Ledsen hund på morgonen

E

EmelieArvidsson

Vår hund (en 3 årig kastrerad tax hane) har aldrig varit speciellt morgonpigg. Men han tycker i alla fall att morgonrundan är kul bara han kommer upp. Den senaste veckan eller så har han dock varit riktigt motvillig till att gå ut alls! Man får dra honom ut och locka med korv. Svansen mellan benen och skakar lite. Lite senare, när vi kommit in och han fått sova lite, är han som vanligt igen, pigg och glad men vad kan ha hänt som gör honom så rädd?

Och den stora frågan... Hur ska vi få honom att tycka det är kul med morgonpromenad igen? //Emelie

Sv: Ledsen hund på morgonen

Hur gör du när han ska gå ut? Blir du själv lite sådär orolig och stannar och pockar och lockar? Haha, det gör jag iaf :angel:
Jag skulle säga att du helt enkelt går ut och kanske lockar lite och drar lite försiktigt ( korta snabba typ ) i kopplet. När han väl kommit ut, då blir det superkul! Då förvandlas du från den där tråkiga till en jättekul människa som ropar som en liten flicka och springer runt som en dåre! Det kommer antagligen få igång hunden såpass att han kommer vilja gå!

Han är antagligen bara morgontrött, det är ju inte så konstigt. Men efter att man kommit igång så blir man ju på bättre humör! Om du vill så kan du ju testa det här! Och håll oss uppdaterade! :D

Det kan inte vara så att han har ont någon stans eller liknande? Eller att han är stel efter att ha legat länge så han är ovillig för det? Mest med tanke på att han är pigg på dom andra prommisarna

Juste, det förstås.. men jag tig ganska föregivet att det inte var det, eftersom han alltid vart lite seg på morgonen. Men det är ju alltid bra att kolla med vet ifall man har minsta misstanke om att hunden har ont.. Ifall han har ont kanske man inte ska busa upp honom i första fall :crazy:

Vi har känt över honom och han verkar inte ha ont, men kanske lite stel. Men märkligt att han går och blir det nu helt plötsligt? Han är ju inte så himla gammal.

Vi ska prova att vara lite mindre pjollriga med honom imorgon och se om det hjälper.

Kan tillägga att hunden mest är min (han tyr sig mest till mig och lyder mig bäst) men det är min man som går ut med honom på morgonen. Nu är jag gravid också och det verkar som om han generellt är mer ovillig att lämna mig. Kan det stämma?

visst kan det vara så att han är morgon trött och att ni kanske har pjoskat lite med honom ;)
men jag skulle kanske ta han till vet i alla fall , Taxar har en tendens till diskbrock och kan ju vara så att han känner av sin rygg ?

Vet ju av erfarnhet av rasen (har fött upp i många år ) att dom kan vara lite lata ibland :crazy: Men som sagt det låter ju mera att han inte mår bra ,och när han kommer i gång och blir varm i muskulatären blir bättre .

Tesora

Jag hade helt klart åkt iväg och kollat ryggen, i och med det är ett känt taxproblem. Och 3 år är tyvärr inte helt ovanligt att dom får problem med diskbråck. Och just det där där med att du säger att han skakar lite och är stel får mig att tro att det gör ont i kroppen. Ryggproblem är ju ganska ofta sådana att dom gör som mest ont på morgonen för att sedan bli bättre när man varit igång ett tag.

/Camilla

Jag tror att vi får göra som råden säger; om inte annat för att kunna utesluta ryggproblem. Förhoppningsvis är det "bara" något annat som att han är grinig för något.

I morse när jag gick ut så var han pigg och glad. Jag gick vår morgonrunda åt motsatt håll vilket innebär att jag går grusväg i kanske 10 minute roch sen upp för en liten ås och går genom skogen hem. Hela grusvägen gick ganska bra men när vi svängde av och skulle uppför backen och in i skogen så stannade han och svansen åkte in mellan benen. Kan han ha blivit rädd för något uppe på åsen? Eller är det lutningen han inte vill ha eftersom han vet att den gör ont på morgonen? Den är inga problem senare på dagen.

Nåja. Vi får kolla ryggen och se om det kan ge svar. Tack för tipsen!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 878
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Hundhälsa Försökte hålla de kort, men gick inte så bra. Vet inte hur jag ska hantera denna situation då min hund morrar åt mig, kanske någon här...
2
Svar
38
· Visningar
5 423
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Guldfasanerna