Ledsamt men vanligt...

Sv: Ledsamt men vanligt...

Jag säger inte att det är onormalt. Jag säger att det är synd om valpen som kommer från taskiga förhållanden och oseriös uppfödare. Det var inte bara när vi skulle sova som den rantade runt och pep utan det gjorde den även under eftermiddag/kväll. Sen konstaterar jag även att jag inte kommer att skaffa BC efter den händelsen KOMBINERAT med erfarenheten från tidigare BC jag sprungit på. Jag inser att jag inte har viljan eller engagemanget att ha en BC. Simple as that.

God jul och god fortsättning. :)

Det står ju såhär på blocket:
"I enlighet med djurskyddslagen samt Sveraks & Svenska Kennelklubbens rekommendationer tillåter Blocket.se inte försäljning av kattungar yngre än 12 veckor och hundvalpar yngre än 8 veckor. Det måste stå i annonsen att djuren inte säljs yngre. Hundar måste ha registreringsnummer från Jordbruksverket. Om hunden inte hunnit registreras, måste hundens mammas nummer kunna delges. Löpande kontroller utförs. "

Men de verkar inte kolla så noga.......

något ot, men är inte schottis en dans? :) vilken ras menas? skotte är det närmaste jag kommer .... fast en kombination mellan skotte och bc känns mysko :D

:rofl::rofl::rofl:

Schottis har troligen sitt ursprung i vanligt förekommande folkdans i Europa, kanske framförallt i Skottland (därav namnet). Dansen, som har sitt ursprung i Böhmen, spred sig under 1800-talet från Paris danssalonger för att bli en modedans i bland annat Sverige under slutet av 1800-talet. Dess namn kommer från tyskan och i sin grundform räknas den till gammaldanserna.

*KL*

Inför pass på alla hundar. Låt blandraser registreras (pass) för låt säga 5000kr o renrasigt (skk) gratis. Kräv detta o låt polisen kolla upp alla hundar vartefter. Avliva ALLA hundar som inte har pass o speciellt blandningar av olika kampraser dessa kan oxå vara dyrare att registrera.
Det är nog ända settet att få bort blandraser.

Hmmm jag är innerligt glad att inte alla blandraser är borta då hade jag varit utan min underbara, friska blandras

Kan även vara registrerings avgift (pass) på kamphundsraser så att vi får bort dom oseriösa.

Visst kan det vara bra när det gäller kamprasblandningar men varför dra alla blandningar över en kam?

Kräv utbildning mm mm.

Körkort på hund vore vettigt

Lutar mej tillbaka o inväntar folkstorm. har tagit skyddskläder på mej. Även skottsäker väst
.

Ingen folkstorm men lite lessen och besviken över att du s a s önskar livet ur min härliga hund för att hon är en blandras och dessutom en mycket lyckad sådan, har svårt att tänka mig en dag utan henne, hon blir 4 år i febr och jag har haft henne sen hon var 13v (det står folk i kö för att ta hand om henne om jag någon gång skulle bli tvungen att placera om henne, det vill mycket till innan hon skulle hamna på blocket)

jag vet att du inte riktade dig till mig, men jag känner ändå att jag vill svara.
poängen med ett sådant förslag skulle vara att minska den otroliga mängd ogenomtänkta kullar som tas fram. inte att avliva de otroligt fina hundar som redan existerar (eller för den delen de mindre lyckade, men inte mindre älskade, individer som också finns). tanken är mer att komma bort från "o min söta tik och grannens söta hanne skulle få så söta valpar ihop". om man ser det hela ytterst krasst så skulle det antagligen inte vara lika lockande att ta en kull (ogenomtänkt) om det resulterade i kostnader på femsiffriga belopp, vilka man inte kan få igen i valppriser.

visst, det finns blandrashundar som är superfina, världens bästa hundar, men tyvärr finns också totala katastrofer med blandningar som bara inte går ihop, med följd att hunden (och i förlängningen familjen den har hamnat i) mår uruselt. det känns som allas vårt ansvar att förhindra att sådana kombinationer görs av ren okunskap! har man tänkt igenom det hela och har en plan för sin kombination så är jag helt ok med att raser blandas, så länge hundarna är friska, men söt hund+söt hund= söta valpar är inte en acceptabel orsak, även om nu valparna blir söta :) någon form av ansvar får man faktiskt ta om man nu bestämmer sig för att ens tik (eller hanne) ska få sprida vidare sina gener.
så, tanken är inte att massavliva blandraser, utan att förhindra framtida ytterst olyckliga kombinationer. med detta inte sagt att all renrasavel är ok, men där går det iaf att ställa större krav som vårt samhälle ser ut just nu. att kraven sedan tyvärr inte efterlevs är ju en annan fråga, men en som vi också måste ta tag i

Jag vet att du har en alldeles underbart underbar hund, det tvivlar jag inte en sekund på. Och du är en bra hundägare dessutom! :-)
Men det går inte att komma ifrån, att de flesta svåra omplaceringar man ser på t.ex. Blocket ÄR just Blandraser - i allmänhet stora blandraser med Bruksras i, ofta hannar, ofta i åldern 9 månader och lite däröver. Dvs den jobbigaste åldern hos en hund, något som ofta kommer som en total överraskning för hundägaren, som dessutom kanske inte har kunskap och erfarenhet att klara av en jobbig, stor hund med intensiva ingredienser såattsäga.
Det är heller ingen slump att tränare som tar sig an sk Problemhundar träffar väldigt många stora, svarta hanhundar av Bruksblandning. Och Hundstallen är överfulla av just denna typ av hund.
Man ser inte lika många renrasiga Brukshundar på 9 månader till salu på Blocket av luddiga anledningar. Kanske är det så, att förhoppningsvis är den som vänder sig till en uppfödare av Bruksras, mer insatt och medveten, och dessutom betalar 10 000:- för sin hund, jämfört med den som kanske ger 3 000:-. för en Blandras som denne tror är så sund och fin för Blandisar är ju friskast och sundast... Och den är ju dessutom en blandras som får det bästa av bägge raserna...eller det bästa av alla 5 raserna... Raser som köparen ofta inte vet ett skvatt om.
Jag vänder mig personligen inte alls lika mkt emot blandraser av småhundar, även om jag inte skulle rekommendera dem. Men problemet med en större hund är ett annat...

Allmän knappis.

Blocket var uppe på SVaKs forum för en tid sedan, de flesta som uttalade sig ansåg att det var bra att renrasuppfödare lade ut sina kullar där, ff a för att man på så sätt påvisade att renrasiga, reggade BCs ofta var lika dyra, eller billigare än en del fantasipriser som tas för rasen annars.
Vad gäller BC så är stamboken inte stängd, internationellt sett.
Hundar kan reggas i ISDS på egna meriter, men det är många resor svårare än ett VallProv.

Vad gäller fållan på VP så är det ganska nytt att hunden måste få poäng på den för att kunna bli GK Vallhund, dessutom så är det ju inte en grön, oubildad, vek hund som man skickar in till ett gäng elaka oinvallade tackor.

Historiskt sett var det först 1990 som VP infördes som krav på föräldradjuren, innan dess kunde alla renrasiga registreras.

Anledningen att jag inte längre har BC efter alla år o 6 hundar är för att jag anser att jag inte kan ge en BC av de linjer jag gillar ett liv som den kräver för att må bra, så det blev en liten PyrShep den här gången.

Vad gäller BC blandosar så har jag träffat åtskilliga genom åren, de flesta rena katastrofer, speciellt de som var korsade med jakthundar, en o annan har varit riktigt fina o duktiga hundar, men det är mer regel än undantag.

mvh

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 566
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Övr. Hund Letade, men hittade inte tidigare försäkringstrådar. Förra året höjde Agria försäkringspremien med 30 procent, kanske för att jag... 3 4 5
Svar
82
· Visningar
3 733
Övr. Hund Som rubriken lyder antyder vill jag prata bäddar. Senast jag hade hund (10 år sen drygt) hade jag ingen bädd till honom, förmodligen för... 2 3
Svar
53
· Visningar
2 043
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka