefula. Det senare övergår visserligen mitt förstånd, men uppenbarligen tycker vissa så.

I varje fall tycks folk alltid känna sig nödda att högt kommentera hundens utseende. Kommentarerna från de som gillar vinthundar är givetvis trevliga, men att få höra "Kolla vilka äckliga smala ben hunden har" eller "Den ser ju ut som en långbent råtta" är inte lika kul. Jag har lärt mig att rycka på axlarna. Människor som häver ur sig plumpa och otrevliga saker är ändå inte människor som jag skulle vilja umgås med till vardags, så jag kan bara strunta i dem.

Är det vänner/släktingar som säger sådant åt dig så skulle jag säga ifrån. Jag skulle inte ge dräpande kommentarer tillbaka utan fråga vad personen får ut av eller tror sig kunna uppnå genom att ge mig nedlåtande kommentarer om min hund. Sedan skulle jag förklara att jag blir uppriktigt ledsen av att höra sådana kommentarer och om hen tycker att hunden är så ful så kan hen hålla det för sig själv.

+1 på den!

Jag har afghanhundar, det tycks vara en ras som gör att precis alla människor känner ett behov av att kommentera dess utseende eller "intelligens". Jag blir mest trött när folk är taskiga, jag bor i centrala stan och kan inte ens kvällskissa hundarna utan att någon antingen ska stanna och prata eller just fälla taskiga kommentarer. Slutade bry mig för länge sedan, men just kommentarer kring att afghanhunden är världens dummaste hundras gör att jag ser rött. Dels för att jag blev retad för det när jag var typ.. 10 år gammal. Och då var det desto jobbigare. Och dels för att det tyder på sådan otrolig okunskap att jag helst skulle vilja ge dom en föreläsning om hundar och hur vi avlat fram mentaliteter i olika syften. :devil:

Som tur är så får jag absolut mest positiva kommentarer, det är mest fulla människor i typ 20-30 års ålder som är elaka. Jag antar att dom behöver ett korkat samtalsämne till sin korkade sysselsättning. :D Lite kids kan också skratta åt hundarna men det har jag större överseende med.

Om det är folk man känner väl skulle jag dock bli arg. Det är inte okej att ständigt bli kränkt kring något man tycker om. Då hade jag sagt ifrån på riktigt, och gjort tydligt att det inte är okej just för att jag blir ledsen. Det är helt okej att inte tycka om mina hundar, men man behöver inte om och om igen säga det inför mig.

Håller med!

Med vinthund så verkar alla vara tvungna att ha någon åsikt om utseendet. Jag tyckte i sig att det var en liten annan sak med greyhound, som vi hade tidigare. Hon sågs som smal men det blev inte så väldigt mycket mer än så. De flesta tyckte ändå att hon var fin, kanske mycket för att hon var av mer rejäl kapplöpningstyp.

Nu har vi ju en italienare och det är verkligen en hund som drar till sig en del dumma kommentarer. Värst var nog "fy fan vilken äcklig hund!". När jag promenerar så säger folk inte så jättemycket, men de tittar. När barnen är ute själva så kan folk uppenbarligen inte hålla tyst, vilket är bedrövligt. Det är inte rätt att barnen skall behöva höra glåpord om sin älskade familjemedlem. Även skratt och antydningar om att hon är väldigt liten och smal är tråkigt att möta. Visst, hon är liten. Hon är smal. Det är så hon skall se ut...

Kan dock säga att det finns en plats där jag mött motsatta reaktioner. I Tyskland :-) Där är alla alldeles betagna och tycker att hon är helt fantastisk. Sällan är det så svårt att förflytta sig, var och varannan vill titta, klappa och fråga vad det är för ras. Tydligen är italienare ändå mer ovanliga där. Jag tycker att det blir lite för mycket hälsande där, samtidigt som det är kul att se att det faktiskt finns många människor som uppskattar hennes "look". Synd bara att man skall behöva resa bort för att få det bemötandet.

Och här kommer ännu en vinthundsägare som fått lära sig stå ut med det mesta :D

"Ge hunden mat för fan!" är något som jag ser som standardkommentar, tillsammans med allt annat som kan sägas när det gäller att påpeka att hunden är "Galet mager" (vilket inga av mina damer är). Visst händer det att folk vänligt frågar om hunden verkligen ska vara så smal som den är, vilket jag självfallet ger trevliga och ordenliga svar på, men många passar på att ge utskällningsliknande kommentarer.

Att höra att hunden är äcklig, att man är djurplågare eller liknande är inget ovanligt alls.

Man får lära sig stå ut med det. Så länge man själv vet att hunden mår bra och att man tar hand om den bra så finns det ju faktiskt ingen anledning att bli sur eller ledsen.

Jag har lite olika sätt att tackla kommentarerna på, beroende på hur de sägs.
Är det ungdomar som bara försöker vara tuffa inför kompisarna när de säger något om hunden preciiiis när man gått förbi, då ignorerar jag dem. Säger någon "Fyfan vad ful!" så svarar jag med "Det är hon absolut, och tänka sig, hon är fantastisk ändå!" eller något liknande. Får jag höra "Ge hunden mat för fan!" så svarar jag med "Vadå? Menar du att man måste äta för att överleva? Det visste inte jag!" med så ironisk röst att det är självfallet att jag driver med dem. (Det brukar vara galet effektivt för att få folk att se ut som fågelholkar.)

Är det vänner och bekanta som påpekar att ens hund är ful, då är det bara att säga ifrån ordentligt - samt förklara varför hunden ser ut som den gör. Mina är ju tex byggda för att springa snabbt, därför kan jag lätt säga att "De måste se ut såhär, hade de sett ut som labradorer hade de inte kunnat springa snabbt och jaga som de ska". Folk brukar bli mer positiva när de förstår varför något är som det är.

Varför inte helt enkelt svara dem med frågan om varför de säger sådär och tala om att du blir ledsen?
De flesta människor tänker sig inte för när de slänger ur sig sådana kommentarer och menar säkert inte att såra dig. Tala om att det sårar dig och att du blir ledsen över det de säger. Det brukar få de flesta att tänka om (och resten ska du inte bry dig om,de är inte värda din sorgsenhet)...

Själv har jag nog en hund som de flesta kallar söt/fin,men även jag kan bli trött på att ständigt få höra "Det "där" är väl ingen renras,vad är det igentligen i den?

Nåja,"dendär" hunden är min bästa vän,min ögonsten och det spelar liksom ingen roll att hon är blandras:mad:

Jag tror att de flesta hundägare möts av fördomar ute i samhället. Givetvis i olika utsträckning, men kanske i synnerhet dem som har jyckar som utmärker sig på något särskilt sätt. Den kan vara liten, stor, platt näsa eller vara sådär smal och elegant. ; )
Jag som har liten hund får ofta höra att det är en fjantig knähund och "skaffa dig en Riktig hund istället!" varvid jag oftast ler som en sol och talar om för dem att då skulle jag ju inte rymma båda i knät/sängen. Orkar jag kan jag tala om för dem hur JRT's jagar räv och grävling.
Oftast tycker folk att hon är söt som socker och vill klappa dock. Ett öra upp och ett öra ned. "Är inte det där en sån hund som var med i filmen om den gröna masken?!"
Shiban få jag inte så mycket kommentarer om, utöver att varenda jaktgubbe försöker lista ut vilken ras det rör sig om. Ingen har rätt. ; )

Brorsan åker däremot dit rätt ofta, han är över två meter och har en liten, nätt yorkshireterrier. "Manligt!" ..."Haru moppen med dig?!"
Han är rätt duktig på att ta det som, just det, en man. Han älskar sin hund.

Men som alla andra sagt, vore det folk i min närhet som tyckte att hundarna var fula eller på något annat sätt kom med nedsättande kommentarer om dem skulle jag tala om för dem att då kan de hålla käften eller hålla sig borta. Punkt. Jag skulle aldrig säga någonting elakt om deras barn eller sambo..

"H*n föddes så här, vad är din ursäkt?!"

Bry dig inte om vad andra säger, det är väl värre om de personer du bryr
dig om fäller kommentarerna än random personer på gatan gör det. Låtsas som om du inte hör eller ge igen typ:
"Blä det ser ut som en råtta!
- Det gör du med!"

"Skulle inte vilja röra den med tång ens!
- Du får inte röra den överhuvudtaget"

:D Japp, absolut :D

Har nån en kommentar om min hund, kan dom räkna med att jag ger precis samma mynt tillbaka.

Jag är otroligt glad att vi aldrig behövt höra såna saker om vår hund. Fy vad jobbigt.

Fast vi har nästan motsatt problem. Bara för att hon är en Golden Retriever så 'vet' ju alla människor att hon är sååå snäll och älskar alla människor.(vilket iofs stämmer, men hon blir ju orolig när det kommer 10 personer som ska klappa och prata och hålla på samtidigt)
Så det är jobbigt ibland för folk kommer bara upp och ska klappa henne, ge henne godis (NEJ! det får hon inte äta) eller ibland försöka locka bort henne från oss för att de vill hälsa. :eek: Folk är inte kloka ibland.

Men man får väl tänka positivt att folk tycker så mycket om henne. :)

*knapplån*
ORKAR ni verkligen bry er om vad andra tycker om era hundar:crazy:
Jag går inte omkring och tror att alla gillar min hund lika mycket som jag.
Jag har haft tax -promenadlimpa
Bichon frise- golvmopp,
och nu har jag en Schapendoes, och hon kallar "håriga damen`" av byborna, inte tar jag illa vid mej för det!
Herregud! de finns väl annat att ta illa vid sig för?

Sen tycker jag förstås att det är onödigt att kommentera folks hundar, hästar, män, katter, eller barn. Men det kanske man få ta?
Skit i dom!!!
Det finns så mycket åsikter:o Jag har inte energi att bry mej.
Älska era hundar, och låt andra tycka vad dom vill.

* Jenny *

* Jenny *

Håller helt med dig!
Men å andra sidan har jag aldrig varit i den situationen heller, snarare tvärtom, folk brukar möta oss med kommentarer att vi har väldigt vackra hundar! Inte har jag haft det problemet att folk kastar sig över och ska klappa heller, då frågar de först!

jag möts av dumma och elaka kommentarer av både bekanta och främlingar.
ofta får jag höra : åh är det en råtta?
eller det där är väl ingen hund?
varför har du en katt i koppel?
vart ska den hamstern ta vägen med dig?
och sen att de är fula och varför har jag en sån mm mm mm
jag säger väl inte att deras nya älskade bil är ful heller!!
nån som har nå bra korta svar som får tyst på dem som säger så?
känner att jag behöver ha några inövade kommentarer på fickan.
ska googla på afgan då jag såg att många hade det här, inte riktigt koll på dem.

hallå där Simba!!
gud så roligt att det finns fler dalatöser här på ön.
själv utvandrad.....eller invandrad.... beror på hur man ser det ;)

Jag tycker verkligen att du ska ställa dina bekanta till svars, och välja att skita i främlingarna.

Vad folk på gatan tycker kan man gott ruska av sig tycker jag, de har väl ingenting med dig eller din hund att göra.... men om dem jag umgås med skulle börja bete sig på det viset vore det kortlivat innan de fick höra var skåpet skall stå. Därmed inte sagt att jag vill dela ut välriktade kommentarer som sårar dem, men de kan gott få vet att det sårar Mig, och passar inte min hund så passar helt enkelt inte jag.
Var tydlig när du talar med dem. Berätta att det gör dig ledsen och besviken - jag slår vad om att det kommer fram mycket som de också tycker Om med din hund, på vägen.

Försök att inte ta åt dig, huvudsaken är att du (förmodligen) tycker att din hund är finast i världen. Jag har ju nakenhundar och de drar verkligen blickarna till sig på gott och ont ;), när jag bara hade en "kines" och var ny på detta med all uppmärksamhet så tog jag nog åt mig mer än vad jag hade velat av alla elaka kommentarer men numera så fortsätter jag bara som om jag inte hörde om någon häver ur sig nåt elakt, är vuxna människor (som det oftast är) så ohyfsade så tänker jag då inte ens ägna dom så mycket som en blick. Är det barn så brukar jag tänka att barn är spontana eller så har stackarna blivit dåligt uppfostrade. Sen har jag också försökt se på mina hundar med andras ögon, jag tycker såklart att de är de finaste som finns, men många andra ser väl en hårlös "råtta"...typ :angel: och jag har full förståelse för att folk inte tycker nakenhundar är vackra om än jag tycker det hör till allmänt hyfs att man i såfall håller det för sig själv. Sen kan jag väl tillägga att vi möter många som ger oss trevliga kommentarer också och de ser jag till att ta åt mig ordentligt, lägga energi på det positiva och inte det negativa.

skulle va trevligt med lite såna där tvärtom kommentarer som någon skrev förut.
men jag e ju alldeles för kass på att hitta på några, sen blir man ju stum när det händer....
jag har haft en del andra raser innan mina älskade chihuahua och jag måste säga att dessa små liv är nog dem jag haft mest jobb med :rofl:
ska fundera på vad jag ska säga till bekanta och ja det kanske är som ni säger....att de hittar nåt som faktiskt är bra åxå :banana:
det är nog mest okunskap, men man blir ledsen och man orkar inte alltid med att få höra massa dumt om ens älsklingar

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 428
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: Cissi_ma
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 516
Senast: Bulldoozer
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 280
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka