Ledsen, rådvill...*Pepp*

viv

Trådstartare
Skriver under anonymt nick då många vet vem jag är här inne...

Det är så att jag har en trevlig valack på foder, som tanken är att jag ska köpa om allt känns bra. Men just nu känns det allt annat än bra :cry:
Mitt problem är att han är otroligt svårfångad!

Jag har haft honom hos mig sen i februari, och detta med infångning är något som vi har övat på under hela tiden utan någon vidare framgång.
Under tiden de har stått på stall har det gått bra för då har jag kunnat rida innan de släpps ut på morgon eller kommit senare och ridit i samband med insläpp. De gånger jag kommit på dagen för att rida har det inte gått så bra, jag har lyckats fånga honom till slut genom att ta in alla de andra hästarna så han blir själv kvar.

Nu har de gått på bete i ca 2,5 vecka och jag har lyckats få tag i honom direkt 2 gånger. Resterande gånger har det tagit mig i snitt 2 timmar att få in honom. Eftersom de går på bete lite drygt 1km från stallet, tar det en stund att leda in de fem andra hästarna för att sen leda ut alla igen när jag fått tag på min.

Jag har verkligen försökt med allt... Har lusläst varenda tråd härinne på Buke om tips och trix, googlat runt och frågat alla jag känner. Men det enda sättet som funkar är att ta in alla andra hästar först.

Det har bara gått fyra månader, men jag känner redan att jag börjar ledsna på den här situationen. Som jag kan se just nu har jag två val.

1. Låta han gå i en hage själv vid stallet, där finns inget bete och jag tycker det är trist att låta han gå själv.

2. Lämna bort honom alt ta hem en NH-tränare el liknande och få professionell hjälp med detta. Det tråkiga är ju att det kostar en del om jag skulle behöva lämna bort honom...

När jag sen väl får tag i honom känner jag att så mycket energi gått att till att bara fånga honom att motivation till själva ridningen inte finns kvar. Han är ju trevlig att rida och hantera egentligen. Men just nu står vi bara o stampar. Hur ska jag tänka och göra? Ska jag lägga pengar på att skicka bort honom, trots att det inte är min häst? Lämna tillbaka honom? Jag vill ju rida!

Det brukar finnas många kloka hästmänniskor här inne...Hjälp mig nu, snälla!

Sv: Ledsen, rådvill...*Pepp*

När du ska hämta honom i hagen, går du direkt iväg med honom från de andra hästarna?
Hur var han hos ägaren, lika svårfångad?

Nej det är blandat, ibland går jag bara ut för att klappa, ibland leder jag runt han i hagen och släpper, ibland ställer jag mig precis utan för hagen och släpper in han igen.

Ägaren sa när jag ringde att ibland kan han tro att han är en vildhäst, men oftast brukar det gå bra. Hon har själv inte haft honom hemma en längre period på ett tag. Utan han har varit hos två olika fodervärdar de senaste åren. Och sen tillbaka till sin ägare en kort period där jag hämtade honom. Man skulle fått tag i de förra fodervärdarna och hört hur han var där... Det hela kanske bottnar i en osäkerhet från hans sida, att han inte känner sig trygg i och med många miljöombyten?

Hade samma problem med förra ponnyn, tillslut insåg jag att det inte spelade någon roll hur mycket jag var ute hos honom för att bara klappa, ge mat eller liknande. problemet satt inte där.

Började träna Nh med honom på banan. Jag drev honom löst åt bestämt håll för att sedan byta håll osv. Tränade att han skulle följa mig löst i alla gångarter och tillslut hoppade han tom hinder efter matte :love: Om han skulle sticka på banan och få för sig att inte komma drev jag honom ifrån flocken (mig:angel:) tills han flemmade och kände sig sårbar som ensam. Itakt med att jag blev en i hans flock och en ledare han lika gärna följde som de andra hästarna i hagen blev det lättare med infångandet av honom och tillslut kom han till mig varje dag.

Lycka till! Jag vet att det kan kännas hopplöst men du får försöka tänka dig in i hästens synvinkel. skaffa honom en anledning att VILJA förlja med dig in varje dag, locka honom aldrig med godis men var noga med att ge något gott till honom när du fått knäppa fast grimskaftet :)

Jag har varit där du är nu.. fast med min egen häst.

Faktiskt behövde vi egentligen bara en enda träning med en duktig NH-tjej för att vi skulle förstå hur vi behövde jobba med just den här hästen.

Jag tror du gör klokt i att ta ut en tränare och be om hjälp, skicka inte bort hästen, det löser inget.
Synd att inte ägaren kan hjälpa dig :(

Hade samma problem med mitt förra sto. Periodvis hjälpe det inte ens att alla andra hästarna gick in i stallet på kvällen. Var då bara att låta hagen och boxen vara öppen så fick hon gå in när hon kände för det:p Sen fick man gå ner till stallet och stänga boxdörren.

Har jagat den hästen runt i hagen måååånga gånger, var så fruktansvärt frustrerande.

MEN så kom jag på det perfekta knepet! En sommar när jag stod och klappade henne i hagen kom jag på att hon fullkomligt älskade att bli kliad under magen(på myggbetten:D) Hon kunde inte få nog av detta! Så jag gjorde så att jag gick ut i hagen lite då och då bara för att klia henne på magen sen gick jag iväg utan att ta in henne. Efter ett tag var det inga problem att få tag i henne. Hon kom alltid fram till mig när jag kom ut och ställde sig med magen "emot mig" :banana:

Så mitt tips är att hitta nåt liknande din kuse älskar och befästa detta med att bli "fångad" i hagen.

Lycka till!

/Anne-Sofie

Alla hästar jag har varit med om som varit svårfångade har haft ont någonstans. Så skulle börja där. Sen skulle jag se över om det är något som hästen inte trivs med i din träning. Verkar den orolig över något.

Min häst har varit svårfångad, väldigt svårfångad. Till slut fungerade ingenting. Jag insåg till slut att jag visst inte var ledare över min häst, han är väldigt ranghög och tog tydligen lätt över mig. Det trodde jag inte då, men med facit i hand var det nog så. Att han inte ville in kan också ha berott på att han tyckte träningen var för tråkig, varierade mig inte så mycket på den tiden. När jag började göra det, och inte ställde krav på honom varje dag, blev det också bättre.

Jag körde metoden att jaga honom tills han stannade och gav mig uppmärksamhet = Jag gav massor med beröm. Höll på sådär länge och det gav resultat, gick omkring med honom i hagen, kelade bara i hagen.

Antar att du provat detta också, som du skriver. Då är det bara att ta hjälp av en duktig tränare, inte skicka iväg hästen. Det är ni två som måste träna på kommunikation och ledarskap. Lycka till! :)

Det är nästan som mitt lilla sto. Hon vill bli kliad på rumpan. Tar jag mig tid att klia henne en stund följer hon snällt med annars kan jag glömma att kunna fånga henne

Skriver under anonymt nick då många vet vem jag är här inne...

Det är så att jag har en trevlig valack på foder, som tanken är att jag ska köpa om allt känns bra. Men just nu känns det allt annat än bra :cry:
Mitt problem är att han är otroligt svårfångad!

Jag har haft honom hos mig sen i februari, och detta med infångning är något som vi har övat på under hela tiden utan någon vidare framgång.
Under tiden de har stått på stall har det gått bra för då har jag kunnat rida innan de släpps ut på morgon eller kommit senare och ridit i samband med insläpp. De gånger jag kommit på dagen för att rida har det inte gått så bra, jag har lyckats fånga honom till slut genom att ta in alla de andra hästarna så han blir själv kvar.

Nu har de gått på bete i ca 2,5 vecka och jag har lyckats få tag i honom direkt 2 gånger. Resterande gånger har det tagit mig i snitt 2 timmar att få in honom. Eftersom de går på bete lite drygt 1km från stallet, tar det en stund att leda in de fem andra hästarna för att sen leda ut alla igen när jag fått tag på min.

Jag har verkligen försökt med allt... Har lusläst varenda tråd härinne på Buke om tips och trix, googlat runt och frågat alla jag känner. Men det enda sättet som funkar är att ta in alla andra hästar först.

Det har bara gått fyra månader, men jag känner redan att jag börjar ledsna på den här situationen. Som jag kan se just nu har jag två val.

1. Låta han gå i en hage själv vid stallet, där finns inget bete och jag tycker det är trist att låta han gå själv.

2. Lämna bort honom alt ta hem en NH-tränare el liknande och få professionell hjälp med detta. Det tråkiga är ju att det kostar en del om jag skulle behöva lämna bort honom...

När jag sen väl får tag i honom känner jag att så mycket energi gått att till att bara fånga honom att motivation till själva ridningen inte finns kvar. Han är ju trevlig att rida och hantera egentligen. Men just nu står vi bara o stampar. Hur ska jag tänka och göra? Ska jag lägga pengar på att skicka bort honom, trots att det inte är min häst? Lämna tillbaka honom? Jag vill ju rida!

Det brukar finnas många kloka hästmänniskor här inne...Hjälp mig nu, snälla!

Jag har ett tips som kanske kan fungera... Men det kräver lite tålamod och tillstånd från övriga hästägare. :)
Du tar med dig en ficka med godis, små pellets eller morotsbitar eller dylikt, och ger dig ut i hagen. Första bästa häst du stöter på ger du godis och försöker locka de andra med att du faktiskt har godis med dig.
Ge alla hästar som kommer fram till dig godis, förutom din häst! Fortsätt att ge de andra godis men inte din egen häst även om han blir intresserad.
Sedan går du ut ifrån hagen, du har garanterat hela hästkopplet efter dig...
Vänta en stund med att göra nästa besök och när du gör det så fortsätt på samma sätt.
När DIN häst kommer FÖRST vid ditt hagbesök eller är bland de första hästarna (beroende på rang förstås, men det låter som att din häst är ganska ranghög iallafall gentemot dig...) så ge honom godis, beröm och sätt på grimma/grimskaft, ge godis och beröm samt ta med honom ut ur hagen. Upprepa detta så att han alltid kommer när du visar dig i hagen. Har fungerat på alla mina hästar, ston, hingstar och valacker. Efter ett tag kommer du även förmodligen att få en ljudlig hälsning bara du visar dig vid hagen. :)
Den här metoden bygger på att det är DU som bestämmer när din häst ska komma till dig. DU är ledaren och bestämmer när han får godis, när han får komma till dig etc etc.
Du är ledaren och du är den som din häst ska följa och respektera.
Hoppas att det fungerar! Lycka till! :)

De få gånger nån av mina hästar har gått från mig i hagen (inte långt, bara några steg bort men ändå visat att h*n inte vill bli fångad) har h*n ex. haft träningsvärk. Då har h*n fått vila några dagar och sen har h*n kommit fram till mig i hagen igen. Troligen har jag haft tur och lyckats lyckats "mota Olle i grind"

Om jag skulle få en häst som inte ville komma fram skulle jag troligen:
1) Först kolla om han har ont eller är sjuk.

2) Sen se över min utrustning- klämmer eller skaver det.

3) Därefter se över mina ridvanor. Tycker hästen det är kul? Är det omväxlande?

Om inget av ovanstående stämmer in så skulle jag:

4) Umgås med hästen i hagen, bara vistas där, försöka vinna hans förtroende, kanske käka matsäck, låtsas beta, klia hästen om han kommer fram till mig. Göra saker som gör mig intressant att kolla på/vara med, finna något som hästen gillar skarpt ex "bli kliad på bästa klistället". Jag skulle jobba med det här några veckor.

5) Går ovanstående bra skulle jag prova att ta med grimman. Så småningom även sätta på och ta av grimman, fortsätta klia och umgås. Men ta inte in hästen.

6) Därefter leda runt hästen - kanske gå på promenad

7) Först när allt ovan fungerar bra skulle jag börja ta in hästen för arbete. Men jag skulle även i fortsättningen akta mig för att alltid fånga hästen varje gång jag kommer till hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 059
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 271
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 383
Senast: Lutten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar