Sv: ledsen
Och här kommer ännu en vinthundsägare som fått lära sig stå ut med det mesta
"Ge hunden mat för fan!" är något som jag ser som standardkommentar, tillsammans med allt annat som kan sägas när det gäller att påpeka att hunden är "Galet mager" (vilket inga av mina damer är). Visst händer det att folk vänligt frågar om hunden verkligen ska vara så smal som den är, vilket jag självfallet ger trevliga och ordenliga svar på, men många passar på att ge utskällningsliknande kommentarer.
Att höra att hunden är äcklig, att man är djurplågare eller liknande är inget ovanligt alls.
Man får lära sig stå ut med det. Så länge man själv vet att hunden mår bra och att man tar hand om den bra så finns det ju faktiskt ingen anledning att bli sur eller ledsen.
Jag har lite olika sätt att tackla kommentarerna på, beroende på hur de sägs.
Är det ungdomar som bara försöker vara tuffa inför kompisarna när de säger något om hunden preciiiis när man gått förbi, då ignorerar jag dem. Säger någon "Fyfan vad ful!" så svarar jag med "Det är hon absolut, och tänka sig, hon är fantastisk ändå!" eller något liknande. Får jag höra "Ge hunden mat för fan!" så svarar jag med "Vadå? Menar du att man måste äta för att överleva? Det visste inte jag!" med så ironisk röst att det är självfallet att jag driver med dem. (Det brukar vara galet effektivt för att få folk att se ut som fågelholkar.)
Är det vänner och bekanta som påpekar att ens hund är ful, då är det bara att säga ifrån ordentligt - samt förklara varför hunden ser ut som den gör. Mina är ju tex byggda för att springa snabbt, därför kan jag lätt säga att "De måste se ut såhär, hade de sett ut som labradorer hade de inte kunnat springa snabbt och jaga som de ska". Folk brukar bli mer positiva när de förstår varför något är som det är.